Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets lansering 1 december 2012

perpro

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Det kommer också en Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1961 på magnum till BS för 32.900 kronor :eek:
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

perpro skrev:
Det kommer också en Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1961 på magnum till BS för 32.900 kronor :eek:

Trevligt, nu är ju 61 inte riktigt i klass med 59 men en magnum direkt från huset (förutsätter att de kommer därifrån) kan ju inte vara helt fel.
 

downtown

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

En av de produkter som släpps nu på lördag skulle jag vilja köpa en låda av (obruten, för att ge bort i julklapp). Hur bör jag gå till väga? Utöver lagersaldot i butikerna ser jag att det finns ett webbsaldo också. Brukar man få flaskorna levererade i originallåda om man beställer motsvarande antal flaskor via webben eller kan jag be min lokala butik att vänta med att öppna en låda?
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Tyvärr är min erfarenhet att Systembolagets personal ÄLSKAR att öppna lådor. Bästa sättet att få en obruten låda brukar vara att tala med en vinintresserad anställd. Om du bor i närheten av GbG(Malmö eller Stockholm så gå till vinkällarbutikerna. Det är dock ingen garanti för att någon annan inte tar fram kniven när de ser en oöppnad låda liggande.

PS. Kan inte låta bli att undra om Fine+Rare (FRW) personal gått lådöppnarkurs hos Systembolaget? De kan iallafall inte heller låta bli att öppna lådorna. Nämnde jag förresten att jag INTE rekommenderar något att köpa av FRW :)
 

downtown

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Tack för snabbt svar Anders!
Det är lustigt hur man väldigt ofta måste ta sig en funderare på hur man ska lyckas med diverse planer i Systembolag-sammanhang. Det finns så mycket man undrar, men så lite man får svar på.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
Tyvärr är min erfarenhet att Systembolagets personal ÄLSKAR att öppna lådor.

Ja, och för det mesta snabbdestruera allt annat emballage. Det är rätt störande att få nakna flaskor av sådana viner som normalt är inslagna i sidenpapper och kommer i trälådor om 3- eller 6-pack. "För vem kan vilja bära iväg dem i trälådan när man kan få betala för en plastkasse?"
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

perpro skrev:
Det kommer också en Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1961 på magnum till BS för 32.900 kronor :eek:

För det kan man få istället få 143 flaskor av en annan decembernyhet, Pluras Husman Akvavit, och växel över till lite cigg. "Kryddad sprit" - undrar med vad? Fimpar och ni-vet-vad? ;)
 

perpro

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

vintomas skrev:
För det kan man få istället få 143 flaskor av en annan decembernyhet, Pluras Husman Akvavit, och växel över till lite cigg. "Kryddad sprit" - undrar med vad? Fimpar och ni-vet-vad? ;)

Hehe, ja eller 18 flaskor Krug 2000.

Apropå det, hur står sig Krug Grande Cuvée (som jag drack ett glas av för några veckor sedan och blev helt kär i) mot denna 2000 som släpps på lördag? Jag älskade fylligheten, komplexiteten och den härliga eftersmaken på GCn. Är lite sugen på att köpa några flaskor av någon av dessa som en julklapp till mig själv...
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

perpro skrev:
Hehe, ja eller 18 flaskor Krug 2000.

Apropå det, hur står sig Krug Grande Cuvée (som jag drack ett glas av för några veckor sedan och blev helt kär i) mot denna 2000 som släpps på lördag? Jag älskade fylligheten, komplexiteten och den härliga eftersmaken på GCn. Är lite sugen på att köpa några flaskor av någon av dessa som en julklapp till mig själv...

Det är två olika viner som jag inte tycker man kan jämföra. 2000 är mer tillgänglig nu enligt min mening. De kommer att utvecklas annorlunda.

Så svaret är väl "tyvärr", båda :)
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Mitt tips blir att köpa Krug 2000. Jag håller det som ett bättre vin än Krug GC, men båda tillhör det absoluta toppskicket i Champagne.

Äldre Krug GC brukar kunna tampas väl med årgångs-Krug med samma ålder, men det är inte säkert att det är så längre. Rykten gör gällande att produktionen av Krug GC ökats sedan LVMH tog över 1999 medan årgångsvinet körs på samma sätt som tidigare. Vi får se om 20-30 år.
 

perpro

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Mm, ok. Det får bli en Krug 2000 dårå. Och kanske en GC.

(Noterar för övrigt att i smakklockorna på systemet anger de fyllighet 6 på årgångsvinet och 10 på NV)
 

Dovberg

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Beställde tre flaskor Delas Cote-Rotie La Landonne 2005 :) Lär ta ett tag innan jag korkar dem.
 

Dekadenten

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Dovberg skrev:
Beställde tre flaskor Delas Cote-Rotie La Landonne 2005 :) Lär ta ett tag innan jag korkar dem.

Beställde du via nätet eller i butik? Kanske gick lite för sent för jag kan inte se något saldo någonstans. Kommer det att dyka upp mer...någon som vet?
 

Dekadenten

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

downtown skrev:
En av de produkter som släpps nu på lördag skulle jag vilja köpa en låda av (obruten, för att ge bort i julklapp). Hur bör jag gå till väga? Utöver lagersaldot i butikerna ser jag att det finns ett webbsaldo också. Brukar man få flaskorna levererade i originallåda om man beställer motsvarande antal flaskor via webben eller kan jag be min lokala butik att vänta med att öppna en låda?

Detta med hela lådor är en utmaning. Jag lägger en beställning till min butik sedan ringer jag och ber någon vänlig själ i butiken att ringa intent SB och skicka helt format. Många webbviner ligger i centrallagret i Örebro. Gäller att de ringer en på lagret. Fungerar bra. Vid ett tillfälle fick jag dem att skicka lådan i efterhand, den kom fram i mkt gott skick. Dock kan problemt vara att ingen vet i vilket format (6 eller 12)de leveras i. Tips emottages.
 

Dovberg

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Dekadenten skrev:
Beställde du via nätet eller i butik? Kanske gick lite för sent för jag kan inte se något saldo någonstans. Kommer det att dyka upp mer...någon som vet?

Jag beställde via nätet. Ser ut som om det fortfarande finns kvar. Annars hade det stått att den är slutsåld. Förstår inte varför vissa varor har lagersaldo medan andra står det "hos leverantör".
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Dovberg skrev:
Jag beställde via nätet. Ser ut som om det fortfarande finns kvar. Annars hade det stått att den är slutsåld. Förstår inte varför vissa varor har lagersaldo medan andra står det "hos leverantör".

Delas Cote-Rotie La Landonne 2005 säljs via beställningssortimentet. Då står det alltid "hos leverantör"

Var det någon som köpte Corton 2002 från Louis Latour? Det lilla jag har läst om den så får den epitet som "kokt" "lite övermogen" etc så kände inte för att köpa nått just nu
 

downtown

Medlem
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Dekadenten skrev:
Dock kan problemt vara att ingen vet i vilket format (6 eller 12)de leveras i. Tips emottages.
Ett tips är att kolla leverantörens/importörens hemsida. Ibland kan restaurangsortimentet kan ge en hint om hur många flaskor per låda som de levereras i. Troligtvis gäller samma antal för övriga viner från samma producent.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

Elvis skrev:
Mitt tips blir att köpa Krug 2000.

Numera har även Krug Vintage försetts med ID-kod på baksidan. Tittade på en flaska som släpptes igår och den hade koden 210010, vilket betyder att den är degorgerad i mars/april 2010. Jag blev lite förvånad att nylevererade flaskor har 2,5 år på korken; de Grande Cuvée jag har sett i butik i år är degorgerade under 2011. 2000:an lanserades ju internationellt för ett år sedan, så jag börjar undra om de degorgerar alla Krug vintage ungefär samtidigt (med undantag av de som ska bli Krug Collection).

Intressant nog tycker jag att den information som ID-koden gav på Krugs hemsida (http://www.krug.com/en/krug-vintage/krug-2000#code) var klart mer detaljerad än för Grande Cuvée, de skriver bl.a. om från vilka byar de tagit druvmaterialet och anger druvsammansättningen till 42% Pinot Noir, 43% Chardonnay och 15% Pinot Meunier.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Systembolagets lansering 1 december 2012

vintomas skrev:
Numera har även Krug Vintage försetts med ID-kod på baksidan. Tittade på en flaska som släpptes igår och den hade koden 210010, vilket betyder att den är degorgerad i mars/april 2010. Jag blev lite förvånad att nylevererade flaskor har 2,5 år på korken; de Grande Cuvée jag har sett i butik i år är degorgerade under 2011. 2000:an lanserades ju internationellt för ett år sedan, så jag börjar undra om de degorgerar alla Krug vintage ungefär samtidigt (med undantag av de som ska bli Krug Collection).

Intressant nog tycker jag att den information som ID-koden gav på Krugs hemsida (http://www.krug.com/en/krug-vintage/krug-2000#code) var klart mer detaljerad än för Grande Cuvée, de skriver bl.a. om från vilka byar de tagit druvmaterialet och anger druvsammansättningen till 42% Pinot Noir, 43% Chardonnay och 15% Pinot Meunier.
Collection skall väl vara deg. vid liknande tidpunkt som vintage?
 
Toppen