Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget. Världens bästa Monopol?

SUPRA

Bäst
Jag citerar Systembolaget.se : "På ytan liknar kanske Systembolaget vilken annan detaljhandel som helst" och "Systembolaget månar om en hög service och erbjuder sina kunder ett brett sortiment av hög kvalitet."

Nja, jag håller inte riktigt med efter att ha besökt en butik i helgen...Ni kan se på bilderna hur det såg ut i hylla efter hylla.

Vad säger ni?

Monopol-1.JPG


Monopol-2.JPG


Monopol-3.JPG
 

Peder

Medlem
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Tråkigt och ett tragiskt misslyckande som man säkert skyller på sina leverantörer! Hoppas vi hittar någon som kan köpa ut dom sista flaskorna åt oss innan skoldiskot börjar!

Absolut_systembolaget.gif
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Jag tror nog inte de skulle skylla på leverantörer? Ta mig inte för att försvara Monopelet här, men så ser det ut i majoriteten av alla butiker på en helg.
Sen är det roligt citat du plockat fram där "erbjuder sina kunder ett brett sortiment av hög kvalitet.". Tänk så fel det kan bli ibland ::)
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

johan1279 skrev:
Ta mig inte för att försvara Monopelet här, men så ser det ut i majoriteten av alla butiker på en helg.
Hur kan det bli ett försvar att det ser ut så överallt alla helger? Det är ju bara beklämmande.
ICA och Konsum lyckas ju...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

SUPRA skrev:
Hur kan det bli ett försvar att det ser ut så överallt alla helger? Det är ju bara beklämmande.
ICA och Konsum lyckas ju...

Fascinerande när man lyckas få Konsum att framstå som ett under av marknadsekonomi och effektivitet.
Men av en ren händelse var det var väl så här det såg ut i livsmedelsbutikerna i Sovjetunionen?
http://www.youtube.com/watch?v=bGZwwS20ZAI

Akta er för att kritisera så ni inte hamnar i Gulag...
 
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Systembolaget tar möjligheten att använda fax och email vid beställning. Efter att ha fått felmeddelandet "500- internt fel" i ett par veckor på Systembolagets hemsida samt ett flertal kontakter med deras kundtjänst fick jag till slut gå till en butik. Det är verkligen en "Modernisering av beställningsrutiner" som Systembolaget rubricerar det hela ::)


http://www.systembolaget.se/Tjanster/be ... gsrutiner/
 

sunqan

Vinös
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Jag misstänker att vi ska vara glada och tacksamma över att vi öht tillåts ha synpunkter på vad vi ska få köpa i butikerna! Att vi dessutom har den generösa möjligheten att utan extra kostnad få be en butik beställa varor från leverantör/annan butik/centrallager - det är ju bara för mycket!
Systembolaget är ett under av servicevillighet och kundtillfredsställelse, det är bara att läsa senaste kundenkäten :)
:-X
 
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Anders Landström skrev:
Systembolaget tar möjligheten att använda fax och email vid beställning. Efter att ha fått felmeddelandet "500- internt fel" i ett par veckor på Systembolagets hemsida samt ett flertal kontakter med deras kundtjänst fick jag till slut gå till en butik. Det är verkligen en "Modernisering av beställningsrutiner" som Systembolaget rubricerar det hela ::)


http://www.systembolaget.se/Tjanster/be ... gsrutiner/

Alternativt kan du ju bara ringa ner till butiken och ta det över telefonen istället. Du behöver inte vara där personligen.
 
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Baron_Philippe skrev:
Alternativt kan du ju bara ringa ner till butiken och ta det över telefonen istället. Du behöver inte vara där personligen.
Absolut, det vet jag men jag uppskattar skriftliga beställningar. Då vet man att det blir rätt.
 

Peder

Medlem
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Jag minns när jag hade en Trockenbeerenauslese i BS-sortimentet, jag tror det var 2007. Då gick min far ner till Solna centrum och skulle beställa den och fick som svar att det vinet inte existerade.

Min far påpeka att det det fanns i högsta grad eftersom det var hans son som importera det, och så hittade dom vinet med artikelnumret han hade med sig på en lapp.

Kanske inte så konstigt att vinet sålde jäkligt dåligt på SB. ;D
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Håller med att butikerna alldeles för ofta ser ut så. Men ibland kan jag ha lite förståelse.
En av butikerna som jag jobbade på hade i snitt på Fredagar 5800 kunder, så mot slutet av dagen kunde de se lite tomt ut. Och på lördagar var det många som undrade vad det var för speciellt när vi sista timmen hade 1100 kunder det blev lite kö då.

Varför SB tar bort fax möjligheten är för att göra det svårare importörer att göra webb kampanjer så man kan få in viner från BS till ordinarie sortiment. Det går ju dock att E-beställa dessa viner värre är det för alla som ligger i T-9 dessa kan man inte e-beställa för de har inte löst det problemet ännu. Och som svar så bryr de sig inte heller..
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Dexter skrev:
Håller med att butikerna alldeles för ofta ser ut så. Men ibland kan jag ha lite förståelse.
En av butikerna som jag jobbade på hade i snitt på Fredagar 5800 kunder, så mot slutet av dagen kunde de se lite tomt ut. Och på lördagar var det många som undrade vad det var för speciellt när vi sista timmen hade 1100 kunder det blev lite kö då.

Då skulle man ju kunna förlänga öppettiderna eller tillåta fler butiker att sälja. Exempelvis som att man numera kan hämta sin post på ICA istället för hos "Posten AB", så mycket smidigare det går. Bara en idé sådär... ;D
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Det är riksdagen som har bestämt öppettiderna. SB försökte att få ha öppet en nyårsafton till 17:00 då det varit koas året innan men det gick inte för sig.
 
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Så fel man kan ha! Trodde orsaken till att Systembolaget låter politiker praktisera var ren och skär lobbyism. Men jag har ju också missförstått Systembolagets upplysningskampanjer som naturligtvis är just det, upplysning ::)

https://www.systembolaget.se/Press/Systembolaget-kommenterar/Politiker-praktiserade-pa-Systembolaget/

– Syftet med att erbjuda folkvalda praktik i Systembolagets butiker är att ge dem erfarenhet av hur Systembolaget arbetar med ansvarsfull alkoholförsäljning och noggrann ålderskontroll, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger, som var på plats.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Systembolaget. Världens bästa Monopol?

Lol, ja det är ju lätt att vara "bäst" när man inte låter andra konkurrera.

Bergs Lars Hansson har jobbat hårt på adjektiven. ;D och verkligen hittat anledning att använda dessa på Systembolagets alla tjänster.

Fyndmarknad är ju inte det jag associerar Systembolaget med. Ser verkligen fram emot hans ord om "den spirande online-vinhandeln – en potentiell fyndmarknad för lystna vinvänner". ::)

Ibland undrar jag om en del människor skriver sånt här på skämt? Är han ironisk? Har "Lasse" aldrig varit utomlands? Eller bor vi i olika länder? Frågorna hopar sig.
 
Toppen