Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Monopolet, bra eller anus?

  • Hatar skiten, ta bort!

    Votes: 11 34,4%
  • Älskar det, ha kvar oförändrat!

    Votes: 2 6,3%
  • Ha kvar, men tillåt kvalitetsvinsbutiker.

    Votes: 16 50,0%
  • All alkohol är satans uppfinning!

    Votes: 3 9,4%

  • Total voters
    32

admin99

Administratör
För att göra en helt ovetenskaplig undersökning om den rådande opinionen så kan vi här trycka, rösta och tycka i denna viktiga och intressanta fråga!

Vote and discuss people, jag ska nog tusan tillåta anonyma att rösta också om jag listar ut hur man gör!

//ADMIN

EDIT: För att kompensera för otydlig frågeställning så kommer jag att tillåta användare att ändra sin röst. Detta gäller från nu tills imorgon, tisdagen 4 november, klockan 16.00.

EDIT2: Frågeställningen är ändrad från "Systembolaget finnas eller ej" till "monopolet finnas eller ej" för att klargöra vad frågan gäller.

Systembolaget kommer ju naturligtvis även att finnas kvar som en spelare på en avreglerad marknad. Dock verkar det finnas ett intresse bland konsumenter att "avreglera" försäljningen av "kvalitetsviner, alltså att tillåta vinbutiker, men att samtidigt ha kvar Systembolagets monopol på försäljning av bulkviner, sprit och öl.
 

CH

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Det känns som svaret är givet på förhand om det bara är medlemar som får rösta. Diskutionen däremot kan bli spännande.
 

Jörgen

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Svår fråga, både för-och nackdelar med SB.
Utbudet är från OK till lysande beroende på hur man ser det. Fördelen är att man kan få tag på relativt exklusiva viner ganska enkelt i och med att det går att beställa till vilken butik som helst. För att få ett lika stort utbud (bredd...) i någon europeisk stad får man kuta runt i många butiker...(Ett exempel: var i Sydafrika nyligen och försökte där få tag i Waterfords nyligen släppta prestigevin The Jem. Kostade 680R = kr men var stört omöjligt att få tag på, slutsålt överallt inkl hos odlaren. Kom hem och fann vinet på SB i hyfsade kvantiteter för 350 kr....). Försök också få tag på DRC-vinerna som släpps i november på SB ute i europa...lycka till!
Å andra sidan kanske man vill kunna botanisera bland t.ex ett antal Vino Nobile di Montepulciano och då sk..r det sig!
Jag tycker SB kan få möjlighet att finnas kvar men inte i monopolsits!
Tilllåt specialbutiker som i övriga europa, där man t.ex kan hitta ett stort utbud av Piemonteviner eller varför inte champagne.... ;)
Vin i livsmedelsbutiker som företeelse har jag inget emot men där är jag inte imponerad av vad jag ser i europa....där borde Bolaget kunna konkurrera!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Keen skrev:
Har Krug varit "ironisk" nu igen? ::)

Nix, jag röstade för "hatar skiten".

Dock tog jag bort alternativ 5 "da weed! Legalize da weed" då jag antog att det skulle gå helt åt pipan med det alternativet...
 

CH

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Krug skrev:
Dock tog jag bort alternativ 5 "da weed! Legalize da weed" då jag antog att det skulle gå helt åt pipan med det alternativet...

Helt åt pipan här? Du har då inte mycket förtroende för oss kristna, skötsamma, ödmjuka och trevliga medmänniskor som umgås här.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

CH skrev:
Helt åt pipan här? Du har då inte mycket förtroende för oss kristna, skötsamma, ödmjuka och trevliga medmänniskor som umgås här.

Jag började läsa Markis de Sades klassiker "filosofin i sängkammaren" igår och jag delar fullt ut hans avsky mot "Kristna, skötsamma, ödmjuka och trevliga människor". ;D

Jag kan inte lista ut hur man tillåter anonyma att rösta och skriva i en specifik tråd... Sjukt störande!
 

CH

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Hur blir det nu när du är den först som går över 2000 inlägg krug?
Kommer du bjuda på skumpa då?
Får du en ny titel typ: internetnörd eller nåt liknande?

Sedan håller jag med dig, låta anonyma deltaga i skrivande och tyckandet i tråden?
Vad sker härnäst? ska forumet byta namn till arboga 10.2 eller ännu värre biblovers?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

CH skrev:
Hur blir det nu när du är den först som går över 2000 inlägg krug?
Kommer du bjuda på skumpa då?
Får du en ny titel typ: internetnörd eller nåt liknande?

Sedan håller jag med dig, låta anonyma deltaga i skrivande och tyckandet i tråden?
Vad sker härnäst? ska forumet byta namn till arboga 10.2 eller ännu värre biblovers?

Oklart vilken titel jag ska få nu, har inte lagt upp någon sådan kategori...

Vad jag menade med anonyma skribenter ovan var mest att Jag inte hade någon aning om hur man gjorde för att sätta upp det. Således är det bara reggade medlemmar som har röstat. Det är alltså en av oss som är en putslustig Judas!

Jag gissar på Hampus!
 

CH

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Krug skrev:
Således är det bara reggade medlemmar som har röstat. Det är alltså en av oss som är en putslustig Judas!

Du borde väll kunna få fram vilka som varit inloggade idag eller?

Hursom så har vi en lustigkurre bland oss.
 

Keen

slan
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

CH skrev:
Du borde väll kunna få fram vilka som varit inloggade idag eller?

Hursom så har vi en lustigkurre bland oss.

Permbanna!
 

Keen

slan
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

CH skrev:
ROFL :D
Jag kunde inte hålla mig från skratt när fjortis panelen diskuterade.

Mycket givande till topicen, som vanligt. Betänk att anders inte ens var med i diskutionen.

Välkommen till fjortispanelen själv, ROFL indeed... ;D


Det vet man inte, kanske var han som skojröstade!
 

CH

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Keen skrev:
Permbanna!

Sant. ROFL är ganska fjortis men ditt inlägg kan ingen slå.
Det måste vara fjortisordet #1
 

Jos

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Jo hur var det nu.. Arguing over the Internet is like running in the Special Olympics, even if you win you are still retarded.

ROFL betyder vad? Jag vet vad LOL betyder men där slutar nörderikunskapen..
 

Keen

slan
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

För att göra ett försök till att komma tillbaks till ämnet, så kan jag ju säga att jag tycker att SS fyller en viss funktion. Dvs, låt pöbeln handla där så får vi ha kvalitetsvinbutikerna för oss själva.
 
Toppen