Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Monopolet, bra eller anus?

  • Hatar skiten, ta bort!

    Votes: 11 34,4%
  • Älskar det, ha kvar oförändrat!

    Votes: 2 6,3%
  • Ha kvar, men tillåt kvalitetsvinsbutiker.

    Votes: 16 50,0%
  • All alkohol är satans uppfinning!

    Votes: 3 9,4%

  • Total voters
    32

hampus86

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Pomerol skrev:
Om ni menar den som röstat på "Älskar det, ha kvar oförändrat!" så var det jag. Dock var det inte det perfekta alternativet. Jag skulle föredra ett alternativ som "Ha kvar monopolet och fortsätt att utveckla det i positiv riktning". Men man märkte ju att det var Krug som angett alternativen.

Jag tycker Systembolaget är bra. Och viktigt ur ett samhällspolitiskt perspektiv.

HA! Jag är rentvådd! ;D. Sitter för övrigt på mitt hotellrum i malta i skrivande stund. Tänkte ta och köpa med lite maltesiskt vin hem, inte för att jag har några förväntningar på skiten direkt, men kul grej. Inget systembolag här inte. Snarare det mottsatta. Åldersgränsen för köp av alkohol är vad jag förstår 16 år här.
 

CH

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

hampus86 skrev:
Åldersgränsen för köp av alkohol är vad jag förstår 16 år här.

Men då får väll inte du handla?
 

Martin

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Japp, idag fick jag ännu mer vatten på min kvarn. Det visar sig att systembolagets större butik i Gävle klassat ned sig på eget bevåg och avsagt sig tilldelning av T5 modulen ("den säljer ju inte så bra, många flaskor samlar bara damm i butiken"). Jag gick därifrån mållös. Jag kunde inte där och då formulera en motfråga så perplex jag blev. Men givetvis - vart tog argumentem om "utveckling av god dryckeskultur" vägen? Anser man sig inte ha ett (stort) ansvar att som monopolist erbjuda ett visst (och relativt stort) utbud även för de (stackare) som har en mer utvecklad smak när det gäller vin? Och för den delen - erbjuda de kunder som vill "klassa upp" sitt vininköp/vinkonsumtion någon gång? Om inte möjligheten finns så "stannar" man givetvis där man är. Nä, givetvis inte. Här ska det drickas box, plåtburk med 7,2%, alkoläsk, eller SPRIT (eller någon av alla sjuhundratolv chilenska saftflaskor).
Beställa - som man ju oftast får göra - kan man ju lika gärna göra på nätet - och hämta ut på posten.
Jag skäms. Ett monopol med en servicegrad av den här digniteten. Lägg ned! Bort!
 

anders

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Du har en poäng där. Om man nu var bekymrad över folks dryckesvanor borde man ju primärt sopa bort modulen som innehåller allt skit i stil med Kangarouge och Gredos.
Var på bolaget igår och hämtade ut lite prylar. Långa köer med pöbel som skulle ha ut ovan nämnda gifter och annan liknande skit. Killen öppnade upp en kassa för mig. Naturligtvis ställde sig lite pöbel efter mig. Killen påpekade då att kassan var stängd, det var en specialbeställning. Detta scenario brukar utspela sig varje gång jag är där.
Till nästa gång bara MÅSTE jag tänka ut en kommentar som kan levereras i ansiktet på pöbelnisse innan han tvingas lomma tillbaka till den långa kön, en kommentar med ord som VIP, pöbel, skitdricka, fattiglappar, högklassigt och andra epitet som andas übermench. ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Systembolaget finnas eller ej? [omröstning]

Martin skrev:
Japp, idag fick jag ännu mer vatten på min kvarn. Det visar sig att systembolagets större butik i Gävle klassat ned sig på eget bevåg och avsagt sig tilldelning av T5 modulen ("den säljer ju inte så bra, många flaskor samlar bara damm i butiken"). Jag gick därifrån mållös. Jag kunde inte där och då formulera en motfråga så perplex jag blev. Men givetvis - vart tog argumentem om "utveckling av god dryckeskultur" vägen? Anser man sig inte ha ett (stort) ansvar att som monopolist erbjuda ett visst (och relativt stort) utbud även för de (stackare) som har en mer utvecklad smak när det gäller vin? Och för den delen - erbjuda de kunder som vill "klassa upp" sitt vininköp/vinkonsumtion någon gång? Om inte möjligheten finns så "stannar" man givetvis där man är. Nä, givetvis inte. Här ska det drickas box, plåtburk med 7,2%, alkoläsk, eller SPRIT (eller någon av alla sjuhundratolv chilenska saftflaskor).
Beställa - som man ju oftast får göra - kan man ju lika gärna göra på nätet - och hämta ut på posten.
Jag skäms. Ett monopol med en servicegrad av den här digniteten. Lägg ned! Bort!

Den butikchef som på eget bevåg väljer bort T5 borde kanske göra något annat eftersom personen inte har något vinintresse. Sälja cyklar kanske?
 
Toppen