Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk pionjär inom Oregon Pinot Noir avlidit.

Adam Frisch

Vinmakare
Svensken John Ove Bergström (1935-2026) från en liten by i Norrbotten (som livnärde sig i unga dagar på att flotta timmer), emigrerade till USA i rätt ung ålder efter att ha blivit sponsrad av en avlägsen släkting. Blev sedermera gynekolog och startade så småningom Bergström Wines i slutet på 90-talet. Bergström blev rätt snabbt en producent att lägga på minnet i den bubblande Oregon Pinot Noir-scenen i Williamette Valley. Jag har själv druckit en hel del Bergström och när andra kult-aktiga producenter som Kosta-Brown, Williams-Selyem och Antica Terra drogs med i Parker-svängen och gjorde stora fruktbombiga PNs, så stod Bergström fast vid en mer elegant stil. Idag är Bergström Wines ansett som ett av dom allra bästa "estates" i området och hans familj fortsätter driva det.

Tyvärr har vinerna dragits med i ivern att ständigt höja priser, så dom är inte längre billiga och det var endast därför jag slutade köpa dom själv. Har alltid gillat deras alster, men tyvärr har jag inte råd med $100-150 PN längre (förutom i specialfall). Vet inte om dessa viner togs in till Sverige i nån större utsträckning? Kanske nån som här vet?

Nåja, ville bara nämna. PN har ju planterats och växts i Oregon sen sena 60-talet, men det var ju först 30-40 år senare det började ta fart, så i den bemärkelsen var han en pionjär och tidig med PN. RIP John Ove!

Josh-Dr.-John-Bergstrom.jpg

Jag har varit på plats ett par gånger och har bara goda saker att säga om Bergström. الله يرحمه som de säger där jag bor. Deras Cumberland Reserve var länge mitt go to vin från Oregon men slutade köpa när priset kröp upp över andra (också bra) gårdars förstaviner. Den buteljering förutom Estate som de fick mest beröm för i tidiga år var Shea, en av de finaste vingårdarna som många vinmakare med ambitioner köpte frukt av eller hyrde in sig hos. Min favorit var dock deras version av de Lancelotti som jag tyckte förenade både elegans och frukt som jag tyckte varit Bergströms signum.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag minns att Bergström tidigare såldes på Systembolaget, men var helt omedveten om att han var första generationens svenskamerikan. Kan inte påminna mig att jag sett det framhållas i någon marknadsföring i Sverige, och inte heller att vinerna brukat få allt för mycket uppmärksamhet här. Kollar man på vininfo.org ser man att det förekom Pinot Noir-lanseringar fram till 2017 (då årgång 2015) och att det därefter bara verkar ha varit en Chardonnay (Old Stones) som sålts, sista lanseringen 2022 (årgång 2020).

För 10 år sedan besökte far och son Bergström Göteborg ochBrasserie Lipp. Ju längre kvällen varade desto mer svenska talade pappa Bergström. En helt fantastisk kväll och en mycket sympatisk vinmakare och person. Tyvärr blev det aldrig så att jag utnyttjade den inviten jag fick.
Ett blogginlägg blev det

Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
För 10 år sedan besökte far och son Bergström Göteborg ochBrasserie Lipp. Ju längre kvällen varade desto mer svenska talade pappa Bergström. En helt fantastisk kväll och en mycket sympatisk vinmakare och person. Tyvärr blev det aldrig så att jag utnyttjade den inviten jag fick.
Ett blogginlägg blev det
Pratade sonen nån svenska? Minns du?

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
När jag jobbade på Nordic Light Hotel under mitten på 00-talet så minns jag att Bergström Wines var lite på tapeten, har för mig att det cirkulerade några flaskor – men minns inte mycket mer än så, tyvärr.

Toppen