Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systematiskt lärande av vin

V

Vinomatisk

Hej på er! Läser här på forumet till och från och nu tänkte jag ställa en fråga (vågar fortfarande inte göra konto 😅)

Har haft ett större vinintresse dom senaste tre åren som föddes ur mitt djupa intresse av mat som jag haft hela livet. Men nu vill jag ta vindrickande till nästa nivå. Vad innebär det för mig? Jo, jag vill gå till grunderna igen. Hur provar jag ett vin på ett systematisk sätt, hur påverkas ett vin av jordmån och klimat, vilka tillverkning- och lagringsmetoder finns det och hur påverkar det, vilka vindruvor är kända för vilka områden och vilka vinblandningar finns det, sätta ut dessa på kartor OCH etcetcetc. Sen inte glömma ställa frågan "varför?" hela tiden. Även om jag kan mycket av detta så finns det brister i min kunskap och därför vill jag lära mig allt från grunden igen på ett systematiskt sätt. Min plan är idag är att skaffa digital version av The Science of Wine, The Oxford Companion to Wine och The World Atlas of Wine sen läsa och lära mig. Man får inte heller glömma den praktiska delen och prova mängder av vin. Vilket övergå till min fråga hur ska jag dela upp vindruvor och länder på ett smart sätt.

Jag har sökt mig omkring och hittat två olika listor med druvor och länder att prova men skulle vilja ha er input på dessa och om ni hade gjort någon ändring. Ni kanske hade struntat i nått eller lagt till något, eller delat upp dessa på ett smartare sätt. Allt input uppskattas! Sen att hitta rätt vin till druva/land klarar jag nog av själv eftersom det är en process i sig och jag kommer lära mig mängder av det också. Jag gör detta ensam och funderar på hur jag på bästa sätt provar flera olika flaskor av vin utan att få dåligt samvete över att jag inte kan dricka upp allt. Är det smaka och spotta över flera dagar? Eller ska man köpa sig en Coravin?

För att inte göra inläggen enormt långt så har jag skrivit upp de två listorna i pastebin
https://pastebin.com/342TpRu7 (WSET Level 2 recommended sample)
https://pastebin.com/e3pqbNLR (Thewinehub Sverige WSET Level 3 schema)

Bästa för mig hade nog varit att gå en utbildning men om jag ska vara helt ärlig så känner inte jag att mina pengar räcker för det. Plus att ha här projekt att göra på egenhand är alltid KUL!

Uppskattar all hjälp man kan få! Tack 😄
 
Trådskapare
V

Vinomatisk

Munnskänkarna? Bra utbildning till självkostnadspris.
Ska kolla in vad dom erbjuder kring sånt här. Tack för tipset!

Vad tycker du om listorna jag skickade med som relaterar till min fråga "hur ska jag dela upp vindruvor och länder på ett smart sätt". Har du nån input på dom?
 

pinoten

Medlem
Lura med lite fler personer och så kör ni regelbundna provningar med olika teman. Se till att du förbereder en presentation till varje tema så blir du tvungen att lära dig saker till varje provning. Blanda även in lite allmän vinkunskap i varje provning, typ aromer, vinglas, provningsteknik, vinproduktion etc.

Jag hade delat upp det så här, inte nödvändigtvis helt i denna ordning men i stora drag:

Provningar kring typ: vanliga röda, vanliga vita, sparkling, söta viner, starkvin
Provningar kring länder: Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, Portugal, USA, Sydamerika, Australien/Nya Zeeland, "ovanliga" länder
Provningar kring druva: Pinot, Chardonnay, Riesling, Syrah, Cab S...etc.
Specialprovningar: subtyp (t.ex aromatiska druvor), regioner (t.ex Bourgogne) etc.
 
Trådskapare
V

Vinomatisk

Lura med lite fler personer och så kör ni regelbundna provningar med olika teman. Se till att du förbereder en presentation till varje tema så blir du tvungen att lära dig saker till varje provning. Blanda även in lite allmän vinkunskap i varje provning, typ aromer, vinglas, provningsteknik, vinproduktion etc.

Jag hade delat upp det så här, inte nödvändigtvis helt i denna ordning men i stora drag:

Provningar kring typ: vanliga röda, vanliga vita, sparkling, söta viner, starkvin
Provningar kring länder: Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, Portugal, USA, Sydamerika, Australien/Nya Zeeland, "ovanliga" länder
Provningar kring druva: Pinot, Chardonnay, Riesling, Syrah, Cab S...etc.
Specialprovningar: subtyp (t.ex aromatiska druvor), regioner (t.ex Bourgogne) etc.
Jag har faktiskt funderat på att ha en stående inbjudan bland mina vänner. Ungefär "var tredje lördag, kom förbi om lär er om vi tillsammans med mig". Precis som du säger så lär man sig en hel del med att skapa presentationer.

Tack för input om provningar också!
 

Bastardo

Medlem
Ska kolla in vad dom erbjuder kring sånt här. Tack för tipset!

Vad tycker du om listorna jag skickade med som relaterar till min fråga "hur ska jag dela upp vindruvor och länder på ett smart sätt". Har du nån input på dom?
’Munkis’ har följande kurser att välja mellan:
1-betyg
Druvbetyg
2-betyg
3-betyg

Sen kan det finnas ibland några andra kurser också, där man blandar lite mat och vin etc. Du måste gå kurserna i en viss ordning. 3-betygskursen är ganska krävande på många sätt. Svårast för många blir nog att skriva en uppsats om vin som ska vara av viss längd etc. Men mig veterligen har man möjlighet att få någon mentor som ska hjälpa dig med vissa bitar. Men börja med att ta reda på vilket sektion ligger närmast dig och kontakta de för att bli medlem. Sen går du på provningarna i den takt det passar dig osv. Ettan och tvåan är på en ganska basic nivå, men det hjälper dig mycket ändå, tycker jag.
Jag har själv varit med snart 25 år, men har inte varit med på provningar på flera år. Jag dricker vin mest hemma och jag har inga stora ambitioner kvar att lära mig speciellt mycket mer, men så klart försöker jag följa med vad som händer i vinvärden etc. Läser massvis alla möjliga recensioner och vinartiklar etc.
Lycka till hur du än tänker att göra. Jag kommer ihåg tiden med kurserna som oerhört givande genom att man lärde känna många trevliga människor, som jag har fortfarande lite kontakt med ibland. :) Har gått ettan och tvåan. Skulle vara kul att gå även Druvkursen, men vi får se hur det blir med den saken. Alternativt, kunde jag gå på någon kurs som handlar om lite mer just mat eller även att göra Betyg-2 en gång till. Och man har möjlighet att gå även på praktiska delen av Betyg-2, så att man får prova ganska fina viner utan att det kostar skjortan … ;)Betyg-3 tror jag inte att det är möjligt.
 
Last edited:
Toppen