Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

systembolaget uppgraderar sin e-handelsplattform

sunqan

Vinös
såg just det här på systembolagets hemsida:
Söndagen den 5/5 kommer vi att uppgradera vår e-handelsplattform till en bättre kundupplevelse. Detta innebär tyvärr att beställningsfunktionen för våra försäljningskanaler online (Privatimport, Ombud, Butiker och Hemleverans) kommer att vara avstängda i princip hela dagen.

undrar om det betyder att det faktiskt kommer att innebära att man slipper få veta nån gång senare att en beställning inte gick igenom???
 

Gredos

Medlem
Det kommer att komma ut en betaversion av den nya online butiken snart.
Vet inte om det var nu i helgen den skulle komma ut.
Men ska bli kul och se vad alla här inne hittar för förbättringar...
 
såg just det här på systembolagets hemsida:
Söndagen den 5/5 kommer vi att uppgradera vår e-handelsplattform till en bättre kundupplevelse. Detta innebär tyvärr att beställningsfunktionen för våra försäljningskanaler online (Privatimport, Ombud, Butiker och Hemleverans) kommer att vara avstängda i princip hela dagen.

undrar om det betyder att det faktiskt kommer att innebära att man slipper få veta nån gång senare att en beställning inte gick igenom???

Och naturligtvis, "vi ser till att våra kunder köper mindre via en bättre kundupplevelse"
 

IsKr

Medlem
Och naturligtvis, "vi ser till att våra kunder köper mindre via en bättre kundupplevelse"
Snarare en sämre upplevelse, är väl det som brukar resultera i mindre köp. Kan inte se nånting när det kommer till mitt konto. Det syns inga bokningar eller beställningar som jag har lagt. Skickas då över från webbsidan till en värdelös app. :mad:
 

IsKr

Medlem
Lösningen på problemet var att avinstallera appen. Var ju ändå till ingen nytta, iaf inte för mig.
 

Johan L

Medlem
Nu kan man gå in på sina beställningar och direkt lägga samma grejer i kundkorgen igen. Lite lättare att återbeställa något alltså. Kunde man göra så innan söndagens uppdatering? Jag känner inte igen det i alla fall.
 
M

Mouton

Nu kan man gå in på sina beställningar och direkt lägga samma grejer i kundkorgen igen. Lite lättare att återbeställa något alltså. Kunde man göra så innan söndagens uppdatering? Jag känner inte igen det i alla fall.
Gick att göra tidigare.
 

jrick

Medlem
Det är inte många näringsidkare som skulle stänga ner sin hemsida dagtid för en sådan uppdatering.
 

Essle

Medlem
Det är inte många näringsidkare som skulle stänga ner sin hemsida dagtid för en sådan uppdatering.
Håller med men samtidigt är det väl helt i linje med att sälja så lite som möjligt. Gissar att dom bryr sig måttligt om dom tappar några timmars försäljning en söndag.
 

jrick

Medlem
Håller med men samtidigt är det väl helt i linje med att sälja så lite som möjligt. Gissar att dom bryr sig måttligt om dom tappar några timmars försäljning en söndag.
Fast nu säljer de ju inget online och har ambitionen att vara Sveriges bästa servicebolag. De kan ju stänga ner helt alla dagar i veckan om de verkligen inte vill sälja...
 

Johan L

Medlem
En hel del filterfunktioner har försvunnit. Förhoppningsvis är det något som bara gäller den nuvarande betan.
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
https://beta.systembolaget.se/

Nu finns beta versionen uppe.

Vad tycker ni?
Fast det där är ju inte e-handelsplattformen. Det är fronten.

Ehandelsplattformen är det som uppgraderades för drygt tre veckor sedan och som haft uppenbara inkörningsproblem i form av varor som "dykt upp" hel oväntat. Beställningar som makulerats trots att varan finns i lager. Osv osv.
 

Gredos

Medlem
...ooooooch man kan fortfarande inte beställa lagerförda varor till en butik. Kul inför sommarfesten. Modernt att man måste ringa till butiken och beställa samtliga saker. :oops: Nötter i ett nötskal.
I vissa områden kan man det. Typ Uppsala...

Kommer troligen gå i höst när den nya depån i Stockholm öppnar.
 

Dalskåning

Medlem
Väcker liv i en äldre tråd.

Det går (ännu?) inte att filtrera på årgång eller volym på beta.
Årgång går endast att välja i sorteringsordningen och på förpackning är enda valbara optionen ”klimatsmarta förpackningar” om man söker på ex Champagne (som dessbättre inte finns på box eller burk) som är valbart på andra varugrupper.
Hoppas på bättring, för nu är det en rejäl försämring mot nuvarande.
 
Mkt fin grafik och fint att de prövar nya kategoriseringar - men det är knepigt med avgränsningarna; t.ex. varför är "vitt vin med lägre alkoholhalt" enbart Lindeman's 5,5 % vin och inte Markus Molitors 7,5 %-iga auslese?, och, innebär kategoriseringen av en handfull viner från Argentina som "etiska" viner att alla andra viner som säljs är oetiska? etc etc).

Mina två huvudinvändningar mot rådande ordning ur ett användarvänligt vin-nörd-perspektiv är annars att det borde kunna gå att mer effektivt söka på producent, appellation och år och sedan dessutom faktiskt få det man beställt, inklusive från BS.

Sökvänligheten är nog något som Systembolaget skulle kunna göra bättre - det finns ju fullt av privata aktörer som har hemsidor med mycket bättre funktionalitet, t ex i USA. Hur svårt ska det kunna vara? Årgångsproblematiken - låt mig bara som exempel ta att jag nyligen ägnade en eftermiddag åt att kolla upp intressanta årgångar av de chablis village-viner som finns i BS och beställa dem (samtliga!) bara för att vid upphämtning upptäcka att för cirka hälften av vinerna kom fel årgång - och jag vet att det är importörerna som missköter sig, men borde kunna åtgärdas genom en administrativ pålaga på importören för varje returnerad flaska som inte är den som marknadsförts på hemsidan. eller någon annan lika enkel lösning på detta enkla problem.

Som en aside på samma tema: Jag har länge funderat över hur vi som land kan vara så intresserade av naturviner och ekologiska viner utan att dra ens den mest uppenbara slutsatsen av denna inriktning - att årgång spelar roll för icke industriellt producerade viner.
 
Toppen