Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Peder

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

En gammal klasskamrat med Kåre från Handels i Göteborg skriver om det inträffade under rubriken:

Statsmonopolet slår till

Nu har Kåres lilla importfirma blivit misshandlad å det grövsta av allas vårt statsmonopol, och det gör mig riktigt förbannad. Snacka om Davids kamp mot Goliat. Det är bara att hoppas att det slutar som i Bibeln.

Hela inlägget går att läsa på:

http://puttesvinspalt.blogspot.se/2013/06/statsmonopolet-slar-till.html
 
Trådskapare
A
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Det här pekar på ett av de stora problemen med Systembolaget. Bristen på insyn. Genom att driva det som ett AB istället för en myndighet så behöver man inte ge tillgång till all information som en myndighet måste hålla offentlig. Jag skulle vilja läsa interna mail, beslut för upphandlingar, brevväxlingar både kring detta fall, opinionsbildningen, kontakter med föreningar som IOGT/NTO, Alkoholpolitiskt Forum, kostnader för PR-avdelningen, fakturor med mera.

Alternativt som en uppmaning till anställda på Systembolaget som känner till fakta Om NÅGOT av det som insinueras i artikeln är sant, utnyttja er medborliga rätt (samt skyldighet) och meddela en journalist. Inte en vinskribent utan en grävande journalist. Om det inte är sant så gäller samma uppmaning till Systembolaget, lägg papperna på bordet, varför tog det sådan tid att häva ordern, avsaknad av kommunikation etc. Att sopa det under mattan kommer bara förstärka bilden av att någon är felaktigt hanterat.
 

Jens

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

SB blir alltmer märkligt! Vad är det för tomtar som provat vinet? Även om jag förmodligen är långt från den skarpaste provaren är det väl inte ett dugg märkligt att det finns gott om viner som blir bättre med lite tid i flaskan, i synnerhet här där det rörde sig om ett rätt ungt vin!
SB har ju inga problem att kränga vin som stått i deras hyllor för länge och blivit sämre!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Nu är ju Kåres Spruce Up inte min favorit importör men om detta stämmer så gräver bolaget sin egna grav genom att reta upp importörerna.

Va väl tur att han inte satt med 6000 flaskor Ace of gold kanske.
 

Peder

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Jag har blivit kontaktad av Systembolagets CRS-ansvarige Göran Klintberg på Twitter som informerar mig om att allt bara är ett sammanträffande och inget annat. Så nu kan man bara lugnt sova vidare eftersom Systembolaget informerat om att det bara är en slump. :)

G%25C3%25B6ran-Klintberg-SB-CSR.jpg
 
Trådskapare
A
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Peder skrev:
Lennart Agen, Systembolaget har nu svarat på kritiken på Livet Goda's sida



Hela svaret går att läsa på:

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=4816

De har ju svarat och svarat med detaljer som går att kommentera. Det som jag tycker sticker ut är att det måste ta till den 30e maj men å andra sidan om leverantören visste att det var ett annat vin så hade ju en öppen kommunikation med SB säkert gjort att en dialog kommit till stånd tidigare
 

Håkan

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Frågan är hur något vin isåfall kan godtagas, mig veterligen kan man inte köpa en Bordeaux en Primeur från ett visst fat, skall man verkligen skicka in prov från alla presumtiva tankar/fat, det blir rimligen rätt svårt. Jag skulle se den tank på 100 kubikmeter där vinet isåfall lagras (för de stora offerterna). Mycket konstigheter blir det, är lite tvetydig till att använda mig av Systembolaget då de beter sig så här, samtidigt är det så många smålangare som lägger ner sin själ i att leverera bra saker till Systembolaget att jag samtidigt vill stödja dem. Det får nog bli som förut, mest utomlands men lite från Systembolaget.
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Det händer ju varje nyhetslansering att viner blir stoppade pga av det inte är samma vin vid lansering. Tänk på de som kom tvåa och kunde ha leverera samma vin som man lämnade som offert prov. De vinet kan ju eventuellt vara minst lika bra...och fått lanseras istället för de som fuskar..
 

Peder

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Om man ser det så Dexter så kan ju vin nummer 2 även vara en fuskare och kanske vin nummer 3 under tiden vinet som kom på 4:e plats är en riktigt ärlig vinproducent.

Det kan ju vara så att man har fuskat ihop hela offertförfrågan också genom att ha varit skrivit ihop offertförfrågan tillsammans med någon stor och känd vinimportör och då är ju det fusk.

Hela proceduren med Systembolagets offertförfrågningar som ofta är skrivna för att en eller några specifika vinproducenter ibland skall ta hem segern borde ju kunna ses som fusk.

Att Systembolaget efterfrågar volymer och tar in offerter från vingårdar som inte ens har hektar själva rent teoretiskt för att kunna leverera volymen känns ju också seriöst och kanske det är fusk.........
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

@ Peder hur har det gått när du bokat möte med inköparen? Gillar han inga av dina viner? Varför kommer inte du med inspel om offerter som inköparna vill att importörena ska komma med?
Tror du verkligen att blindprovningarna är riggad så de fuskar? Varför har du inte varit där och kollat på en provning?
 

Peder

Medlem
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Dexter: Jag förstår att du tar illa upp över vad jag skriver, det skulle jag också göra om någon klankade ner på min arbetsplats.

Jag tror varken bu eller bä! Men ett monopol kommer alltid kunna leda till att människor är korrumperade. Det ser man ju inte minst av mutskandalen inom SB.


Eftersom jag inte säljer mot Systembolaget så bokar jag inga möten med inköpare och har ingen aning om han gillar mina viner eller inte.

Jag har inga planer att varken nu eller i framtiden börja sälja mina viner mot Systembolaget eftersom jag inte tycker om den dryckeskultur som Systembolaget har lyckats få svenska folket att skaffa med BIB-viner samtidigt som man spelar en roll som en vän av folkhälsa. Det är hyckleri.

Själva blindprovningarna tror jag inte är riggade under själva provningen och det har jag aldrig påstått. Men att Systembolagets inköpare för exempelvis Österrike är nere i Wien tillsammans med mig och de största vinimportörerna under några dagar gör att man kan rent logiskt (jag säger inte att så är fallet) kan bli vän med både importörer och vinmakare och styra en offert för att så få som möjligt skall kunna vara med i denna offert.

Jag har skrivit om detta tidigare under ämnet "Skräddarsydd offerförfrågan"
http://www.finewines.se/ovrigt/skraddarsydd-offertforfragan/msg48736/#msg48736

Jag tror allt gott om dig Dexter och du är säkert både lojal mot din arbetsgivare och hederlig. Men jag tror inte att ett monopol med alkohol är 2000-talets melodi. Jag tror att långt ifrån allt har skett snyggt inom SB när det gäller allt ifrån SIFO-undersökningar till samarbeten med IOGT-NTO etc. och att det kommer komma fram väldigt mycket inom en snart framtid.

Med vänliga hälsningar

Peder
 
Trådskapare
A
SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?

Debatten kring Systembolaget tar ibland lite konstiga vägar. Jag är som många vet inte en vän av monopolet men man måste också skilja på det system som finns, företaget Systembolaget, politiskt styrning, företagsledningen, de anställa etc

Min kritik är i princip 100% riktad mot företagsledning och politisk styrning. Det Systembolaget sysslar med och tillåts syssla med kring lobbyism, oheliga allianser etc är vad jag vänder mig emot. Att vi har ett monopol eller inte kommer påverkas via politiska processer i vilka Systembolaget INTE ska deltaga. Det är inte speciellt svårt att förstå vad exempelvis Magdalena Gergers agenda är och statliga pengar ska inte få användas av henne för att hon ska få garantera sin egen roll. Sedan har vi Systembolaget där det finns många anställda med stort intresse och kunskap kring vin. De riktar jag ingen kritik mot och jag både handlar vin av dem (mindre än tidigare ska erkännas) och har bra diskussioner vid affärsdisken.

Ofta verkar det som att man debatterar utifrån ett svart och vitt tänkande. Exempelvis riktas ju rättmättig kritik mot den stora andelen BiB som säljs på Systembolaget men samma personer drar i nästa andetag till med storsläggan mot att Systembolaget säljer DRC för billigt. Det blir lite dråpligt när man försöker hitta varje vinkel möjlig för att kritisera ett företag, ett företag som finns pga en politisk vilja. Ibland upplever jag att vi på finewines.se fastnar i samma fälla (ingen här som klagar på att DRC säljs för "billigt" dock). Om vi vill ha en förändring så måste dialogen ske till rätt nivå, politikerna.

Började själv med att twittra till Maria Larsson. Hon har tyvärr inte hunnit svarat ännu då hon har varit upptagen med att ge Peter Bjearregaard det Nordiska folkhälsopriset för dennes forskningsstudier bland innuiter samt korat Viktor Westerlind till årets Mästerkock för seniormat men vad tiden lider kommer hon nog till detta ämne också

Anders Landström @shorepower1
Vore intressant att få @MinisterMaria syn på att @systembolaget sysslar med statligt finansierad opionsbildning http://www.wownews.se/tmp/articlep.php?a=10125
 
Toppen