Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svartengrens

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Drabbades av akut tristess i går kväll och drog ned till Svartengrens för en sen middag. Jag hade aldrig varit där förut men naturligtvis har jag hört talas om köttet och baren (drinkarna och personalen). Eftersom jag för tillfället genomgår en osmakligt alkoholfri tillvaro så var kvällens drycker alkoholfri öl och vatten. Jag glömde till och med att kolla på vinlistan. Måste börja bli gammal.


Konceptet är kött. Massor med kött. Man arbetar med en ko åt gången, jag tror att denna hette "Rosa", jag valde det hängmörade högrevshjärtat. Till det hasselbackspotatis, pepparsås, brysselkål och gelé.

Väldigt gott. Rekommenderas verkligen.
 
SV: Svartengrens

Jimmy Forsman skrev:
Drabbades av akut tristess i går kväll och drog ned till Svartengrens för en sen middag. Jag hade aldrig varit där förut men naturligtvis har jag hört talas om köttet och baren (drinkarna och personalen). Eftersom jag för tillfället genomgår en osmakligt alkoholfri tillvaro så var kvällens drycker alkoholfri öl och vatten. Jag glömde till och med att kolla på vinlistan. Måste börja bli gammal.


Konceptet är kött. Massor med kött. Man arbetar med en ko åt gången, jag tror att denna hette "Rosa", jag valde det hängmörade högrevshjärtat. Till det hasselbackspotatis, pepparsås, brysselkål och gelé.

Väldigt gott. Rekommenderas verkligen.

Har inte varit där men restaurangen sitter nu på listan över besök som ska ske. Kanske lite kort vinlista, en del tveksamma producenter men varje restaurang som serverar sådana saker som Agrapart på glas kan inte vara helt oambitiösa i sitt vinval.
 

Elvis

Medlem
SV: Svartengrens

Jag har varit där en gång och tycker också att det är en väldigt bra restaurang. Trevlig stämning och riktigt bra mat. Ett bra exempel på en restaurang som ligger lite avsides och måste kompensera läget med kvalitet, ungefär som AG.
 
SV: Svartengrens

Var tvungen att besöka Svartengrens efter Jimmys inlägg och kan väl bara hålla med. För det första gillade jag konceptet och för det andra gillade jag maten.

Vi började med ostron (Utah Beach). Ostron är aldrig fel och de här satt väldigt bra som förrätt. Som ett finlir tror man kan vänta lite med ostron från Frankrike, lite lägre temperatur i havet och man får den där extra smaken av friskt hav, en ren kallsup. Till det drack vi en flaska Agrapart & Fils, Les 7 Crus som är en riktigt bra champagne. Svartensgrens har den på glas om man inte vill köpa en hel flaska. Degad Jan 2010. Mörkare i färgen än jag förväntade mig. Väldigt mineralig och krossad flina i doften. Växer med lite värme och mer aromer kommer fram, gröna äpple, honung. Bra krämig mousse. Rakt linjärt vin med fin syra. Bra eftersmak. Ger defintiivt mersmak på mer Agrapart

Till huvudrätt åt vi "Ett fat kött" som bestod av hängmörad biff, dovhjortskorv, rökt oxbringa, skönt rökt bacon som serverades i tjocka skivor, märgben som också var rökta samt rostade samt kyckling. En mängd tillbehör samt 6 såser, bland annat bea och rödvinssås. Svårt att orka allt men jag åt upp min del och tog lite av de andras. Allt var bra men det som stack ut var märgbenen, baconen och kycklingen. Minst gillade jag korven som led att en allt för hög ambition, dvs den blev lite för torr pga ett högt köttinnehåll. Med vilt får man vara lite försiktig.

Vi valde en 2007 Cascina Ballarin Barolo Tre Ciabot som visade sig vara en hyfsat klassisk Barolo. Ganska söt på näsan med rosblad, tjära och mycket mörk frukt. Naturligtvis tanniner med en torr ansats. Bra struktur och mellansegment med mycket tryck. Dog lite snabbt i munnen. Har aldrig druckit den odlare förut och tyckte vinet var ok men inte stort.

Det här är väl Svartengrens svaga sida. Det enda röda som egentligen stack ut på listan var en Ponet-Canet 2004 vilket jag naturligtvis skulle tagit men var inte sugen på Bordeaux för kvällen. Pio Cesare fanns det en del av men det tillhör inte mina favoriter. Känns som hela vinlistan är lite vek och spretig. Bra odlarchampagne med Agrapart och en eller två andra viner som sticker ut.

Efter Svartengrens gick vi vidare till Anchor Pub men det är en annan historia
 
Toppen