Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget kräver lydig personal

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Systembolaget registrerar vad bolagets jobbsökande anser om alkoholmonopolet. Förkastligt, anser en välkänd professor i offentlig rätt.

Sven Grundberg

Vill du jobba i kassan på Systembolaget i sommar måste du svara på ett frågeformulär. Formuläret är interaktivt och besvaras på nätet. Som svarsalternativ finns antingen ”ja” eller ”nej”.

Bland annat undrar statliga Systembolaget om man har arbetslivserfarenhet inom detaljhandeln, restaurangbranschen eller inom hemtjänsten. Och så undrar de om man har dokumenterad kunskap inom mat och dryck.

Men måhända lite mer förvånande är följande fråga: ”Anser du att systembolagets monopol på försäljning av alkohol skall finnas kvar i Sverige?” Som svarande måste man alltså ta ställning till det statliga monopolet och det finns ingen möjlighet att svara ”vet ej”.

Systembolagets personalchef Karin Furevik medger att man ställer frågan, men tycker att den är relevant, för personer som vill jobba i kassan på Systembolaget.

- För att jobba hos Systembolaget måste man tro på vår uppgift. Bara att sitta i kassan på systembolaget innebär att man måste hantera alla möjliga typer av frågor, såsom neka personer att köpa alkohol för att de är berusade, kräva legitimation och neka försäljning om man misstänker langning. Allt detta är svårt om man inte tror på vår uppgift.

Så du menar att det inte går att tro på er uppgift och samtidigt vara kritisk till det statliga monopolet?

- Lagstiftningen som har gett upphov till Systembolaget förutsätter att vi är ett monopol.

Vad skulle hända om en jobbsökande svarade nej på frågan? Utesluts man som jobbkandidat då?

- Nej, om jag som arbetsgivare ser att man svarat nej på frågan skulle jag ta en diskussion med den jobbsökande för att fråga varför man tycker som man tycker. Men det är ingen utslagsröst. Jag är säker på att vi har medarbetare som ställer sig kritiska till monopolet.

Registreras den här åsiktsförfrågan?

- Jag antar att den finns kvar i något register för de som får jobb hos oss.

Innebär detta inte en form av åsiktsregistrering av era anställda?

- Rent juridiskt kan jag faktiskt inte svara på om det här kan klassas som åsiktsregistrering. Men jag tror att många företag ställer liknande frågor till jobbsökande, framförallt inom samhällsservice. Du själv har säkert råkat ut för det när du sökte ditt jobb.

Nej min arbetsgivare har varken undrat över eller registrerat mina politiska ställningstaganden. Anser du inte att ni borde se över just den här frågan?

- Vi införde det här formuläret i år och kommer naturligtvis att se över processen. Det finns möjlighet att vi förändrar frågan av många olika skäl.

Wiweka Warnling Nerep, professor i offentlig rätt vid Stockholms Universitet ger sin syn på saken:

- Frågan är klart snudd på åsiktsregistrering. Jag anser att systembolaget inte bör ställa frågan, säger hon till E24.

Vidare förklarar Warnling Nerep att det inte går att döma Systembolaget för åsiktsregistrering, då Systembolaget inte är en statlig myndighet, utan ett statligt bolag. Politisk åsiktsregistrering förbjöds för just statliga myndigheter i och med 1969 års grundlagsreform.

- Det rycker nu i de åeterstående statliga monopolens livsnerver. Det här är ett sätt för Systembolaget att få lojala anställda, avslutar hon.

Först IB, nu SB. Jajjamensan!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget kräver lydig personal

anders skrev:
Och nu väntar vi spänt på hampus86:s kommentar. ;D

Just det! Vår egen lilla skogsmulle i tant Anitras grågröna utstyrsel!

Urban Cammo my ass!
 

anders

Medlem
SV: Systembolaget kräver lydig personal

Och så undrar de om man har dokumenterad kunskap inom mat och dryck.

Undrar om de godtar en stadig packe kvitton...

Får kanske be Krug skriva ut ett intyg som vidimeras av Myson... :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget kräver lydig personal

Vidare förklarar Warnling Nerep att det inte går att döma Systembolaget för åsiktsregistrering, då Systembolaget inte är en statlig myndighet, utan ett statligt bolag. Politisk åsiktsregistrering förbjöds för just statliga myndigheter i och med 1969 års grundlagsreform.

Haha! Hahahahahaaaaa!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget kräver lydig personal

hampus86 skrev:
I pledge the fifth

Fel land broder.

I sann stalinistisk anda måste du gala som en näktergal! Kvittra fram sanningen så kommer du att belönas med 50 gram smör, en surlimpa, lite smetana och en saltgurka. Om du golar ut några speciellt närstående så kan vi slänga in några hekto saltad skinka också.

Fan, nu blev jag hungrig!
 

anders

Medlem
SV: Systembolaget kräver lydig personal

hampus86 skrev:
jag har bara en sak att säga..final i snooker vm!

Det där var utan tvekan ett av de sämsta försöken till att styra om innehållet i en tråd jag skådat. Och det betyget kommer från en som har havererat åtskilliga. :D
 
SV: Systembolaget kräver lydig personal

Anders.....

Tänk på lördag 17/5 (och då syftar jag inte på grannlandets nationaldag).
Inga utsvävningar på krogen dessa veckor utan hem och plugga.....
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget kräver lydig personal

Vinosapien skrev:
Anders.....

Tänk på lördag 17/5 (och då syftar jag inte på grannlandets nationaldag).
Inga utsvävningar på krogen dessa veckor utan hem och plugga.....

Jag förstår inte. Vad har Nick Cave i globen att göra med plugg och SBs angiveriförfarande att göra?
 

hampus86

Medlem
SV: Systembolaget kräver lydig personal

allt som styr tråden iväg från dess ursprungliga handling välkommnas från min sida
 

anders

Medlem
SV: Systembolaget kräver lydig personal

Vinosapien skrev:
Anders.....

Tänk på lördag 17/5 (och då syftar jag inte på grannlandets nationaldag).
Inga utsvävningar på krogen dessa veckor utan hem och plugga.....

Jag pluggar för fullt. Fast jag varvar teori och praktik. Ett glas praktik och en sida teori. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolaget kräver lydig personal

anders skrev:
Jag pluggar för fullt. Fast jag varvar teori och praktik. Ett glas praktik och en sida teori. ;D

Skam att du gick på den simpla...
 

anders

Medlem
SV: Systembolaget kräver lydig personal

Krug skrev:
Skam att du gick på den simpla...

Ja, jag vet, men jag skyller allt på Vinosapien. Min plan var att vara smålullig större delen av dagen men se det har jag fått revidera.
 
SV: Systembolaget kräver lydig personal

anders skrev:
Min plan var att vara smålullig större delen av dagen men se det har jag fått revidera.

Gick ju bra förra gången efter häftiga utsvävningar kvällen/natten innan... ;)
 

anders

Medlem
SV: Systembolaget kräver lydig personal

Vinosapien skrev:
Gick ju bra förra gången efter häftiga utsvävningar kvällen/natten innan... ;)

Som man säger inom sporten: man ändrar inte på ett vinnande koncept! :D

Dahlgrens på fredagen, och så får vi se vart vi tar vägen efter det. :)
 

anders

Medlem
SV: Systembolaget kräver lydig personal

hampus86 skrev:
allt som styr tråden iväg från dess ursprungliga handling välkommnas från min sida

Vi har trots utsvävningarna inte glömt dig...
 
Toppen