Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets Bordershop

Peder

Medlem
Vinbloggaren Magnus Reuterdahl skriver om Systembolagets nya storsatsning i Strömstad på sin blogg och har även en artikel ifrån Norska Aperetif, men i svensk media har det varit ovanligt tyst!

Magnus skriver bland annat följande:

Man kan också fundera på varför det är okej för Systembolaget att bygga bordershops för att tjäna pengar medan man förfasar sig de tyska bordershoparna och att många svenskar fyller sina bilar med billig alkohol där – tja vad ska man säga – det är svårt att tacka nej till ökade vinster och kassakor.

http://vinotinto.wordpress.com/2012/06/ ... nshandeln/
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolagets Bordershop

Härlig svensk dubbelmoral, fullt i klass med Svenska Spels Jack Vegas-maskiner i områden med många bidragstagare.

Om man vill vara snäll kan man se det som en service till de svenskar som faktiskt bor runt Strömstad - det tidigare Systembolaget var underdimensionerat med köer liknande Bruce Springsteen-biljettsläpp.
 
Verkligen dubbelmoral. Lite som när vi säljer vapen. Det gör vi gärna, bara ingen använder dem.

Också helt i klass med IOGT-NTOs miljonlotteri. Eller som Anna Carlsted , ordförande säger det:
Hur viktiga är Miljonlotteriets lottköpare för IOGT-NTO?
– Alla insatser vi gör sker med hjälp av Miljonlotteriets lottköpare. Utan dig skulle vi inte finnas. Tack för din insats!

Det är helt underbart med det hyckleri som visas. Att norrmännen super ihjäl sig är tydligen helt ok, att IOGT-NTO får in den ABSOLUT största delen av sina inkomster via spel är också helt OK.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Systembolagets Bordershop

Jag kommer ihåg när jag arbetade på Svenska Spel i början av 2000-talet. Då hade man ställt ut en Jack Vegas maskin i personalmatsalen med skylten

"Nu har vi levererat xxx antal Jack Vegas maskiner till krogar i Sverige."

Det är skönt med dubbelmoralen hos Systembolaget, IOGT-NTO och Svenska Spel. Samtidigt är det är konstigt att Apoteksmonopolet under alla år i enbart statlig regi inte har kört lockpriser på beroendeframkallande medicin (Rohypnol i 3-liters förpackning).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets Bordershop

Nu tycker jag att i är lite ogina.

Systembolagets mandat är att agera inom Sverige. De skiter naturligtvis fullständigt i hur deras varor påverkar konsumenter i andra länder. Klart att norrmän är en bra och stadig inkomstkälla. Och det kostar ju mycket pengar att skapa roliga och informativa spel, filmer, kampanjer, fan och hans moster.

Och angående IOGT-NTO så kan följande länk kanske vara av intresse: http://rattviseformedlingen.se/lista/experter-inom-allt-du-kan-tanka-dig


Men, åter till ämnet. Hårklyverier har ju alltid varit de statliga monopolens signum. Speciellt sedan EU-inträdet då de verkar ha drabbats av en kollektiv psykos. De är helt enkelt så kluvna till vad de ska göra. Jagade av en europeisk konkurrens som gör att deras traditionella modell vacklar och med nya, intressanta inkomstkällor som de vill börja tappa så står de och tvekar på bryggan som en badkruka den första dagen på stranden.

De vet att när de väl hoppar i på riktigt så kan de aldrig kliva tillbaka.

Det är vad Svenska spel och Systembolaget gör framöver som bestämmer framtidens marknad mer än någon politisk linje. Förhoppningsvis så ser vi ett scenario där monopolen gräver sina egna gravar.
 
SV: Systembolagets Bordershop

Jimmy Forsman skrev:
Och angående IOGT-NTO så kan följande länk kanske vara av intresse: http://rattviseformedlingen.se/lista/experter-inom-allt-du-kan-tanka-dig.
Att disputera på Nostradamus ska inte underskattas.

Språkvetaren Anna Carlstedt vid Stockholms universitet har i sin doktorsavhandling nyligen, ”världens första doktorsavhandling om Nostradamus”, tolkat dem på sitt sätt. Hon hävdar att Nostradamus inte var profet — han var poet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systembolagets Bordershop

Så subtilt att döpa den till "världens första".

Kanske finns en anledning till det var just världens första. Att komma fram till att Nostradamus skrev hittepå istället för att faktiskt ha fått inspiration från högre makter är ju verkligen en bedrift.

Är osäker om det föreligger verkshöjd här.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Systembolagets Bordershop

Detta är droppen!
Känns som att detta går emot alla principer som man lärt sig sedan jag börja på bolaget. Konstigt är också att de internt inte meddelar detta för sina anställda - ett val som verkar vara medvetet..
Undrar om butiken kommer ha fullkomligt sortiment tex som vinkällarbutiken på regeringgatan, eller om det bara blir ett enormt supermarket för Sprit&BiB ?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets Bordershop

Alla som tagit del av den svenska folkupplysningen vet väl att det som gör folk aspackade och alkoholiserade är det ondskefulla privata vinstintresset, själva alkoholen har säkert inte så mycket med saken att göra. Eftersom vår kära nationalklenod istället representerar ett sunt statligt vinstintresse, som är helt förenligt med folkhälsomål, är det helt väl otänkbart att något som säljs där orsakar skada. ;)
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Systembolagets Bordershop

Undrar om butiken kommer ha fullkomligt sortiment tex som vinkällarbutiken på regeringgatan, eller om det bara blir ett enormt supermarket för Sprit&BiB ?

Såvitt jag förstår är det en bordershop, dvs ingen vinkällarbutik - om så vore kunde vi glömma alla roliga allokeringar, så BiB på BiB på BiB till våra norska vänner är vad monopolet erbjuder.

Magnus Reuterdahl
 

Per Stade

Lege artis
SV: Systembolagets Bordershop

Gränshandeln mot Norge omsätter miljardbelopp, vilket framgår av några av de
artiklar, som det länkas till i den här tråden. Strömstad har ett antal mångmiljonärer,
som har börjat i liten skala i Svinesund eller i stan. De senaste 15 åren har det
växt upp ett gigantiskt shoppingcenter, Nordbyn, ungefär mitt emellan Strömstad
och Svineund vid den gamla E6an. I Nordbyn finns den livsmedelsbutik, som har den
största omsättningen i Sverige. Och den som är nummer tre i omsättning. Det är
inga jättebutiker utan mer i storlek som en större livsmedelsbutik i Stockholm.

Systembolaget har sedan länge två butiker, på Oslovägen 7 och på Oslovägen 44 och det
är den senare, som har flyttat till ett nybyggt shopping"center" på Oslovägen 58 ett par
hundra meter längre bort. Avståndet mellan butikerna är ca 1,5 km.
Oslovägen är den norra infarten till Strömstads centrum och hamnen där det dagligen
går 4 bilfärjor till Sandefjord i Norge. En besökare till Strömstad som kommer med bil
från E6 kommer först till Oslovägen och ser då på vänster sida en rad av barackliknande
byggnader fulla med diverse affärer. Det är här, i den nybyggda och största lådan, som
den aktuella butiken nu ligger.

Som korrespondent för finewines.se gjorde jag vid 5-tiden ett studiebesök. Dessutom
ville jag naturligtvis kolla om de hade några invigningserbjudanden typ "köp sex flaskor
Winston Churchill (eller Grand Année), betala för fem" men nej, det enda som erbjöds
var några skålar med karameller.
Själv handlar jag alltid i butiken inne i centrum, där jag är känd (ökänd?) eftersom
jag aldrig köper ur butikssortimentet utan alltid beställer mitt vin, men för medlemmarna
på det här forumet ställer jag naturligtvis upp med en antropologisk undersökning.
Trots den ombyggda gatan och nybyggda rondellen var det svårt att ta sig fram med
bil och den utökade parkeringsplatsen var nästan full. Det kommer troligen att bli
nästan samma kaos i trafiken på lördag som det brukar vara.
Sortimentet var, som redan har postulerats, magert och består mest av lågprisprodukter,
oavsett om det gäller öl, vin eller sprit. Det dyraste vinet är några Amarone för 275:-.
Men ärligt talat, det är inte många butiker på landsbygden, som har så mycket att
erbjuda förutom BiB, öl, brännvin och whisky.
Så förskräckligt stor är inte butiken, som artiklarna i norsk press vill göra gällande, den
är mer som en normal svensk systembolagsbutik av den lite större modellen. Troligen
är dock lagret större. Att den med norska mått är gigantisk betyder inte så mycket, de
har inte så många butiker i Norge heller.
Men de har stora båtar.

Jag vet inte riktigt vad kritikerna mot den här nya butiken egentligen menar. Att det
är fel att anpassa storlek och sortiment till verkligheten?
Dubbelmoralen är väl att butiken inte har lokaliserats till Nordbyn, men jag
tror att det helt enkelt är för politiskt känsligt eftersom 90% av kunderna där kommer
från Norge och det då blir helt uppenbart att man vänder sig till norska kunder.
Och norska politiker tycker inte om att deras medborgare åker på Harry-tur.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Peder skrev:
Skål för folkhälsan! Själv är jag glad över att Systembolaget börjar bekänna sin färg mer och mer! Senaste artikeln från NRK om Systembolaget i Strömstad.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8198060

Kommentarerna till den artikeln var ju lysande. Det är verkligen ingen skillnad på svenskar och norrmän. Samma diskussioner, samma "argument" och samma syrliga kommentarer.

2502f8c4-12fa-2909.jpg


Fattiglus är min nya idol.
 

chambertin

Medlem
SV: Systembolagets Bordershop

Jimmy Forsman skrev:
Och angående IOGT-NTO så kan följande länk kanske vara av intresse: http://rattviseformedlingen.se/lista/experter-inom-allt-du-kan-tanka-dig

Går ut hårt med devisen "folk som kan ALLT om ett ämne" och sedan en lång lista med nam på kvinnor som är "Intresserad av", "Kan mycket om ", "Stort intresse för musik" (torde vara ganska svårt att täcka det området fullt ut, Sten Broman var ju inte kvinna och lever dessutom inte längre (inte läst på twitter!) annars kanske han hade platsat, i alla fall om vi snävat inte området till klassisk musik) m.m.

Den här beskrivingen är kul också:
"Karin Lilja.
Kan väldigt mycket om kompostering, nerväxling och om att åka på utflykt".
Utflyktskunskap ???
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Systembolagets Bordershop

UTFLYKTSKUNSKAP= Grym på utflykter ( bra egenskap ) ;)
Det måste jag ha på mitt kort
 

sunqan

Vinös
SV: Systembolagets Bordershop

Helt klart är att systembolaget på Oslovägen 56 i strömstad har det vanliga småstadssortimentet.
i prisklassen 200+, helflaskor har de 7 sorter rött vin och 1 sort vitt vin
BIB har de 63 sorter rött, 43 sorter vitt och 9 sorter rosé

:eek: eller, kanske 8)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Systembolagets Bordershop

BIB har de 63 sorter rött, 43 sorter vitt och 9 sorter rosé

Jag tror att det är därför Systembolagets vice vd och försäljningsdirektör Mikael Wallteg säger att butiken andas mer ansvar.
 
Sv: Systembolagets Bordershop

Fick ett email av Forumets korrespondent i Strömstad, Per Stade, som tyvärr missade fighten. Ryktena sägeratt det var en av Strömstadsborna som inte tyckte att hon skulle behöva köa. Själv var han där för att köpa mat i butiken bredvid. Vinet hade han redan hämtat hemma.

c3d41dbf-4f81-605f.jpg
 
Toppen