Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Elvis

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Väldigt få musikkritiker har läst musik på musikhögskola eller universitet, men nästan alla vinkritiker har genomgått någon form av utbildning. Många har även gått sommelierutbildning.

Det här är säkert sant men musik- och filmkritiker har i alla fall den goda smaken att inte hylla skräpmusik/film bara för att massan gillar det. Synd att Gradvall missade den poängen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Elvis skrev:
Det här är säkert sant men musik- och filmkritiker har i alla fall den goda smaken att inte hylla skräpmusik/film bara för att massan gillar det. Synd att Gradvall missade den poängen.

Jag tycker att han missade en hel del poänger, bland annat att vara kritisk mot "kritikerna". Hella reportaget är fan panegyriskt; hårt arbetande, tyst provande, rörd av minnen. Mitt rektum! Det är, kan jag lova efter att ha suttit där ett antal gånger och provat, ganska mycket pladder, öppet hån av en del viner, någonting som aldrig skulle komma fram i skriven text naturligtvis.
 

Guayabera

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Det mest underhållande i artikeln är ändå citatet av Petter (rapparen):
Ungarna fick pannkaka med glass efter, själv firade jag med en fet jävla biff samt att sänka en halv amarone (svindyrt vin)
::)

Antingen är Petter en snål jävel eller så är hiphop inte speciellt lönsamt...
 

CH

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Skulle tro att när Petter inte skriver ut vilket Amarone det rör sig om så är det antagligen ett <200kr flaska vi talar om och att klassa det som ett svindyrt vin är väll lite konstigt. Visst är det betydligt dyrare än vad majoriteten dricker men fortfarande inte i närheten av att klassas som svindyrt enligt min mening.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Jimmy

Bara en liten invändning. Sen jag av olika skäl lämnade Vinskribenternas Förening bevistar jag kontinuerligt Systemets s k tredje provning (för "fria" skribenter). DÄR tycker jag det genomgående är tyst och disciplinerat.

Jag tror provning ett (torsdagar) är den stökigare. Alltid fullbokad, fler egon...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Hans A-g skrev:
Jimmy

Bara en liten invändning. Sen jag av olika skäl lämnade Vinskribenternas Förening bevistar jag kontinuerligt Systemets s k tredje provning (för "fria" skribenter). DÄR tycker jag det genomgående är tyst och disciplinerat.

Jag tror provning ett (torsdagar) är den stökigare. Alltid fullbokad, fler egon...

Ja, du har rätt. Jag gick ju bara på den sista iofs, men det var när någon av "de stora" kom in som det blev bräkigt. Det är också några år sedan jag hängde där så det kan mycket väl ha blivit bättre.
 

Andreas L

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Själv blev jag utesluten redan 2002 därför att jag inte "på regelbunden basis hade publicerat i tryckt form" - internet ansågs väl oseriöst vid den tidpunkten.
Roliga minen men en stor samling klåpare.... :D
 

Håkan

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Andreas L>> Hoppas du har det i CV'n under "övriga meriter" ;D
 

Jos

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Andreas L skrev:
Själv blev jag utesluten redan 2002 därför att jag inte "på regelbunden basis hade publicerat i tryckt form" - internet ansågs väl oseriöst vid den tidpunkten.
Roliga minen men en stor samling klåpare.... :D

;D ;D
 

Arvid

Medlem
SV: Sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår

Fantastisk artikel full av härliga citat.

Efter glas nummer 17 måste Charlotte Sjögren gå ut och ta en paus. "En
Riesling", säger hon, med en lång utandning. Vad hon just smakat är
mer exakt en 2007 Josmeyer Riesling Le Kottabe från Alsace. Riesling
är något av ett konnässörval bland vinkännare.
 
Toppen