Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets försäljningsstatistik 2022

Wintermute

Medlem
Tjoho! Nu är den här! Vi har minskat våra inköp av samliga kategorier. Kan det vara för att vi har börjat gå på krogen igen?
Vad mer undrar vi?

Picture1.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
De 30 största regionerna är enligt nedan:
Picture1.png


Många källor (t ex https://www.svt.se/nyheter/utrikes/champagneforsaljningen-slar-nya-rekord) har rapporterat tatt Champgne slår massor med rekord 2022. Men volym från Systembolaget var en minskning med 6%.

De tio regioner som ökat mest i volym (liter) är:
1​
Spanien
748 407​
2​
Cava
567 431​
3​
South Australia
547 704​
4​
Piemonte
422 277​
5​
Tyskland
311 844​
6​
Kastilien-León
292 122​
7​
Italien
260 193​
8​
Pfalz
246 506​
9​
Rhein
148 052​
10​
Vin Mousseux de France
143 927​

De som har minskat mest är:
1​
South Eastern Australia
-1 498 493​
2​
Venetien
-1 301 386​
3​
Western Cape
-987 996​
4​
Sicilien
-644 773​
5​
Kastilien-La Mancha
-629 507​
6​
Cuyo
-603 323​
7​
Bourgogne
-546 918​
8​
Apulien
-482 730​
9​
Languedoc-Roussillon
-435 835​
10​
Sydafrika
-346 928​

Slutligen kan jag konstatera att Ryssland har minskat med 95%. Känns rimligt.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Om vi tar allt vin som såldes på Systembolaget under 2022 och sorterar det i prisordning (kr/halvmagnum), sprider det jämnt längs t ex E6 mellan Helsingborg och Göteborg, då blir det ungefär 1 kubikmeter per meter väg. Vi ställer det billigaste i Helsingborg och det dyraste i Göteborg. När vi så tar en promenad från Helsingborg och har gått 1% av sträckan, det vin som vi då står vid, är 1-percentilen. När vi har kommit halvvägs står vi vid medianvinet osv. Det vinet som sålts mest av kallar vi för typvärdet.
Allt.png

För Allt Vin, är det vin som sålt mest också det vin som motsvarar 5-percentilen. Samma varumärke hittar vi på 1-percentilen. Medianvinet är en box för 200 kr.
Rö.png

När vi begränsar oss till Rött Vin, ser det ungefär likadant ut. Vill man dricka ett vin motsvarande den dyraste procenten, kan man t ex köpa en Brunello för 259 kr/halvmagnum. Typvärdet är farligt nära det billigaste.
Vi.png

Vitt Vin beter sig likadant, men ytterligare lite billigare.
Mo.png

För Mousserande är det dels lite dyrare, dels kostar medianvinet ungefär lika mycket som väntevärdesvinet. Finns det en aning av "att unna sig" i det Mousserande segmentet? I ärlighetens namn skulle medianvin och typvärde kunna vara samma vin (om man inte sorterat viner med samma prislapp i bokstavsordning).
Ro.png

Även för Rosé kostar Medianvin och Typvärdesvin lika mycket.
Ch.png

Lite stickprov bland klassiska lyx-regioner. Median och typvärde är mycket nära varandra för Champagne.
Bd.png

Även för Bordeaux är median och typvärde samma.
Bg.png

Så även för Bourgogne.
 
Last edited:
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Box, Halvmagnum och Tetra är de tre polpuläraste förpackningarna. Totalt står de för ~93% av volymen. Såhär fördelar de sig vad gäller pris och såld volym. Den lilla boxen längst upp innehåller de 33 boxviner som var och en säljer mer än det bäst säljande flaskvinet. Tillsammans motsvarar det mellan 1/5 och 1/4 av allt vin (volymmässigt). Jag har pekat ut tre viner som sticker ut från de övriga.

Picture1.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Lite statstiska nålstick inför den kommande prishöjningen. Vi pratar ofta om en medelprishöjning på si och så många procent. Min hypotes är att höjningen är olika för olika segment.
Först några som har ökat mycket, historiskt.
Picture1.png

Sedan några som har ökat mindre.
Picture2.png

Sist några som har ökat lite.
Picture3.png


Jag tror att det finns ett prestige-segment, där marknaden är tämligen okänslig för pris. Där det tvärtom kan vara ett säljargument att vara dyr.
På andra sidan har vi segmentet där man priskonkurrerar.
Mina nålstick är inte tillräckliga för att leda tesen i bevis, men de omkullkastar den inte heller.
 

JonasBo

Medlem
Umbala:p

De viner som står på hyllan (eller pall) och inte höjts har kanske det tagits genvägar för att hålla nere priset. Undrar om brunellon från Col d'Orcia är samma vin på sb som i Italien....
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Så. Inför den kommande höjningen 2023-03-01 har jag tittat på de viner som funnits alla av de senaste 10 åren. Vad kostar de och hur mycket har de typiskt ökat i pris (linjäranpassad prisförändring, delat med medelpris under perioden; så det påverkar inte så mycket om de t ex har sänkt priset det senaste året, om de haft en stigande trend under hela perioden). Jag har tittat på de 626 halvmagnum som sålt mer än 5000 liter under de senaste tio åren.
Picture1.png

Prickarna till vänster är de 25 viner som i medel minskat mest i pris. Prickarna till höger de som ökat mest. Strecket till vänster är medelpris för den minskande gruppen +/- standardavvikelse för den minskande gruppen. På samma sätt är det med strecket till höger. De 25 som minskat mest, har i medel minskat med -1,2% och har typiska priser i intervallet 64--212 kr. De som har ökat mest, har i medel ökat med 7,7% och har typiska priser i intervallet 39--522 kr. Så: Nja, ett vin som ökar mycket, kan vara dyrt, men det finns även billiga viner som ökar mycket. Däremot är det så att viner som minskar i pris kostar i allmänhet under ~200 kr.
Picture2.png

På samma sätt, fast tvärt om. De övre prickarna är de 25 dyraste vinerna (med ett medelpris på 637 kr/halvmagnum), de nedre är de 25 billigaste (med ett medelpris på 59 kr/halvmagnum). De dyraste 25 vinerna har ökat med typiskt dubbelt så mycket som de billigaste.

Men, undrar ni, hur är det med Boxarna? Jo, såhär är det. Jag hittade 48 boxar som sålts under samtliga av de tio senaste åren.
Picture3.png

Det visar sig t ex att den box som ökat mest, har snittat ~3,5% per år. Och att de som ökat mest, typiskt är lite billigare än de som ökat minst.

Picture4.png

På samma sätt, de dyraste ökar mindre, än de billigaste, typiskt.

Den som är sugen, kan spekulera i vad det här säger om marknadssegmentering, eller Systembolagets affärsmodeller.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Medelpriset för en grupp viner ändras frå ett år till nästa, beroende av två saker:
  • prisutvecklingen för de enskilda vinerna
  • förändring i köpt volym för de enskilda vinerna
För små förändringar kan man addera och få den totala förändringen.

Picture1.png


Jag har tittat på röda viner och mousserande viner, i halvmagnum och för viner som sålts med samma namn under samtliga av de fem senaste åren.
För röda viner (övre raden av de sex diagrammen), har prisutvecklingen (det vänstra diagrammet) för viner som 2018 kostade mellan 500 och 1 000 kr (gul kurva, eller den översta för de som är färgblinda) i medel ökat med 21% från 2018 till 2022. Dyrare viner ökar mer än billigare. Rött vin mellan 0 och 100 kr har i medel ökat 6% under perioden.

Mittengraferna visar hur vilka viner vi köper förändras över tiden. Grafen utgår från vinernas priser 2018. Förändringarna är små.

För Mousserande är den dyraste gruppen de viner som 2018 kostade mellan 1 000 och 100 000 kronor. De har i medel ökat sitt pris med 43% under perioden.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Den som inte känner historien är dömd att upprepa den.
Såhär har vår rosé-historia varit mellan 2009 och 2022.

Picture1.png

Den översta kurvan är den totala volymen stilla rosévin som har lämnat Systembolaget. För 2022 är siffran 17 600 kubikmeter. En minskning från pandemisommaren 2020s 18 800 kubikmeter, som i sin tur är 2,5 gånger volymen för 2009.
Mittenkurvan (den gråa) är den totala volymen för de 10 toppsäljande vinerna, det är mellan 48% och 60% av årets totala volym.
Den nedersta kurvan är volymen för det bäst säljande vinet. Alltid box. Det är 8% till 10% av årets totala volym.


Picture2.png

Den översta kurvan (den gula) är 90-percentilen. Den är sådan att 90% av årets volym har ett lägre pris, mätt i kronor per halvmagnum.
Nästa kurva (den blåa) är medelpriset (totalt värde delat med total volym, mätt i halvmagnum),
Den tredje kurvan uppifrån, är medianpriset. Hälften av årets sålda volym är billigare än så.
Den nedersta är 10-percentilen.

90-percentilen har ökat med 32% från 2009 till 2022.
10-percentilen har ökat med 7% under samma period.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Genomsnittlig prisutveckling per prissegment (pris 2018; viktat efter totalförsäljning under 2018--2022) för viner som sålts under samtliga fem år.
Kurvorna är döpta som (*lägsta pris per halvmagnum*--*högsta pris per halvmagnum*); *medelhöjning per år under perioden*.
Ibland är enstaka viner helt dominerande för statistiken.
Picture1.png

Picture2.png

Picture3.png

Picture4.png

Picture5.png

Picture6.png

Picture7.png

Picture8.png

Picture9.png

Picture10.png

Picture11.png

Picture12.png

Picture13.png
 
Toppen