Adam Frisch
Vinmakare
Svensken John Ove Bergström (1935-2026) från en liten by i Norrbotten (som livnärde sig i unga dagar på att flotta timmer), emigrerade till USA i rätt ung ålder efter att ha blivit sponsrad av en avlägsen släkting. Blev sedermera gynekolog och startade så småningom Bergström Wines i slutet på 90-talet. Bergström blev rätt snabbt en producent att lägga på minnet i den bubblande Oregon Pinot Noir-scenen i Williamette Valley. Jag har själv druckit en hel del Bergström och när andra kult-aktiga producenter som Kosta-Brown, Williams-Selyem och Antica Terra drogs med i Parker-svängen och gjorde stora fruktbombiga PNs, så stod Bergström fast vid en mer elegant stil. Idag är Bergström Wines ansett som ett av dom allra bästa "estates" i området och hans familj fortsätter driva det.
Tyvärr har vinerna dragits med i ivern att ständigt höja priser, så dom är inte längre billiga och det var endast därför jag slutade köpa dom själv. Har alltid gillat deras alster, men tyvärr har jag inte råd med $100-150 PN längre (förutom i specialfall). Vet inte om dessa viner togs in till Sverige i nån större utsträckning? Kanske nån som här vet?
Nåja, ville bara nämna. PN har ju planterats och växts i Oregon sen sena 60-talet, men det var ju först 30-40 år senare det började ta fart, så i den bemärkelsen var han en pionjär och tidig med PN. RIP John Ove!
Tyvärr har vinerna dragits med i ivern att ständigt höja priser, så dom är inte längre billiga och det var endast därför jag slutade köpa dom själv. Har alltid gillat deras alster, men tyvärr har jag inte råd med $100-150 PN längre (förutom i specialfall). Vet inte om dessa viner togs in till Sverige i nån större utsträckning? Kanske nån som här vet?
Nåja, ville bara nämna. PN har ju planterats och växts i Oregon sen sena 60-talet, men det var ju först 30-40 år senare det började ta fart, så i den bemärkelsen var han en pionjär och tidig med PN. RIP John Ove!