Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sveriges Vinskribenters Förening

Peder

Medlem
Jag vill börja med att jag absolut inte har något emot sortimentet hos firman Winefinder. Tvärtom är det mycket troligt att jag skulle kunna bli kund hos dem men följande inlägg handlar inte om deras sortiment.

Sveriges vinskribenters förening är grundad på 90-talet av en av Sveriges kändaste vinskribenter Bengt-Göran Kronstam och han är hedersordförande i Sveriges vinskribenters förening.

Sveriges vinskribenters förening är ofta ett måste för att man skall få besöka Systembolagets sortimentsprovningar. Hans Artberg skriver i sitt senaste nyhetsbrev om hur han fortfarande är välkommen på Systembolagets provningar eftersom han har journaliststatus. Men hur han blivit utesluten ur exempelvis Oenoforos provningar för att han valt att träda ur föreningen för att den är för populistisk.



Distansförsäljaren Winefinder är nog en av dom fåtal vinbutiker på nätet som har fått riktigt positiv feedback av sig i gammelmedia. När man börjar syna detta företag så upptäcker man ganska fort att i företages styrelse sitter Håkan Nilsson som även är medlem i Sveriges vinskribenters förening.

När företaget hade en stor sortimentsprovning på Riche i Stockholm 2011 så valde Mikael Mölstad att skriva om Winefinders sortimentsprovning. Mikael Mölstad gillar annars inte vad han kallar för postorderförsäljning. Han tycker i övriga fall att det är att köpa grisen i vinsäcken och har skrivit en hel krönika om hur dåligt det är med postordervin. Mikael Mölstad är för övrigt medlem i Sveriges vinskribenters förening.

Tidningen arbetarbladets vinskribent Sune Liljeval sitter i styrelsen i Sveriges vinskribenters förening och valde i en artikel att skriva att Winefinder är en av de mest seriösa alternativen till monopolet.

Vinsidan Vinbanken.se som drivs av Elke Jung som sitter med i styrelsen i Sveriges vinskribenters förening har valt att låta Anders Rötorp som även han är medlem i Sveriges vinskribenters förening skriva om firman Winefinder. Här lovordar man företaget Winefinder till skillnad mot andra aktörer som Anders Rötorp anser sig ha en väldigt varierande kvalitet när hans skriver för vinbanken september 2011.

Januari 2012 väljer man att nämna Winefinder igen på vinbanken.se men denna gång tycker jag att vinbanken.se väljer att gå för långt. Man låter nämligen aktören Winefinder klanka ner på sina troligtvis två största konkurrenter med företagsnamn och anser att man till skillnad från dessa firmor satsar på kvalitet.

Vinbanken har även valt att provhandla på Winefinder och The Wine-Company för att kanske inte vara helt partiska men det är alltid något som är återkommande i artiklarna att Winefinder är kvalitetsvalet.

Personligen tycker jag att Sveriges vinskribenters förening börjar kännas förlegat. När vinbloggare blir fler och fler så borde man se till att man tar klivet in i 2000-talet även i denna förening om man skall överleva 20 år till.

Referenser

http://www.vinskribenterna.se/om.aspx
http://www.artbergomvin.nu/layout_doc.a ... u=01.02.01
http://blog.svd.se/vin/2011/09/04/borde ... klassiker/
http://arbetarbladet.se/merlasning/vind ... ill-dorren
http://www.vinbanken.se/2011/09/10/sept ... en-10sept/
http://www.vinbanken.se/2012/01/14/hur- ... let-forts/
 

Andreas L

Medlem
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Själv blev jag utesluten 2002 "för att inte på regelbunde basis ha publicerat material om systembolagets nyheter i tryckt media"... Internet var oseriöst redan 2002 :)
 
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Inget förvånar väl egentligen här. Jag är ju inte i vinbranschen men har haft möjlighet att deltaga på en del vinevent och som utomstående så är det inte svårt att se hur relativt inavlad den svenska vinbranschen är. För att lyckas med tricket att komma in i de stora dagstidningarna och få någon av vinskribenterna att skriva om sitt vin måste man helt enkelt vara en i gänget.

Det finns för övrigt fler kopplingar. I Ralf Nords ( http://www.vinvarden.se/ ) beskrivning av sig själv kan man läsa följande citat:
Jag är medlem i Sveriges Vinskribenters Förening och skriver artiklar om framförallt vin.Sedan augusti 2009 jobbar jag för Nordens ledande Vinmäklare, WineFinder. WineFinder kan ses som Guds gåva till alla livsnjutare som älskar goda viner

Sedan tycker jag att det finns en tendens även bland bloggare att sprida enbart Systembolagets sortiment. Att formatet är annorlunda och man istället skriver en A4 per vin gör det inte mindre tydligt. Att få vara med på provningar, bli leverantörens gunstling och därigenom kunna få tillgång till roliga event och viner är många (om än inte allas) bloggares dröm.

PS. Ett av Sveriges Vinskribenters Förening syften är att "verka för att gängse journalistiska, etiska regler följes". Det ligger säkert högt upp på agendan vid deras möten ::)
 

hampus86

Medlem
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Tyvärr är det samma visa i nästan hela journalistkåren. Självcensur och tysta överenskommelser är standard.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Andreas L skrev:
Själv blev jag utesluten 2002 "för att inte på regelbunde basis ha publicerat material om systembolagets nyheter i tryckt media"... Internet var oseriöst redan 2002 :)


Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad.
Ines Uusman citerad i Svenska Dagbladet, 12 maj 1996.
 
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Andreas L skrev:
Själv blev jag utesluten 2002 "för att inte på regelbunde basis ha publicerat material om systembolagets nyheter i tryckt media"... Internet var oseriöst redan 2002 :)

Per Stade skrev:
Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad.
Ines Uusman citerad i Svenska Dagbladet, 12 maj 1996.

Andreas aka Uusman, var det så du tänkte Per :)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Att Winefinder har en mycket stark koppling till Sveriges vinskribenters förening kan man också förstå efter att ha läst deras nyhetsbrev #5 - 2011.

För oss på WineFinder är det absolut viktigaste att
du får viner som du uppskattar när du handlar hos
oss.
Alla våra Noga utvalda viner (f n ca 420 viner) har
antingen fått minst 90 av 100 poäng av
världens/Sveriges ledande vinkritiker eller blivit
godkända av Sveriges bästa vinkommitté.
Vinkommittén består av sommelierer från Sveriges
bästa restauranger och kända vinexperter som
Håkan Nilsson m fl. Alla nya viner som godkänts
presenteras därefter för Anders Röttorp (DI), Per Bill
(Dina Viner), Anders Enqvist (Livets Goda) och
andra vinskribenter.
Vi kan därför garantera att alla Noga utvalda viner
är bra.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Sedan tycker jag att det finns en tendens även bland bloggare att sprida enbart Systembolagets sortiment. Att formatet är annorlunda och man istället skriver en A4 per vin gör det inte mindre tydligt. Att få vara med på provningar, bli leverantörens gunstling och därigenom kunna få tillgång till roliga event och viner är många (om än inte allas) bloggares dröm.

Det kan jag hålla med om! Det är ganska lätt att räkna upp dom vinbloggar som även provar viner som inte finns på Systembolaget (men det finns några).

Ett ytterligare problem bland unga vinskribenter som jag tror finns är att man inte våga sticka upp mot hierarkin inom Sveriges vinskribenters förening genom att skriva något radikalt. Man får istället svaret från dessa unga skribenter att dom inte vill uttala sig varken för eller emot något trots att deras äldre kollegor visar sina åsikter starkt.

Dessa unga skribenter kommer vara väldigt formade/kuvade den dag dom vågar ta egna initiativ.
 
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Av den anledningen gillar jag forumformatet. Om någon skriver något så kan man diskutera det, det blir väldigt tydligt om någon skriver i egen sak och det är öppet för alla att kommentera.

I Sverige finns det dock en rädsla att skriva om vin, det är "experternas" sak. Ett exempel är ju SvDs rubriksättning http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/ "Experten avslöjar", "Expertens favoritviner" "Vinexperten" , ordet expert används 11 gånger på denna sida.

Det är synd och jag har alltid haft en förhoppning om att få till stånd en dialog, inte en monolog vilket ju även många bloggar är.
Kanske man kan hitta ett format framåt där man får en betydligt bredare uppslutning, det finns ju mycket kunniga och vinintresserade människor även i Sverige
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Sveriges Vinskribenters Förening

Sprang på bloggen Taffel där Alf Tumble skriver om hur han var tvungen att gå med i Sveriges Vinskribenters förening.

Efter att ha fått min ansökan dissad två gånger har jag äntligen fått in foten på av Systembolagets nyhetsprovningar för journalister. Lösningen var medlemskap i Svenska Vinskribenters Förening.
Källa: http://dricks.taffel.se/taffel/2010/10/ ... pa-taffel/

Sedan vet jag inte om det är så många journalister som går på Systembolagets nyhetsprovningar. Antar att väldigt många vinskribenter saknar en riktig journalist utbildning. Något som gör att man kan lita minst lika mycket på en vinbloggare om inte mer. Åtminstone om man jämför med de som bara kallar saker vid namn som prisvärd, fynd och annat dravel samt sätter höga poäng på BIB-viner.
 
Toppen