Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget nästa?

kayaker

Cyklist
SV: Systembolaget nästa?

Bubblaren skrev:
Undra just vad som vore rätt "instans"?!?! Anders har säkert någon bra idé :D

Jag ska nog ta och fråga Ullis på mitt bolag när jag ser henne. En annan sak, är det bra eller dåligt när SS-personalen känner igen en när på morgonen är på väg till bussen, de ler och glatt säger "Hej!". Måste betyda jag handlar för mycket på bolaget, borde privatimportera mer.
Då ska du undvika PI via SS. Det ger extra mycket kontakt. :)
 

Håkan

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

Pomerol skrev:
Importören har all rätt att ta betalt för alla omkostnader (frakt, administration etc.) och de flesta gör det.

Och härhar vi inte förstått någonting verkar det som. Problemet är att om man skall ta betalt för alla åsamkade kostnader hamnar priset på varan i ett för varan ointressant segment. Jag tror att fler importörer gör som Franskabolaget, säljer från utlandet och kan på så sätt gå runt monopolreglerna. Jag ser tillochmed fram emot det.
Överhuvudtaget känns det som om importörerna är mer frispråkiga idag än för nåt år sen, är det så att man märker att det finns alternativa försäljningsvägar. Fick just ett nyhetsbrev från en vinimporör där man helt dissar systembolagets inköpare, dessutom hänger ut honom med namn).
 

CH

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

Jimmy Forsman skrev:
Vilket nyhetsbrev och vilken importör? Vill läsa!

Jag med! Någon som kan lägga upp eller skicka via PM?
 

Keen

slan
SV: Systembolaget nästa?

Det känns nästan tragikomiskt, trots MÅNGA hundra flaskor sålda av Roagnas Langhe Rosso 2001 i beställningssortimentet, så är inte Systembolaget intresserade av att ta in vinet i butikerna. Eller rättare sagt, inköpare Sebastian Braun är inte intresserad. På den gamla goda tiden, när jag startade den här verksamheten, så hette Systembolagets inköpare för Italien Anna-Karin Larsson. Anna-Karin gillade verkligen vinerna från Roagna och tog in dem i tillfälliga ordinarie sortimentet, där de sålde riktigt bra. Men sedan slutade hon, och Sebastian Braun tillträdde. Och sedan var det stopp. Vad det beror på? Tja, jag gissar att Sebastian resonerar att vinerna inte passar den svenska smaken så väl. Hög syra, ingen vaniljsmak och restsötma att falla tillbaka på. Men han resonerar fel, för vi är många som gillar den traditionella stilen.



Nåväl, vi får förlita oss på beställningssortimentet. Nu har vi fått in 2003:an av Roagnas Langhe Rosso, och det här med att 2003 var ett svårt år i Piemonte har vi väl lämnat bakom oss vid det här laget. I alla fall när det gäller Roagna. För 199 kronor får du essensen av Piemonte i ett glas. Roagnas Langhe Rosso 2003 gör åttor runt de flesta Barolo -och Barbaresco-viner som producerades 2003.
 
Toppen