Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Syrah-tunneln, forumets samlade klokskaper i ämnet

Vino fino

Medlem
För att övertyga mig om fenomenet så skulle jag också vilja se mer vetenskapliga studier och mätningar (och inte minst defiitioner av vad "tunnelfas" är för ngt) om det nu finns.
Jo, men visst finns det tunnlar. Vi får ju gå på subjektiva upplevelser och räkna bort flaskvariation men den samlade expertisen (av subjektiva munnar) bekräftar våra samlade intryck av att viner har stumma perioder. Det finns inga vetenskapliga bevis på motsatsen, vilket är det vetenskapliga kriteriet innan man kan avfärda det som många uttrycker i skrift.
En snabb koll i bokhyllan ger att Jancis & Hugh, Allen, Michael och inte minst Edmund pratar om precis de drickfönster som vi vanliga dödliga också kan märka även om vi (jag) inte har lådvis av Bdx från 1870, som tydligen var "enligt uppgift briljant på 20-talet men helt omöjlig fram till 60-talet". Ett jättefint mera jordnära exempel som även en nybörjare kan tydligt känna är årgångsport. Många stora viner är stummare som sjuåringar än de är som treåringar eller som tjugoåringar, det accepterar de allra flesta. Den kanske tydligaste tunneln har Bdx men jag tycker att årgångsport är exakt likadan, likaså Condrieu, likaså Muscadet, likaså Cote-Rotie, Sancerre, m.fl.

(Nedan Jancis & Hugh, icke-linjära kurvor, även om det är alldeles för korta spann, sannolikt beroende på varma källare)

IMG_0571.JPG
 

Håkan

Medlem
Hmm, Jancis och Johnson må vara kunniga men så värst mycket forskare är de inte. Jag tror inte tunneln skulle gå att bevisa vetenskapligt eftersom vi enbart skulle leta i den naturliga variationen (väldigt få viner görs i samma stil och skillanden mellan viners mognadsfas är tämligen stor). Dock går det förmodligen ej heller att bevisa att någon tunnel inte existerar, därav är vi utelämnade åt diverse tyckare. Angående tunneln bör vi nog utelämna forskningen och ägna oss åt tyckande.
 

Magikern

Medlem
Ett annat fenomen när det gäller framför allt Bourgogne är att vissa viner tenderar att öppna sig lite efter 3 timmar för att sen sluta sig igen efter en halvtimme. Detta är rätt märkligt och borde kemiskt kunna analyseras.
 
Toppen