Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets basutbud.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Höll på med lite trist morgonstatistik när chefen kommer inramlandes och joddlar någonting om 'vaknade klockan 4,30, fick en grym idé! Hur kan man få reda på hur många viner i prisklassen 100 kronor och upp som Systembolaget har i sitt bas sortiment?' Jag blev lite skraj inför vad jag trodde var ett monsterjobb men sa att jag skulle kolla upp hemsidan. Stora Satan sätter ju ut ett 'A' efter de produkter som finns i alla butiker.

Här kommer resultatet:

Röda viner +100 kronor: 7 stycken
Vita viner +100 kronor: 6 Stycken

Som en bonus passade jag sen på att kolla igenom vinerna mellan 80 och 100 kronor

Röda viner 80 - 100 kronor: 23 stycken
Vita viner 80 - 100 kronor: 9 stycken

Ganska beklämmande läsning eller hur? Det kan inte vara helt muntert att vilja köpa lite roligare viner spontant om man bor på en mindre ort i landet...

Är det att ha ett "omfattande" utbud?

EDIT: Lade till hela listan så ni kan få gråta lite...

Viner som är registrerade som ’A’ ”Alla Butiker” på Systembolagets hemsida.

Röda viner +100 kr

12002 Allesverloren Tinta BaroccaSydafrikaFlaska750 ml(145.33)109.00A
12363 Amarone Classico ItalienFlaska750 ml(218.66)164.00A
2525 Baron de Ley ReservaSpanienFlaska750 ml(133.33)100.00A
5460 Bourgogne Hautes Côtes de Nuits Les Dames de Vergy2006FrankrikeFlaska750 ml(153.33)115.00A
6110 Marqués de Arienzo Gran ReservaSpanienFlaska750 ml(189.33)142.00A
2573 Marqués de Riscal ReservaSpanienFlaska750 ml(172.00)129.00A
22350 Tommasi Amarone della Valpolicella ClassicoItalienFlaska750 ml(332.00)249.00A

Totalt: 7 viner

Röda viner 80 – 100 kr

29002 Allesverloren ShirazSydafrikaFlaska750 ml(132.00)99.00A
2525 Baron de Ley ReservaSpanienFlaska750 ml(133.33)100.00A
6327 Basilisk Shiraz MourvedreAustralienFlaska750 ml(113.33)85.00A
6829 Bin 555 Shiraz Wyndham EstateAustralienFlaska750 ml(129.33)97.00A
2705 Brolio ItalienFlaska750 ml(132.00)99.00A
6083 Campo Viejo ReservaSpanienFlaska750 ml(125.33)94.00A
6792 Campolieti RipassoItalienFlaska750 ml(113.33)85.00A
2204 Château Bouscassé 2004FrankrikeFlaska750 ml(132.00)99.00A
22283 Cline ZinfandelUSAFlaska750 ml(118.66)89.00A
23072 Corvina Veronese ItalienFlaska750 ml(116.00)87.00A
2389 El Pedrosal SpanienFlaska750 ml(109.33)82.00A
6294 Errázuriz Estate Pinot NoirChileFlaska750 ml(118.66)89.00A
6226 Lindemans Bin 45 Cabernet SauvignonAustralienFlaska750 ml(109.33)82.00A
2710 Marqués de Arienzo ReservaSpanienFlaska750 ml(122.66)92.00A
5123 Masi Campofiorin ItalienFlaska750 ml(132.00)99.00A
5328 Monti Garbi RipassoItalienFlaska750 ml(129.33)97.00A
6253 Penfolds Koonunga Hill Shiraz CabernetAustralienFlaska750 ml(118.66)89.00A
32452 Raccolto Nero d'Avola Cabernet SauvignonItalienFlaska750 ml(112.00)84.00A
7451 Roodeberg SydafrikaFlaska750 ml(110.66)83.00A
2784 Tritium Vendimia Seleccionada2005SpanienFlaska750 ml(118.66)89.00A
22314 Velletri RiservaItalienFlaska750 ml(114.66)86.00A
12507 Vila Santa PortugalFlaska750 ml(132.00)99.00A
32417 Villa Puccini ItalienFlaska750 ml(109.33)82.00A

Totalt: 23 viner

Vita viner +100 kr

5637 Chablis Le BeaunoisFrankrikeFlaska750 ml(158.66)119.00A
5765 Chablis FrankrikeFlaska750 ml(178.66)134.00A
7143 Chablis Saint MartinFrankrikeFlaska750 ml(172.00)129.00A
5899 Georg Breuer Riesling SauvageTysklandFlaska750 ml(145.33)109.00A
2227 Pouilly-Fumé 2005FrankrikeFlaska750 ml(166.66)125.00A
6427 Stoneleigh ChardonnayNya ZeelandFlaska750 ml(136.00)102.00A

Totalt: 6 viner

Vita viner 80 – 100 kr

4151 Château Bonnet FrankrikeFlaska750 ml(118.66)89.00A
2015 Fleur du Cap ChardonnaySydafrikaFlaska750 ml(110.66)83.00A
5810 Kloster Eberbach Riesling KabinettTysklandFlaska750 ml(124.00)93.00A
6257 Kloster Eberbach Riesling Spätlese0TysklandFlaska750 ml(132.00)99.00A
5621 Laroche Bourgogne Chardonnay Barrique RéserveFrankrikeFlaska750 ml(118.66)89.00A
5585 Petit Chablis FrankrikeFlaska750 ml(132.00)99.00A
5588 Petit Chablis Domaine Sainte ClaireFrankrikeFlaska750 ml(132.00)99.00A
2899 Pinot Gris RéserveFrankrikeFlaska750 ml(113.33)85.00A
6311 Stoneleigh Sauvignon BlancNya ZeelandFlaska750 ml(132.00)99.00A

Totalt: 9 viner
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

Tar man upp det här i en diskussion med 'Systembolagskramarna' så dyker alltid argumenten om att 'man kan ju faktiskt beställa' och 'sortimentet är mycket större EGENTLIGEN' upp i diskussionen.

Äckligt beklämmande och ytterst deprimerande är vad det är.
 

Andreas L

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Instämmer, att gå in i en "vanlig" butik är ju i det närmaste skrattretande.
Vad folk än säger om sortimentet så är det oerhört magert, jag har vid ett otal tillfällen då jag till föreläsningar och liknande behövt anskaffa viner via Systembolaget och det går inte att få tag på något...
Jag minns med skräck då jag till en föreläsning i Grythyttan behövde 4 olika torra rieslingviner från Tyskland, det borde ju gå att klämma fram tyckte man... Nej inte alls!
Bourgogne, ska vi inte ens tala om, eller Bordeaux för den delen.

Nej den propaganda som dom sprider är vilseledande, men det är väl som man säger, den bästa statistiken är den man själv skapar...
 

Dejzan

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Jag tror du har räknat lite fel Krug, boxarna kostar ju också över hundra kronor och då blir statistiken mycket bättre:
18 st röda boxar och 18 st vita i basutbudet ;D

Jag har oturen att bo på en liten ort (ystad) och där handlar jag i princip ingenting med undantag för några öl ibland. När jag ska handla vin åker jag till Malmö och hansakompaniet. Inte bara pga ett bättre utbud utan även för att det där faktiskt finns personal som både har kunskap och intresse.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

Dejzan skrev:
Jag tror du har räknat lite fel Krug, boxarna kostar ju också över hundra kronor och då blir statistiken mycket bättre:
18 st röda boxar och 18 st vita i basutbudet ;D

Jag har oturen att bo på en liten ort (ystad) och där handlar jag i princip ingenting med undantag för några öl ibland. När jag ska handla vin åker jag till Malmö och hansakompaniet. Inte bara pga ett bättre utbud utan även för att det där faktiskt finns personal som både har kunskap och intresse.

Kockajävel! Hur vågar du nämna BiB! Nu känner jag mig smutsig och måste ta en dusch! ;)
 

Dejzan

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Krug skrev:
Kockajävel! Hur vågar du nämna BiB! Nu känner jag mig smutsig och måste ta en dusch! ;)

Alltid kul att kunna hjälpa till :D
Ang norska vinmonopolet är det inte bara ett trevligt sortiment. Man kan ju dessutom beställa via deras hemsida, hade inte SB det på försök för några år sedan?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Man blir alltid lika deppad då man går in i butiker som inte ens har en enda sketen flarra Bordeaux.

Det finns ju t.o.m. riktigt hyggliga firmamärken med god vardagsbordeaux men inte ens en sån pava kan de klämma fram.

Har fortfarande de ljuvliga smakerna av Mouton -82 och La Mission -75 etsade i gommen.

Om jag mot förmodan lever då den store satan faller ämnar jag säga upp mig från mitt jobb och investera i en liten butik som bara säljer kvalitetsviner med slagsida åt Bordeauxviner.
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Så ni vill att det ska finnas en massa dyra viner som står och samlar damm på butiken i Östervåla!!!
Om de har en efterfrågan kan ju butiken välja att ha dyrare viner i deras lokala val, men tror inte det finns så stort intresse av det från kunderna som bor där...
Och varför vill ni att era fina ovanliga viner ska stå på någon solig hylla och samla damm. Det vore väl bra om ni gnäller lite på de som importerar vin hit att det inte finns några roliga viner att beställa. Nu finns det ju en massa vinsajter där man kan "faxa" sin beställning till sitt lokala bolag, då vore det väl lätt för er som sitter hemma att knappa in en beställning och hämta ut den efter en vecka så jobbigt kan det väl inte vara att gå på bolaget ibland..
Och de flesta viner som ni kännare köper är väl ändå till för att lagra ett tag, så en vecka kan ni säkert vänta eller??
 

Dejzan

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Dexter skrev:
Så ni vill att det ska finnas en massa dyra viner som står och samlar damm på butiken i Östervåla!!!
Om de har en efterfrågan kan ju butiken välja att ha dyrare viner i deras lokala val, men tror inte det finns så stort intresse av det från kunderna som bor där...
Och varför vill ni att era fina ovanliga viner ska stå på någon solig hylla och samla damm. Det vore väl bra om ni gnäller lite på de som importerar vin hit att det inte finns några roliga viner att beställa. Nu finns det ju en massa vinsajter där man kan "faxa" sin beställning till sitt lokala bolag, då vore det väl lätt för er som sitter hemma att knappa in en beställning och hämta ut den efter en vecka så jobbigt kan det väl inte vara att gå på bolaget ibland..
Och de flesta viner som ni kännare köper är väl ändå till för att lagra ett tag, så en vecka kan ni säkert vänta eller??

Du verkar vara arg på det faktum att det finns människor som vill lägga lite mer pengar på vin och det har jag svårt att förstå orsakerna till. På vilket sätt skulle det vara dåligt om butiker även om på mindre orter lagerförde exklusivare viner?
Jag bor i Ystad där utbudet på viner i prisklassen 200:- eller mer är ytterst begränsad. Nu vet jag inte exakt hur sortimentet i de olika butikerna bestämms, men ett första steg för att skapa efterfrågan på dyrare viner är faktiskt att möjligheten finns att köpa dem i butik. Ser man dom inte finns dom inte, så tror jag att många fungerar. Visst kan man beställa men det är inte samma sak som att gå in i en butik och se den där speciella flaskan stå på en hylla. Jag övertygad om att även dyrare flaskor skulle gå att sälja på mindre orter. Så stort är vinintresset i Sverige idag, det är långt i från ett fenomen begränsat till storstäderna.

En sak till "ni kännare" kom igen, jag är inte så förtjust i ordet vinkännare men varför måste man vara det för att på impuls vilja köpa en god flaska vin på en fredag?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

Dexter skrev:
Så ni vill att det ska finnas en massa dyra viner som står och samlar damm på butiken i Östervåla!!!
Om de har en efterfrågan kan ju butiken välja att ha dyrare viner i deras lokala val, men tror inte det finns så stort intresse av det från kunderna som bor där...
Och varför vill ni att era fina ovanliga viner ska stå på någon solig hylla och samla damm. Det vore väl bra om ni gnäller lite på de som importerar vin hit att det inte finns några roliga viner att beställa. Nu finns det ju en massa vinsajter där man kan "faxa" sin beställning till sitt lokala bolag, då vore det väl lätt för er som sitter hemma att knappa in en beställning och hämta ut den efter en vecka så jobbigt kan det väl inte vara att gå på bolaget ibland..
Och de flesta viner som ni kännare köper är väl ändå till för att lagra ett tag, så en vecka kan ni säkert vänta eller??

Tja, det kan väl vara roligt att kunna gå in och spontanköpa sig en trevlig flaska vin då man ska kolla på Kenneth and the Knutters på vallen i Våla, och jag tycker att du är lite väl stereotyp när du påstår att kunderna i området inte har något intresse av att handla dyrare viner. Varför tycker du att de inte ska ha någon möjlighet att köpa exempelvis en trevlig Bordeaux, en Bourgogne eller en bra amerikanare? Skulle det sticka så mycket i ögonen på dig om systembolaget faktiskt värnade om ett av företagets mest centrala direktiv, att främja kvalitet före kvantitet? Som det är idag så arbetar systembolaget stick i stäv med sin egen uttalade målsättning att sänka alkoholkonsumtionen genom att få konsumenterna att dricka en mindre mängd bra kvalitetsdryck, hellre än att de dricker stora kvantiteter skitdryck. Genom att tänka som du gör så pushar man ännu mer för "tre kronor" lager och "Castillo di Gredos" konsumenterna därute.
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Klart att om man har dyra viner skulle man säkert sälja ett par per år. Men nu finns det ju inte hur mycket plats i en butik som helst och det skulle ju inte räcka med en Bourdeaux,Rhone,Chablis,En Napa cab eller vad man nu vill spontanköpa..
Har inget imot kännare men det jag börjar bli trött på är allt jävla gnäll på bolaget allt de gör verkar vara fel. Är det inte sortimentet är det nýheterna, hur vinerna står på hyllan. Att det bara kommer nya värleden viner...just det jag mest illa om är att ni tycker att personalen alla verkar vara dumma i huvet om man inte vet vad det är för druva i en Vouvray eller något....
Själv tycker jag det är hur kul som helst när det kommer nyheter två gånger i månaden, och det gör inget att de tar slut snabbt vill ändå inte dricka samma vin för många gånger finns alldeles för mycket vin i världen för det.
Klart att det skulle vara kul att det fanns en vinbutik i varje by men är det realistiskt?
 

Dejzan

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Dexter skrev:
just det jag mest illa om är att ni tycker att personalen alla verkar vara dumma i huvet om man inte vet vad det är för druva i en Vouvray eller något....

Systembolaget har idag många duktiga anställda, självklart är det så. Det ska man absolut lyfta fram och jag tycker inte att man är dum i huvet om man inte vet vad det är för druva i Vouvray. Däremot tycker jag att man ska kunna ställa krav på en monopolstyrd detaljhandel vad gäller service och därmed de anställdas kunskap, för om man inte får bra service där var ska man vända sig då?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

Dexter skrev:
Klart att om man har dyra viner skulle man säkert sälja ett par per år. Men nu finns det ju inte hur mycket plats i en butik som helst och det skulle ju inte räcka med en Bourdeaux,Rhone,Chablis,En Napa cab eller vad man nu vill spontanköpa..

Även i mindre butiker kan man ha plats för en vinkyl med ett lite trevligare utbud. exempelvis en champagne, någon Bx, Bg, Rhône (eller vad man nu vill), tillsammans med exklusivare destillat eller till och med ett par kvalitetsöl. Det finns redan i ett antal butiker, varför skulle det inte gå att genomföra på andra orter? Och sen när är Systemboaget intresserade av att sälja? Det är väl bara positivt om några produkter inte säljer, då slipper ju de lata SB anställda att arbeta och slipper riskera förslitningsskador.

Dexter skrev:
Har inget imot kännare men det jag börjar bli trött på är allt jävla gnäll på bolaget allt de gör verkar vara fel. Är det inte sortimentet är det nýheterna, hur vinerna står på hyllan. Att det bara kommer nya värleden viner...just det jag mest illa om är att ni tycker att personalen alla verkar vara dumma i huvet om man inte vet vad det är för druva i en Vouvray eller något....

Problemet som de flesta har med systembolaget är förutom ett ointressant sortiment, en förmyndarmentalitet då de bestämmer hur mycket av en specifik produkt som jag ska få köpa och en äcklig sugga till VD, är att i vilken branch du än vänder dig till, det må vara reservdelsåterförsäljare eller sängförsäljare, så har säljarna kunskap om produkten de säljer. Det enda stället du kan försäkra dig om att säljpersonalen inte har någon kunskap om de varor de säljer är på Systembolaget. Det finns naturligtvis undantag, det arbetar många kompetenta människor inom Systembolaget, men den stora breda massan av anställda är anskrämligt dålliga på produkten. Och kom inte dragandes med "det är så många produkter, ingen kan lära sig allt!", det är det ingen som begär, men man ska kunna förvänta sig att kunna föra en generell diskussion om vin, öl och sprit med en anställd på SB, och kunna få tips och råd på alternativ utifrån sin egen smak. Att bygga upp den här kunskapen hos personalen, fast anställd och extrapersonal, är inte speciellt svårt.

Dexter skrev:
Själv tycker jag det är hur kul som helst när det kommer nyheter två gånger i månaden, och det gör inget att de tar slut snabbt vill ändå inte dricka samma vin för många gånger finns alldeles för mycket vin i världen för det.

Kul för dig att du inte vill dricka samma vin två gånger. Då antar jag att du inte lyssnar på samma skiva två gånger, ser samma film två gånger eller kysser samma kvinna två gånger.

Dexter skrev:
Klart att det skulle vara kul att det fanns en vinbutik i varje by men är det realistiskt?

Det är ingen som påstår att det kommer att finnas en vinbutik i varje by, det är inte realistiskt. Tvärt om, om marknaden avregleras så kommer vi antagligen att se att systembolaget kommer att dra ner på antalet butiker, koncentrera sin verksamhet till större orter med mer kvalitetsinriktade butiker och börja använda sig av utkämtningsställen och internet beställnignar i större utsträckning. Samtidigt som pöbeln kommer att kunna köpa sina bulkviner i den lokala matbutiken.

Men man ska inte glömma att i Frankrike så är en av de absolut största inköparna av Bordeauxviner 'en Primeur' de stora rikstäckande stormarknadskedjorna, de köper in stora mängder superviner och har en drive varje år då de säljer ut vinerna till i princip inköpspriser för att locka besökre till butikerna. Sen har de ju möjlighet att köpa in stora volymer för att pressa priser även på enklare viner. Jag tror att vi till viss del kommer att se en kvalitetsökning på de billigare vinerna om SB försvinner.
 
A

Anonymous

SV: Systembolagets basutbud.

Klart att man får hjäpa av de flesta som jobbar på bolaget, de kan säkert mera än de flesta kunderna, men efter som ni har en ganska stor kunskap om dryck och kanske tom jobbar med det så är det väl inte så konstigt att ni kan mera...kan man verkligen kräva det att alla personal ska vara dryckers intresserade..vet inte om det finns 4000 peroner som är kunniga på dryck och kan tänka sig att sitta i kassan halva tiden och sen ha en massa tunga lyft...man kan ju inte bara gå runt och prata vin hela dagarna...
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Ser du samma film tolv gånger då? om det fanns lika mycket ny musik som det finns nya bra viner skulle jag nog inte behöva lyssna på samma låt mera...och jo kan tänka mig att kyssa samma kvinna två gånger. men det är ju trevligare att prova ett gäng först!!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

kalle skrev:
Klart att man får hjäpa av de flesta som jobbar på bolaget, de kan säkert mera än de flesta kunderna, men efter som ni har en ganska stor kunskap om dryck och kanske tom jobbar med det så är det väl inte så konstigt att ni kan mera...kan man verkligen kräva det att alla personal ska vara dryckers intresserade..vet inte om det finns 4000 peroner som är kunniga på dryck och kan tänka sig att sitta i kassan halva tiden och sen ha en massa tunga lyft...man kan ju inte bara gå runt och prata vin hela dagarna...

Jo, jag tycker nog att man kan förvänta sig att personalen ska ha ett visst intresse i, eller kunskap om, de produkter de säljer. Om det nu är så svårt så får de väl helt enkelt strukturera om företaget, anställa några som bara sitter i kassan och tar betalt medan personalen som har kunskap hjälper till på golvet och servar kunderna.

Sen har du rätt, vi som har kunskapen kanske inte behöver så mycket assistans. Men det viktiga är att de som INTE har kunskapen kan få tips, råd och hjälp då de ska välja sina viner. Hur många finns det inte därute som gärna skulle vilja prova någonting annat än de sunkviner de druckit tidigare, men som inte vågar välja själva? Om de då inte kan få någon assistans av personalen hur ska de då våga köpa någonting nytt?

Och det är ju just det här som systembolaget ska göra, de ska främja för Kvalitet Före Kvantitet. Men men som systemet ser ut idag så är det verkligen Kvantitet Före Kvalitet som är företags-tänket framför allt.
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Man orkar bara sitta i kassan en timme i sträck, så vad ska man göra sen ju fylla på varor och då händer det ju att kunder frågar saker kan man inte så så hänvisar man kanske till någon mera erfaren.
Sen håller bolaget på att försöker att utveckala mera kund vänliga butiker som inte bara ser ut som stormarknader.
Åk ut till Haninge tror jag att det är så ser du att man fösöker att hitta ett koncept som är mera kund vänligt.
Sen får alla en del utbildningar men allt tar ju tida att lära sig, har man intresset så går det ju fortare men har man det som extra jobb och jobba varanan lördag så kanske det tar lite längre tid..
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

Dexter skrev:
Man orkar bara sitta i kassan en timme i sträck, så vad ska man göra sen ju fylla på varor och då händer det ju att kunder frågar saker kan man inte så så hänvisar man kanske till någon mera erfaren.

En jättebra idé, tycker jag. Man borde också märka upp personalen som arbetar med kassa/varuplock med exempelvis en gul "spola kröken" flaska på bröstet så att man som kunskapstörstande kund inte gör misstaget att gå till fel person.

Dexter skrev:
Sen håller bolaget på att försöker att utveckala mera kund vänliga butiker som inte bara ser ut som stormarknader.
Åk ut till Haninge tror jag att det är så ser du att man fösöker att hitta ett koncept som är mera kund vänligt.

Kundvänligt på vilket sätt? Du får gärna förklara vad det är Systembolaget gör för att förbättra.

Dexter skrev:
Sen får alla en del utbildningar men allt tar ju tida att lära sig, har man intresset så går det ju fortare men har man det som extra jobb och jobba varanan lördag så kanske det tar lite längre tid..

Då bör ju systembolaget försöka att rekrytera extraarbetare som har ett intresse eller en befintlig förkunskap inom ämnet. Att som de gjort tidigare och bara anställa omplacerade kanslister från statliga verk håller ju uppenbarligen inte.
 
Toppen