Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets basutbud.

Dexter

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Man har delat upp butiken i mera tydliga "rum" för varje varugrupp och där har man en ansvarig med en kundmötesplats som ska ha lite mera kunskap och hjäpa kunderna, man har ställt in boxarna bland flaskorna så man inte lockar med ett hav av boxar.. sen är det mera saker men åk dit och kolla.
Sen skulle det säkert vara kul om varje butik fick välja vilket sortiment man fick ha, men det vet ju hur det gick med alla mutor från levrantörena..
Så nu kan butiken välja in 50 artiklar som man tycker saknas för att kompletera..
 

MD

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Krug skrev:
Då bör ju systembolaget försöka att rekrytera extraarbetare som har ett intresse eller en befintlig förkunskap inom ämnet. Att som de gjort tidigare och bara anställa omplacerade kanslister från statliga verk håller ju uppenbarligen inte.

Det finns inte så många varken med eller utan dryckeskunskaper som är villiga att springa runt på bolaget för 13k före skatt... tråkigt men sån är verkligheten.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

Ja, det är därför vi ska hoppas på en snar avreglering av marknaden så att kunnig personal kan få bra betalt för sitt arbete.
 

foppa

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

varför är det ett självändamål för dig att personalen ska vara så kunnig och få bra betalt?
bra betalt=dyrare viner

om du redan är så kunnig att du ändå inte behöver tala med pöbeln av systembolagsanställda så vet du ju redan vilka som kan något och som är intressanta att tala med och på vilket bolag de arbetar... eller?

Sen att det finns andra skäl till att vilja ha en avreglering och som jag kan hålla med om är bra, det är sant. Men viljan att samtliga drönare till personal ska ha högre lön och vara mer utbildade det behovet ser inte jag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

Förlåt mig Foppa, men var ditt inlägg riktat till mig?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets basutbud.

foppa skrev:
varför är det ett självändamål för dig att personalen ska vara så kunnig och få bra betalt?
bra betalt=dyrare viner

om du redan är så kunnig att du ändå inte behöver tala med pöbeln av systembolagsanställda så vet du ju redan vilka som kan något och som är intressanta att tala med och på vilket bolag de arbetar... eller?

Sen att det finns andra skäl till att vilja ha en avreglering och som jag kan hålla med om är bra, det är sant. Men viljan att samtliga drönare till personal ska ha högre lön och vara mer utbildade det behovet ser inte jag.

Jaja, jag tar det som att det var riktat l mig då.

Menar du på allvar att du hellre ser att det går en mängd anställda och slavar för minimilön för att du ska få köpa billigare alkohol? Det var fan det mest egoistiska om människofientliga jag läst på länge! Naturligtvis är anledningen till att jag vill se en kunskapsökning och en löneökning att man på sikt ska få en kunnig och engagerad personal som inte bara stämplar in varje morgon, sitter i kassan och är sur och dryg och däremellan inte ids svara på kundernas frågor, utan i vanlig trött anda visar folk till den mest populära boxen. Systembolaget arbetar på en servicemarknad, varför är det så oerhört provocerande att begära att företaget ska ge service? Och som du skriver foppa "viljan att samtliga drönare till personal ska ha högre lön och vara mer utbildade det behovet ser inte jag", nähe... Det var ju tråkigt. Högre lön för kunnig personal är en del i det naturliga urvalet på en arbetsplats. När det börjar anställas kompetent personal som är villiga att stanna i företaget för att de älskar att ge bra service, brinner för produkterna och dessutom får en lön som de faktiskt kan leva på, så kommer de gamla bromsklossarna som bara driver runt och stjäl energi att antingen sluta självmant eller tänka om.

Och vad du än tror så är detta inte egoistiskt betingat för mig, jag vet för det mesta vad jag vill ha då jag kliver in i en butik. Men tänk på alla därute som inte har kunskapen men som har ett intresse. Svensken är ju en jävligt underlig person, vi vill smälta in och inte sticka ut, så när en intresserad person kommer in på ett bolag med en fråga och bemöts med ett intetsägande svar och en generell viftning mot boxberget så står de inte på sig, de tar vad alla andra dricker och går hem och är besvikna.

Systembolagets uttalade målsättning är att främja "Kvalitet före Kvantitet", någonting som ingen som skriver i den här tråden kan hävda att de på något sätt gör. Istället gömmer de sig bakom en 'kunden vill ha' mentalitet, och tar in box efter box och skitvin efter skitvin. Vilket är tragiskt, då om bara kunskapen och viljan finns hos personalen så är det väldigt enkelt att styra en kund till att prova någonting nytt och något lite dyrare, och därmed bättre i kvalité.
 
SV: Systembolagets basutbud.

Krug skrev:
Höll på med lite trist morgonstatistik när chefen kommer inramlandes och joddlar någonting om 'vaknade klockan 4,30, fick en grym idé! Hur kan man få reda på hur många viner i prisklassen 100 kronor och upp som Systembolaget har i sitt bas sortiment?' Jag blev lite skraj inför vad jag trodde var ett monsterjobb men sa att jag skulle kolla upp hemsidan. Stora Satan sätter ju ut ett 'A' efter de produkter som finns i alla butiker.

Kanske skulle kunna ha hjälpt dig

http://demo.qlikview.com/qlikview/AJAX/Vinguiden/SH04.htm
 

anders

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Jag har inte kollat i AoM men om man ska tro Vinguiden har de satt fynd på Ch Haut-Brion 05 för 8327 bagis.
Det kan kanske iofs vara ett fyndpris för våra europeiska bröder nu när SEK har fallit med ca 20% (från i höstas) eller vad det nu blir efter de senaste dagarnas förstärkning.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Systembolagets basutbud.

Måste bara få utlopp för min frustration!!!

Mitt SS här på King Island har så enormt tröttande dåligt utbud :'(

Undrar om de ens har basutbudet. Finns inget bolag som är så totalt oinspirerande att gå in på som det som ligger vid DN-skrapan. Dessutom är det allt oftare tomt på en del hyllor. De har egentligen bara 55-79 kr viner samt en spalt med 130-200 kr viner på den röda sidan. På den vita finns mest klassen 65-100kr.

Det enda roliga är att personalen morsar glatt på mig numera och de tycks veta att jag inom 2 minuter kommer att stå vid deras info-stolpe för att beställa ngt drickbart som de inte har i sina hyllor ;D

Kan man se på SS-hemsida hur de "klassat" butikerna, i vilket omfång de ska ha varor inne?


Så, nu känns det lite bättre och jag ska knata iväg till Regeringsgatan och köpa gotter!
 
Toppen