Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets märkliga inköpsprocess

Elvis

Medlem
Inspirerad av debatten kring Systembolaget hade jag en del diskussioner med ett par vinimportörer som jag känner när jag var i Sverige i somras.

Importörerna jag talade med berättade att Systembolagets inköpare ägnar sig åt hård prispress. Inköparna brukar tydligen säga saker som ”Det här vinet är intressant om vi kan sälja det för 69 kr” (om ett 110 kr-vin ungefär) och ”Finns det på box? Det här vinet skulle passa perfekt om det kan säljas som 3-litersbox för 159 kr” (om ett annat 100+ kr-vin som bara finns på flaska).

På ett sätt är det här sympatiskt. Systembolaget ställer sig på konsumenternas sida och ser till att kunderna får bra valuta (hög prisvärdhet! ;) ) för pengarna, men hur stämmer det här med Systembolagets uppdrag? Enligt Systembolagets egen logik borde pressade priser leda till högre konsumtion och inte alls vara bra för folkhälsan. Och det är helt sanslöst att Systembolaget ber importörerna att byta förpackning från flaska till de förrädiska boxarna. Det borde rimma bättre med Systembolagets uppdrag om priserna var högre även om det ledde till högre marginaler för importörerna.

Är det fler här som har liknande erfarenheter av Systembolaget som prispressare?

Det måste vara en utmaning för Systembolagets att få alla roller att gå ihop: lobbyist, monopolist, prispressare och samtidigt värna om folkhälsan. Jag undrar vilken roll de är bäst på. Lobbyist?
 
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Elvis skrev:
Inspirerad av debatten kring Systembolaget hade jag en del diskussioner med ett par vinimportörer som jag känner när jag var i Sverige i somras.

Importörerna jag talade med berättade att Systembolagets inköpare ägnar sig åt hård prispress. Inköparna brukar tydligen säga saker som ”Det här vinet är intressant om vi kan sälja det för 69 kr” (om ett 110 kr-vin ungefär) och ”Finns det på box? Det här vinet skulle passa perfekt om det kan säljas som 3-litersbox för 159 kr” (om ett annat 100+ kr-vin som bara finns på flaska).

På ett sätt är det här sympatiskt. Systembolaget ställer sig på konsumenternas sida och ser till att kunderna får bra valuta (hög prisvärdhet! ;) ) för pengarna, men hur stämmer det här med Systembolagets uppdrag? Enligt Systembolagets egen logik borde pressade priser leda till högre konsumtion och inte alls vara bra för folkhälsan. Och det är helt sanslöst att Systembolaget ber importörerna att byta förpackning från flaska till de förrädiska boxarna. Det borde rimma bättre med Systembolagets uppdrag om priserna var högre även om det ledde till högre marginaler för importörerna.

Är det fler här som har liknande erfarenheter av Systembolaget som prispressare?

Det måste vara en utmaning för Systembolagets att få alla roller att gå ihop: lobbyist, monopolist, prispressare och samtidigt värna om folkhälsan. Jag undrar vilken roll de är bäst på. Lobbyist?

Låter väl som en inköpare på vilket företag som helst. Pris är det som räknas.

Sedan vet jag inte hur starka de är som lobbyister. Den senaste tidens påhopp på vinklubbar ger nog omvänd effekt. Makthunrig ledning blir blind och hoppar på tänkta konkurrenter.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Anders Landström skrev:
Sedan vet jag inte hur starka de är som lobbyister.

Titta på riksdagen. Trots snart åtta år med en borgerlig regering finns det inget parti som vill eller vågar ta upp frågan att Systembolagets monopol ska skrotas.
 

SUPRA

Bäst
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Det här är på något sätt relaterat.

Man stoppar risvinet, troligen för att det konkurrerar och man är rädd för konkurrens.

Det har också tidigare angetts att "det kan bli ett jätteproblem för ungdomar"

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/systembolaget-tar-in-risvin_8271274.svd

Samtidigt läser man att det alkoholrelaterade våldet har minskat, eftersom dagens ungdomar "vill ha kvalitet" / "hålla stilen".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-alkoholkultur-sanker-dodligt-vald/



Nu när man fått igenom en ny, smidig bestämmelse, så anses efterfrågan anses vara så låg att man inte vill ta in risvinet. ;)


Källa SVT Text:

Stopp för risvin i matbutiker
Försäljningen av de omdiskuterade
kinesiska risvinerna stoppas.

Nya föreskrifter från den 1 september
innebär att produkten, som har en
alkoholhalt på 14 procent, inte länge
får säljas i vanliga matbutiker.

Vinbaserade matlagningsprodukter som
ska säljas till konsumenter får inte
ha en alkoholhalt som är högre än fem
procent, enligt den nya bestämmelsen.

Systembolaget har inga planer på att
ta in det kinesiska risvinet, eftersom
det knappt funnits någon efterfrågan på produkten
 
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

SUPRA skrev:
Det här är på något sätt relaterat.

Man stoppar risvinet, troligen för att det konkurrerar och man är rädd för konkurrens.

Det har också tidigare angetts att "det kan bli ett jätteproblem för ungdomar"

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/systembolaget-tar-in-risvin_8271274.svd

Samtidigt läser man att det alkoholrelaterade våldet har minskat, eftersom dagens ungdomar "vill ha kvalitet" / "hålla stilen".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-alkoholkultur-sanker-dodligt-vald/



Nu när man fått igenom en ny, smidig bestämmelse, så anses efterfrågan anses vara så låg att man inte vill ta in risvinet. ;)


Källa SVT Text:

Stopp för risvin i matbutiker
Försäljningen av de omdiskuterade
kinesiska risvinerna stoppas.

Nya föreskrifter från den 1 september
innebär att produkten, som har en
alkoholhalt på 14 procent, inte länge
får säljas i vanliga matbutiker.

Vinbaserade matlagningsprodukter som
ska säljas till konsumenter får inte
ha en alkoholhalt som är högre än fem
procent, enligt den nya bestämmelsen.

Systembolaget har inga planer på att
ta in det kinesiska risvinet, eftersom
det knappt funnits någon efterfrågan på produkten

Tror faktiskt inte att Systembolaget är involverade här. Det har drivits en kampanj av organisationer som IOGT-NTO och då det är förhållandevis lätt att ändra reglerna fick de igenom det.

Dock visar det ju på problemet med ett monopol. Istället för att reglera hur alkohol får säljas och ge möjlighet för företag som vill nischa sig att plocka upp en något udda produkt så låter man ett monopol som endast fokuserar volym döda marknaden. Effekten blir ju att de som vill ha tag i risvin kommer att köpa via internet istället.

Om någon önskar se vad Statens Folkhälsoinstitut spenderar våra skattepengar på så finns det en fördjupningsskrift med de nya reglerna ==> http://www.fhi.se/Documents/Tillsyn/FHI ... 13-web.pdf

Bland annat ska salt och peppar tillsättas till det max 5% starka risvinet. Att det ändrar smaken och därigenom den slutgiltiga maten skiter nog Statens folkhälsoinstitut högaktingsfullt i.
 

SUPRA

Bäst
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Anders Landström skrev:
Tror faktiskt inte att Systembolaget är involverade här.

Enligt flera tidningsartiklar är SB involverade i högsta grad.
Letade på IOGT-NTOs hemsida och kan inte hitta någonting om risvinet.
 
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

SUPRA skrev:
Enligt flera tidningsartiklar är SB involverade i högsta grad.
Letade på IOGT-NTOs hemsida och kan inte hitta någonting om risvinet.

UNF, samma åsikter men från lite yngre människor :D ==> http://unf.se/Kontakt/Press/Pressmeddel ... i-butiker/

Systembolagets initiala hållning efter att pressen blåst upp "problemet":
Systembolagets hållning i frågan är att vi säljer alkoholdrycker, inte alkoholhaltiga preparat - det gör dagligvaruhandeln. När det gäller risviner som är alkoholdryck enligt lagens definition (vilket de aktuella produkter som diskuterats i media rimligen inte bör vara), så är man som leverantör alltid välkommen att lista sina alkoholdrycker i beställningssortimentet ==> http://www.systembolaget.se/Press/Syste ... eddelande/

Efter pressen skrikit om det för Sverige extremt stora problemet :
Men efter Aftonbladets rapportering svänger nu Systembolaget.
– Vi kommer genast ta upp frågan med våra leverantörer eftersom det de facto verkar finnas en efterfrågan, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget
==> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16970987.ab
 
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Glöm inte att IOGT-NTO, UNF etc har mycket kapital som de får från sin spelverksamhet. De kan driva lobbyverksamhet via en mängd kanaler.

Rätt intressant att gräva i. Skriver en liten serie om deras spelverksamhet på min "politiska" blogg http://shorepower.blogspot.se/ om någon orkar läsa
 

SUPRA

Bäst
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Anders Landström skrev:
Glöm inte att IOGT-NTO, UNF etc har mycket kapital som de får från sin spelverksamhet.

Dubbelmoralen utan slut.
Jag tycker att det är oerhört ironiskt att de finansierar sin propaganda mot alkohol och missbruk med spelverksamhet, som inte alls är känt för att skapa missbruk ::)
För att inte säga att alkohol- och spelmissbruk ofta är relaterat ;) Jack Vegas och en starkbira FTW!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Anders Landström skrev:
Kanske undersökningen speglar Systembolagets syn på vin. Pris är tydligen bara en faktor då man köper vin, inte då man köper öl eller sprit. Finns inte som ett av alternativen att välja för dessa produkter.

Är det inte så att bara vin är sorterat efter pris i de statliga självbetjäningsbutikerna? Så de verkar ställa dagens system mot ett antal alternativ. Men jag håller med om att det är märkligt att svarsalternativen skiljer sig.
 
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

vintomas skrev:
Är det inte så att bara vin är sorterat efter pris i de statliga självbetjäningsbutikerna? Så de verkar ställa dagens system mot ett antal alternativ. Men jag håller med om att det är märkligt att svarsalternativen skiljer sig.

Det är troligen så men det beslutet grundar sig ju på en syn att vininköp är mer relaterat till pris än för de övriga produkterna.
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Anders Landström skrev:
Kanske undersökningen speglar Systembolagets syn på vin. Pris är tydligen bara en faktor då man köper vin, inte då man köper öl eller sprit. Finns inte som ett av alternativen att välja för dessa produkter.
Helt galet!
 

SUPRA

Bäst
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

21% säger sig gå på pris.

Det hade varit kul att kunna jämföra detta resultat med sprit och öl, men nu kan man ju inte det...

Ex. hur många går på pris när de köper vodka? Jag gissar att det är väldigt många, betydligt fler än 21%.

Som man frågar får man svar... ännu en statlig undersökning som ger de svar man vill ha.
 
SV: Systembolagets märkliga inköpsprocess

Dexter skrev:
Från och med 2 sept kommer alla vinner sorteras efter land!!

Det visade sig att enkäten inte skulle ha legat ute då besluten redan är fattade. Men det gör det inte mindre knasigt.
 
Toppen