Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets lansering 1 december 2012

Systembolagets lansering 1 december 2012

2002 Pol Roger Blanc de Blanc är ett givet köp med ett bra internationellt pris. 2011 standardriesling från Keller samt en 1979 Riesling Grüner Veltliner Spätlese från Winzer Krems. Den sistnämnda för 149 SEK. Spontant känns det som ett väldigt lågt pris för den sistnämnda om vinet ska motsvara ålder och spätleseklass. Någon som har kommentarer?

Lansering 1 december 2012

edit: Rättning av Riesling till Grüner Veltliner
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
Systembolagets lansering 1 december 2012
1979 Riesling Spätlese från Winzer Krems. Den sistnämnda för 149 SEK. Spontant känns det som ett väldigt lågt pris för den sistnämnda om vinet ska motsvara ålder och spätleseklass. Någon som har kommentarer?

Lansering 1 december 2012

Grüner Veltliner, väl? Tja, ett kooperativvin från den tiden då Österrikes närvaro på exportmarknaden framför allt var att förse Tyskland med billigare (och sämre) halvtorra och söta viner än de själv producerade, trots att de tyska från den tiden heller inte alltid var så imponerande. ;) Österrike fick ju rekonstruera sin vinnäring från grunden efter glykolskandalen, så 1990-talet och framåt är av helt annan kvalitet än det som producerades fram till 1980-talet. Kan säkert vara intressant att prova dock, och även GV kan ge långlivade viner.

Jag noterar framför allt en otroligt billig Corton 2002 från Louis Latour!
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

vintomas skrev:
Grüner Veltliner, väl? Tja, ett kooperativvin från den tiden då Österrikes närvaro på exportmarknaden framför allt var att förse Tyskland med billigare (och sämre) halvtorra och söta viner än de själv producerade, trots att de tyska från den tiden heller inte alltid var så imponerande. ;) Österrike fick ju rekonstruera sin vinnäring från grunden efter glykolskandalen, så 1990-talet och framåt är av helt annan kvalitet än det som producerades fram till 1980-talet. Kan säkert vara intressant att prova dock, och även GV kan ge långlivade viner.

Jag noterar framför allt en otroligt billig Corton 2002 från Louis Latour!

Korrekt, naturligtvis är det Grüner Veltliner,, inte Riesling. Ändrar inlägget

2400 flaskor av Cortonen så det lär ju finnas att köpa. Missade den initialt. Kul med lite mognare drycker som ibland slinker in på SB. Inte allt för vanligt
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
2400 flaskor av Cortonen så det lär ju finnas att köpa.

Jo, när det finns få flaskor brukar jag låta bli att uppmärksamma andra på dem... 8)
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

vintomas skrev:
Jag noterar framför allt en otroligt billig Corton 2002 från Louis Latour!
Oj! Det får nog bli lite hamstring på den. Hoppas BiB-skribenterna håller tyst om den!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
Systembolagets lansering 1 december 2012

2002 Pol Roger Blanc de Blanc är ett givet köp med ett bra internationellt pris. 2011 standardriesling från Keller samt en 1979 Riesling Grüner Veltliner Spätlese från Winzer Krems. Den sistnämnda för 149 SEK. Spontant känns det som ett väldigt lågt pris för den sistnämnda om vinet ska motsvara ålder och spätleseklass. Någon som har kommentarer?

Lansering 1 december 2012

edit: Rättning av Riesling till Grüner Veltliner
Anmärkningsvärt få viner, speciellt med tanke på förra årets saftiga champange-innehåll?
Väldigt bra pris på Cortonen där! blir nog lite kul i varukorgen för min del med.
 

Silenos

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Har de inte lagt på en nolla för mycket på Cortonen tro? L Latour är förvisso ingen liten firma och de äger mycket Corton (16 ha), men 200 lådor, tio år efter skörd, till en marknad som Sverige?! Nja, jag tror't när jag ser't.

Men annars verkar det som ett ypperligt tillfälle att kalibrera sig gentemot andra bourgognedrinkare här på forumet.
 

Allaboda

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Lite kul med 1999 från Brumont. Man sparar ju en del väntan på långlagringsprojekten på Tannat.
 

Dexter

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

johan1279 skrev:
Anmärkningsvärt få viner, speciellt med tanke på förra årets saftiga champange-innehåll?
Väldigt bra pris på Cortonen där! blir nog lite kul i varukorgen för min del med.

Det är bara T5 vinerna som är med på denna lista. De kommer många mera viner men i mycket mindre volym..
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Silenos skrev:
Har de inte lagt på en nolla för mycket på Cortonen tro? L Latour är förvisso ingen liten firma och de äger mycket Corton (16 ha), men 200 lådor, tio år efter skörd, till en marknad som Sverige?! Nja, jag tror't när jag ser't.

Men annars verkar det som ett ypperligt tillfälle att kalibrera sig gentemot andra bourgognedrinkare här på forumet.

Jag har kontrollerat direkt med Tryffelsvinet och det kommer 2400 flaskor till Sverige.
 

Silenos

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
Jag har kontrollerat direkt med Tryffelsvinet och det kommer 2400 flaskor till Sverige.


Oj! Trevligt, och tack för infon.
 

chambertin

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Vill inte på ngt sätt förta er entusiasm över att det kommer en röd Bourgogne med ålder till väldigt lågt pris, från en ganska bra årgång och dessutom Grand Crû men om ngt verkar för bra för att vara sant så är det tyvärr ofta det också.
Bra röd Bourgogne Grand Crû kostar inte 298:-/fl. Det är kommunvinspris ungefär.

En annan fundering man får är varför L.Latour sitter på sådana lager av Grand Crû från -02 när marknaden skriker efter röd kvalitets-Bourgogne.

Har inte provat vinet så jag skall inte dissa det utan vill bara höja ett lite varnandes finger till dom som kanske funderar på lådvis av det här. Prova först i så fall.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

chambertin skrev:
Vill inte på ngt sätt förta er entusiasm över att det kommer en röd Bourgogne med ålder till väldigt lågt pris, från en ganska bra årgång och dessutom Grand Crû men om ngt verkar för bra för att vara sant så är det tyvärr ofta det också.
Bra röd Bourgogne Grand Crû kostar inte 298:-/fl. Det är kommunvinspris ungefär.

En annan fundering man får är varför L.Latour sitter på sådana lager av Grand Crû från -02 när marknaden skriker efter röd kvalitets-Bourgogne.

Har inte provat vinet så jag skall inte dissa det utan vill bara höja ett lite varnandes finger till dom som kanske funderar på lådvis av det här. Prova först i så fall.

Vi får vell se till o öppna en flaska, sisodär lagom till lunchen den 1e Dec så får vi se ;)
man kan ju som tur är alltid lämna tillbacks sina flaskor till Sovjetbolaget om man inte gillart ;D
 

Silenos

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

chambertin skrev:
Vill inte på ngt sätt förta er entusiasm över att det kommer en röd Bourgogne med ålder till väldigt lågt pris, från en ganska bra årgång och dessutom Grand Crû men om ngt verkar för bra för att vara sant så är det tyvärr ofta det också.
Bra röd Bourgogne Grand Crû kostar inte 298:-/fl. Det är kommunvinspris ungefär.

En annan fundering man får är varför L.Latour sitter på sådana lager av Grand Crû från -02 när marknaden skriker efter röd kvalitets-Bourgogne.

Har inte provat vinet så jag skall inte dissa det utan vill bara höja ett lite varnandes finger till dom som kanske funderar på lådvis av det här. Prova först i så fall.

Nu ska vi inte va såna, mer pastöriserad bourgogne till folket! ;D
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

chambertin skrev:
Vill inte på ngt sätt förta er entusiasm över att det kommer en röd Bourgogne med ålder till väldigt lågt pris, från en ganska bra årgång och dessutom Grand Crû men om ngt verkar för bra för att vara sant så är det tyvärr ofta det också.
Bra röd Bourgogne Grand Crû kostar inte 298:-/fl. Det är kommunvinspris ungefär.

Det är det ju det du gör Chambertin. Här kommer ett vin till ett pris som gör att man faktiskt tror på Systembolagets inköpsmakt. Det kanske också är ett litet plåster på såren efter att vi i Sverige i åratal blivit misshandlade vad gäller Bourgogne.

Om inte annat får vi väl läsa vad vinskribenterna skriver. Det blir kanske, Per Bill 100 poäng, BgK årets lyxvin och Bengt Frithiofsson 6 solar. Vet inte om Mölstad varit och besök Latour nyligen så kan inte uttala mig om hans betyg.

För övrigt, går inte Vintomas och några till på sortimentsprovningar?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
För övrigt, går inte Vintomas och några till på sortimentsprovningar?

Vid enstaka tillfällen har jag gått på vissa importörers sortimentsprovningar, om de ligger tillräckligt sent på eftermiddagen rätt dag jobmässigt. Men jag går tyvärr inte på de "släpprovningar" som Bolaget arrangerar för vinskribenter, eller på några andra rent journalist-inriktade provningar. Har däremot passat på att skriva om Bordeaux 2009:eek:r inför några släpp, baserat på att jag provade dem på plats i våras. Tala gärna om för Union des Grands Crus att de åtminstone borde bjuda mig på inträdet nästa gång. ;D
 

Keen

slan
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Torde vara denna då.

http://www.louislatour.com/pages/index.php?id_page=41&id_vin=2&millesime=2002

The grapes selected to produce this wine are located on the hill of Corton in south-easterly facing parcels: Clos du Roi, Les Bressandes, Les Grèves, Les Perrières. The vines are managed in the traditional way by the Louis Latour team which carries out strict pruning in order to produce later harvests thus insuring a good degree of maturity in the grapes. This wine is made up of grapes selected from several different parcels of vines in order to guarantee consistent quality each year. It has a good ageing potential.


Priset verkar ligga i linje med andra länder.

http://www.wine-searcher.com/find/louis+latour+corton+le+grand+cru+cote+de+beaune+burgundy+france/2002



Har dock inte hittat nåt vidare på cellartracker. Anteckningen nedan verkar vara för Corton-Grancey

http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=179216

Kommer ju en del flaskor, så är väl bara att köpa en och testa.
 

Bouzy

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Anders Melldén har provat Cortonen för LG. Har för mig att han provar blint.

"Utvecklad doft av ost, järn och röda bär. Bättre smak än doft, av röda bär, varm kryddighet, körsbär och hallon. Aningen uttorkad eftersmak". 85 LGP

Mmm... ost..
 

Dovberg

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Jag ser att Delas La Landonne från -05 lanseras som beställningsvara den 1:e december. 09:an gick ju åt som smör när den webblanserades. Något som testat vinet eller tidigare årgångar? Den uppfattning jag har fått från detta vin är att det ska vara riktigt bra. Personligligen älskar jag Delas Hermitage och Crozes-Hermitage viner. Har dock inte druckit någon Cote-Rotie, men 689 kr för vinet känns motiverande för ett köp. Ligger under internationellt pris.
 

Håkan

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Dovberg skrev:
Jag ser att Delas La Landonne från -05 lanseras som beställningsvara den 1:e december. 09:an gick ju åt som smör när den webblanserades. Något som testat vinet eller tidigare årgångar? Den uppfattning jag har fått från detta vin är att det ska vara riktigt bra. Personligligen älskar jag Delas Hermitage och Crozes-Hermitage viner. Har dock inte druckit någon Cote-Rotie, men 689 kr för vinet känns motiverande för ett köp. Ligger under internationellt pris.
Bästa köp och fynd! ;D
Skämt och sido, 05 är en fantastisk Cote-Rotieårgång, en rätt hård och tuff årgång som nog kräver en del år till i källaren, jag har två flaskor sedan tidigare och har inte provat just La Landonne. Jag har dock provat 05an standard Cote-Rotien och den var jättebra, men kräver minst 5 års lagring. Jag gillade La Landonne 99 förra året, och den skall nog sparas något år till egentligen. Den var inte något muskelpaket men vann på sin elegans. Priset är som du säger väldigt väldigt bra, nästan så jag blir sugen på att komplettera jag med. Frågan är hur många flaskor som finns och varför de kom hit? Svältfödda som vi är på bra Cote Rotie får man väl bara bocka och tacka.
 
Toppen