Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svärmorstips

matage

Medlem
Ja det var det Magnum föreslog :D. Men hon vill prova något annat (föreslog CdRhonen, hon har ett gäng i garderoben)
Med tanke på att hon mao gillar CdR så känns väl C9dP som ett bra nästa steg.
Jag gillar Cuvee Vatican (kanske färgad av besöken i deras källare) men jag vill minnas att de flaskor jag druckit varit välbalanserade.
Annars skulle jag nog gå mot Priorat alt Amarone som balans mot allt det salta.. men jag famlar vilt ;)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag funderar på om inte en Chateau Musar skulle passa till köttbullarna och revbenen , jag är ju barnsligt förtjust i Musar och dricker den gärna till köttbullar en vanlig vardag.
Mycket bra förslag, men den ligger ju tyvärr över budget :).
Men jag är förvånad, det tog ändå drygt sju timmar innan någon rekommenderade ett för dyrt vin :D (sorry Helen men jag var bara tvungen :D)
 

Helen

Medlem
Mycket bra förslag, men den ligger ju tyvärr över budget :).
Men jag är förvånad, det tog ändå drygt sju timmar innan någon rekommenderade ett för dyrt vin :D (sorry Helen men jag var bara tvungen :D)
Haahaha :D äsch det är ju bara över med 69 kronor när spannet var 200 - 300 kronor ;) Man får djävligt mycket bra vin för de 369..
 

Johan L

Medlem
På förra årets julbord med jobbet körde vi bl a Langhe Nebbiolo till de köttiga turerna på julbordet. Funkade bra, dock var det en del vilt i det julbordet vilket kanske hjälpte på traven. Så, La Spinetta Langhe Nebbiolo 2018 för 229 kr kanske kan vara något? Bra producent, bra årgång.
 
Hålla helt med @Wintermute - öl passar bäst och enligt mig hellre en bättre folköl än en julöl. Ingen vill ha berusade morbröder som somnar under granen medan de mindre barnen fortfarande tror på tomten. Nu är det säkert ingen risk i mer civiliserade sällskap som hos @buteljen och övriga här i tråden.

Så här brukar vi göra men jag har i vanliga fall ganska mycket folk hemma på julen så brukar bli stora kalas, ej så i år tyvärr:

- ett glas skumpa innan vi sätter oss
- san Pellegrino, julmust och fin-folköl till maten
- en flaska rödvin av det yppigare slaget: de som vill ha rödvin till julbordet brukar enligt min erfarenhet var de som alltid vill ha "ett glas rött" oavsett om det är pizza eller skaldjur som vankas, smakar det litet vanilj är det ofta ett plus (inga fördomar om min egen familj här...) Ergo, typ en Rioja eller Ribera del Duero. Vilket osökt leder mig till månadens vin. Då sparar du en tjuga jämfört med tipset från @Helen :D det enda vi provat som gått hem hos både rödpang-maffian och feinschmecker-gänget i släkten var när vi hade julbord med kalkon och lammbog konfiterad i ankfett och serverade Seven Springs Gamay från Oregon (på något sätt både fruktig, fyllig och fint syrlig utan att vara för tung).
- Litet senare, efter paketöppning etc så kan det bli portvin till stilton eller någon litet rivigare sherry till annan ost eller som i år då det blir cognac inspirerad av årets stora cognac-diskussion i forumet (Delamain Pale & Dry och A E Dors instegscognac för ngn hundring billigare).
 

Johan L

Medlem
Hålla helt med @Wintermute - öl passar bäst och enligt mig hellre en bättre folköl än en julöl. Ingen vill ha berusade morbröder som somnar under granen medan de mindre barnen fortfarande tror på tomten.

Finns ett gäng bra julöl kring 4,5 % på Systembolaget i år, med smakprofiler som är riktigt bra för julbordet. T ex Brygghuset Finn Winter Lager och Ängöl Jenny Nyström Julbrygd.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hur kan ingen ha rekommenderat det jag ska dricka? Foillard's Beaujolais Nouveau med sin slikiga drickvänliga syra och fruktiga kropp är ju som gjort för det varma ifrån julbordet!
 

LarsW

Medlem
Det står 2016 som årgång - inte 2015 på Mont Redon C9dP. Menade du 2015?
Ojdå. har de redan bytt årgång på helan och halvan! Det var ju strax före sommaren de bytte från 2014 till 2015.
Ser att Magnum fortfarande står som 2015.

Finns säkert gott om 2015 kvar ute på hyllorna.

Det är 2015 jag rekommenderar och har smakat.
2016 är nog för all del lika bra men har inte provat den ännu och lär nog inte vara lika tillgänglig då både svalare år och yngre.
 

Jos

Medlem
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Svärmor hälsar o tackar för tipset. ’Jättegott och lättdrucket” blev omdömet :D. Vi äter jullunch tillsammans via Zoom :).

God Jul på er alla :)
235B506E-87E6-4846-8F5D-142EB1ECF3A9.jpeg
 
Last edited:
Toppen