Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget lagring

Tobias92

Medlem
Hej på Er,

Vilka viner som idag finns tillgängliga på SB rekommenderar ni att man ska köpa på sig? Och hur många flaskor från samma årgång brukar ni köpa när ni ska låta de ligga ex antal år?

Redan fått många tips om Brunello och Barolo 2016, något annat man inte får missa?
 

lukastollig

Pudelfantast
Det där var en alldeles för bred fråga för att få ett bra svar. Brunello och Barolo 2016 är väl en bra start. Bordeaux 2019 och 2020, Bourgogne 2018, 2019 och 2020 är inte heller fel. Håll dig till distrikt på B och C.. ;)

Om jag har råd köper jag alltid 6 flaskor eller mer av lagringsobjekten, men ibland har man inte råd eller så går det inte att få tag på mer än ett par flaskor. Minst två är ändå alltid kul att ha, som försäkring mot en ev. dålig flaska.
 

YKW

Medlem
Ett lite tråkigt tips (i all välmening) är väl att inte köpa på sig alltför mycket i början. Jag tycker att en hel del av det jag köpte för 10 år sedan känns ganska ointressant idag. Köpte t ex massa italienskt då men dricker väldigt lite av den varan nuförtiden.
 
Det du gillar (eller tror att du gillar) att dricka med mognad? :)
Ett lite tråkigt tips (i all välmening) är väl att inte köpa på sig alltför mycket i början. Jag tycker att en hel del av det jag köpte för 10 år sedan känns ganska ointressant idag. Köpte t ex massa italienskt då men dricker väldigt lite av den varan nuförtiden.

Och smaken kommer fortsätta att förändras. Var nyligen på en provning med en äldre herre, François Audouze, som inte för så länge sedan (relativt hans och min ålder :) ) fattade tycke för äldre champagne. Med tanke på att han är runt 80 år och har en av Frankrikes största vinsamlingar så skulle man tro att han redan gått igenom den fasen men icke. Bra lärdom

Så räkna med att din vinsmak förändras, och att den kommer konstant utvecklas. Köp gradvis och balansera upp med sådant som också går att avyttra. Att efter 10 år ha 100% naturviner från ett halvobskyrt område kommer inte göra dig glad om du vill gå en annan väg..
 
Last edited:

Sarco

Medlem
Det är väl en utmärkt idé, har själv gjort likadant (tyvärr har något av barnen haft oturen att födas ett år när vinerna inte direkt var i topp :) ).

Jag är ju lite av en portvinsentusiast så jag ber om ursäkt om jag är tröttsam: har du ett 2016-barn så är ju 2016 vintage port ett självklart val för mig i alla fall. 18-årsdagen är säkert passande för din barolo. Köp en låda VP och njut dem tillsammans: en per decennie från 20-årsdagen för https://www.systembolaget.se/produkt/vin/taylors-vintage-port-9058701/. Tänk när sonen är 70 och öppnar sista flaskan...

Jag har inte provat den själv än, men jag har en låda :)

Jag fick lite feeling och gjorde den här sökningen: https://www.systembolaget.se/sok/?c...ge=2016&sortBy=Price&sortDirection=Descending

Du har flera viner där som kommer att hålla många decennier. Börja med en Churchill LBV 2016 på 18-årsdagen och om du inte gillar låd-idén så har du gott om viner där som kan öppnas på framtida högtider. Själv blev jag lite glad för att se Hällåkra, en vingård jag själv besökt och som jag inte visste gjorde årgångsstarkvin. En sådan flaska måste jag ju prova, så tack för idén!
 
Trådskapare
T

Tobias92

Medlem
Tack som *** för utförligt svar!
Jag har inte gett min i portvinet än men nu fick jag en öppning ju! Hur skulle du säga att lagringen påverkas med tanke på priset?
 

Sarco

Medlem
Hur menar du? Om billigare Vintage ports har sämre lagringsduglighet? Ja, så kan det vara men i princip all vintage port kan och bör lagras 20-40 år skulle jag säga. Ofta utvecklas vinet positivt i flera decennier till. Det är lite en fråga om tycke och smak om när de är godast men det tar mycket lång tid innan en vintage port blir dålig.

Så är en låda Taylor's för dyrt just nu så kan du med gott samvete köpa någon av de andra vintage ports som finns på systembolaget, om det var så du menade. Ni kan ju öppna en vart femte år från 2036, istället för vart tionde :)
 
Toppen