Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget censurerar igen

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sovjetbolagets censuravdelning, som kämpar för att befria alkoholen från bl.a. vapen, transportmedel och liderliga fruntimmer, har den här gången slagit till mot en öl.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/syste ... r-nakenol/
http://www.expressen.se/kvp/systemet-st ... pa-flaska/

Intressant att ölen ingick i serie med sju öl för de sju dödssynderna. Staten har alltså godkänt högmod, girighet, avund, frosseri, vrede och lättja, men underkänt vällust (jag kör med de traditionella svenska namnen).

Eftersom det inte är OK med yppig barm och leende i alkoholsammanhang, undrar man om kunder som passar in på den profilen kommer att stoppas i dörren?

Nog är det skönt att vi har ett monopol?
 
SV: Systembolaget censurerar igen

vintomas skrev:
Sovjetbolagets censuravdelning, som kämpar för att befria alkoholen från bl.a. vapen, transportmedel och liderliga fruntimmer, har den här gången slagit till mot en öl.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/syste ... r-nakenol/
http://www.expressen.se/kvp/systemet-st ... pa-flaska/

Intressant att ölen ingick i serie med sju öl för de sju dödssynderna. Staten har alltså godkänt högmod, girighet, avund, frosseri, vrede och lättja, men underkänt vällust (jag kör med de traditionella svenska namnen).

Eftersom det inte är OK med yppig barm och leende i alkoholsammanhang, undrar man om kunder som passar in på den profilen kommer att stoppas i dörren?

Nog är det skönt att vi har ett monopol?

Nu är jag ingen monopolvän men det som jag tycker är mest allvarligt är att ett antal av dessa fall gått till Alkoholsortimentsnämnden som ju är tillsatt av regeringen och där har SB fått rätt.

Att skidor , värjor , piloter etc tas bort från etiketter visar ju på vad vi har för problem med våra politiker. Inför valet 2014 så föreslår jag att vi gör det enda rätta. Låt oss försöka ta reda på vilka politiker som har en mer balanserad syn på Sveriges framtida hantering av alkohol och aktivt kryssa dem in i riksdagen.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolaget censurerar igen

Anders Landström skrev:
Nu är jag ingen monopolvän men det som jag tycker är mest allvarligt är att ett antal av dessa fall gått till Alkoholsortimentsnämnden som ju är tillsatt av regeringen och där har SB fått rätt.

Att skidor , värjor , piloter etc tas bort från etiketter visar ju på vad vi har för problem med våra politiker.

Jag håller med dig. Deras tolkningar av lagtexterna är extremt skruvade, men Alkoholsortimentsnämnden verkar inte göra någon egentlig egen bedömning i dessa fall utan är en bara en skapelse för att få det hela att se legitimt ut. Jag får lite samma känsla av som den svenska filmcensuren fram till början av 1980-talet. Det är godtycke, förmynderi och klåfingrighet helt enkelt. Vad gäller överdriven alkoholkonsumtions effekter på hälsa och brottslighet säger man ju sig stödja den svensk alkoholpolitiken på forskning, men inte fan finns det någon forskning som visar att pistolen i James Bonds logotyp eller en leende tecknad figur ökar alkoholkonsumtionen på ett sätt som ökar hälso- och våldsproblem?
 

Peder

Medlem
SV: Systembolaget censurerar igen

Låt oss försöka ta reda på vilka politiker som har en mer balanserad syn på Sveriges framtida hantering av alkohol och aktivt kryssa dem in i riksdagen.

Alkoholdebatten i Riksdagen förra veckan kan ge en ganska bra bild av vilka partier man skall undvika helt och hållet om man vill ha politiker som har en mer balanserad syn.


http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Debatter-och-beslut-om-forslag/Arendedebatter/?did=H001SoU16&doctype=bet
 

Peder

Medlem
SV: Systembolaget censurerar igen

Dryga 90 minuter... Du har inte lust att namnge ett par stycken med mer balanserad syn? :)

Man skall nog tyvärr inte vara alltför röd om man värnar om balanserad syn. Men det är nog lite pest eller kolera när det gäller alkohol i Sverige oavsett, eftersom det är mycket pengar inblandat i alkoholen för staten. Jag har skrivit lite om debatten etc. på ehandel.se

http://www.ehandel.se/blogg/peder/2013/04/11/uppdrag-vinhandel/
 
SV: Systembolaget censurerar igen

Magikern skrev:
Här är de man rösta in till Riksdagen som vill avskaffa alkoholmonopolet iaf. ;)

http://valpejl.se/politiker?sortering=matchning&p=2&p=55&p=5&p=1&p=3&p=4&p=68&p=110&forsamling=R&svarat=ja

Man får göra testet får att få upp rätt politiker. Avskaffande av Systembolaget ligger under frågesektionen Vård & Omsorg vilket ju visar på hur vinklade journalisterna som utformade testet är om inte annat.

Ett problem är att det endast är de som sitter i Riksdagen samt att det är ett antal som inte svarat. Det är en bra första indikation men egentligen vill man ju ha de som ligger precis under att komma in. Med ett par direktröster så kan man kanske få in dessa.

Av de som svarat är det M som är i majoritet, några få från C och FP. Inga från KD, S, V eller MP anser att det är ett alternativ att avskaffa monopolet (om man ser endast på riksdagsnivå).
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolaget censurerar igen

Anders Landström skrev:
Av de som svarat är det M som är i majoritet, några få från C och FP. Inga från KD, S, V eller MP anser att det är ett alternativ att avskaffa monopolet (om man ser endast på riksdagsnivå).
Jag är faktiskt lite förvånad över att det finns folkpartister som avviker från motbokslinjen i partiet.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolaget censurerar igen

kayaker skrev:
Jag är faktiskt lite förvånad över att det finns folkpartister som avviker från motbokslinjen i partiet.

Kanske några som var med redan vid partisplittringen 1923, alternativt sådana som faktiskt är liberaler, trots partiets namn. :)
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolaget censurerar igen

kayaker skrev:
Magnus Ericsson har också skrivit om etiketterna:
http://hd.se/mat/uppkorkat/2013/04/09/f ... #more-7104

Det är intressant att Systembolaget också verkar ha censurerat versionen med "Censored" placerad över behagen på en skuggad tecknad figur. "It's not censorship they claim". Jag tittade som hastigast på aktuell begreppsförklaring på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Censur

"Censur är att genom förhandsgranskning hindra information från att nå en mottagare... Statlig censur innebär att någon statlig myndighet förhandsgranskar material i medier eller kommunikation och förbjuder visning av hela materialet eller delar av det."

Om inte detta är precis vad som Systembolaget, eller efter överklagande Alkoholsortimentsnämnden, håller på med så har jag uppenbarligen inte förstått vad censur är. Undrar vilken bestämmelse i Alkohollagen eller annan man stödjer sig på, om man vägrar texten "censurerad" på en etikett.

Plötsligen fick jag lust att starta import och lansera en avsiktligt provocerande produkt i beställningssortimentet. Tänk exempelvis boxen "Fäbodjäntan" med (o)lämpligt fyrfärgstryck på boxens alla sidor, så man efter att den underkänts kan sätta lappar med "Censurerad av Systembolaget" på varenda sida! Egentligen är det ju inte så noga med innehållet - det kan vara vad som helst som passar till falukorv. Är det inte ett projekt man kunde tänka sig att driva med viss förlust? :)
 
SV: Systembolaget censurerar igen

vintomas skrev:
Det är intressant att Systembolaget också verkar ha censurerat versionen med "Censored" placerad över behagen på en skuggad tecknad figur. "It's not censorship they claim". Jag tittade som hastigast på aktuell begreppsförklaring på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Censur

"Censur är att genom förhandsgranskning hindra information från att nå en mottagare... Statlig censur innebär att någon statlig myndighet förhandsgranskar material i medier eller kommunikation och förbjuder visning av hela materialet eller delar av det."

Om inte detta är precis vad som Systembolaget, eller efter överklagande Alkoholsortimentsnämnden, håller på med så har jag uppenbarligen inte förstått vad censur är. Undrar vilken bestämmelse i Alkohollagen eller annan man stödjer sig på, om man vägrar texten "censurerad" på en etikett.

Plötsligen fick jag lust att starta import och lansera en avsiktligt provocerande produkt i beställningssortimentet. Tänk exempelvis boxen "Fäbodjäntan" med (o)lämpligt fyrfärgstryck på boxens alla sidor, så man efter att den underkänts kan sätta lappar med "Censurerad av Systembolaget" på varenda sida! Egentligen är det ju inte så nog med innehållet - det kan vara vad som helst som passar till falukorv. Är det inte ett projekt man kunde tänka sig att driva med viss förlust? :)

Mackmyra fick ju sin etikett "Vit Hund sitter alltid fint" redigerad av Systembolaget. Där gick det ju tydligen att ersätta den allmänfarliga uppmaningen med "censurerad"
 

chambertin

Medlem
SV: Systembolaget censurerar igen

Fick en förfrågan idag om att göra en etikett till en brukshundsklubb här i stan.
Vad tror ni om den här designen ? Skulle SB släppa igenom den ?
Kortedala.jpg
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolaget censurerar igen

chambertin skrev:
Fick en förfrågan idag om att göra en etikett till en brukshundsklubb här i stan.

Nu förstår jag det där med Vit hund...
 
SV: Systembolaget censurerar igen

chambertin skrev:
Fick en förfrågan idag om att göra en etikett till en brukshundsklubb här i stan.
Vad tror ni om den här designen ? Skulle SB släppa igenom den ?
Kortedala.jpg

Med tanke på stavningen så får man nästan förutsätta att CH sitter i styrelsen.
 
Toppen