Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets nya sortimentsmodell

T6-T7: Lanseras i de tre vinkällarbutikerna

Nu är ju tyvärr ovanstående påstående inte giltigt om man är bosatt i Göteborg eller Malmö. Vid det senaste släppet fick t.ex. vare sig Göteborgs- eller Malmöbutiken in några av Alzingers viner från Steinertal. Nästan tre veckor efter släppet kunde jag till sist hämta ut mina två ynka flaskor Grüner Veltliner Smaragd Steinertal från min internbeställning. Rieslingen-smaragden från samma vingård försvann från Regeringsgatan redan första veckan, långt innan jag fick lov att internbeställa. Motiveringen till att Göteborgsbutiken inte fick in några flaskor var att "de får inte viner som inte säljer i Göteborg". Och det inträffade är inte specifikt för just dessa viner, utan dessvärre inte helt ovanligt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är ju tyvärr ovanstående påstående inte giltigt om man är bosatt i Göteborg eller Malmö. Vid det senaste släppet fick t.ex. vare sig Göteborgs- eller Malmöbutiken in några av Alzingers viner från Steinertal. Nästan tre veckor efter släppet kunde jag till sist hämta ut mina två ynka flaskor Grüner Veltliner Smaragd Steinertal från min internbeställning. Rieslingen-smaragden från samma vingård försvann från Regeringsgatan redan första veckan, långt innan jag fick lov att internbeställa. Motiveringen till att Göteborgsbutiken inte fick in några flaskor var att "de får inte viner som inte säljer i Göteborg". Och det inträffade är inte specifikt för just dessa viner, utan dessvärre inte helt ovanligt.
Jag gillar verkligen inte det nya systemet där butikerna tar in det som säljer mest. Nordstan har blivit klart sämre. Numera hittar jag nästan fler viner jag har intresse av på SB i Gårda. :confused:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gillar verkligen inte det nya systemet där butikerna tar in det som säljer mest. Nordstan har blivit klart sämre. Numera hittar jag nästan fler viner jag har intresse av på SB i Gårda. :confused:
Gillade du det gamla SB bättre?
Var det verkligen bättre förr? o_O
 
Bröt ut det här till ett separat ämne. Vi har ju diskuterat den till och från. Att Systembolaget försöker anpassa sig till marknaden kommer troligen att likrikta sortimentet ytterligare. förutom för oss stockholmare. Så egentligen, om jag bara ser till mig själv, monopolet är en win/win. Jag har tillgång till hela Europas vinmarknad pga Rosengrendomen och Systembolaget säkrar så att de viner som faktiskt är intressanta att köpa via dem kommer huvudstadens innevånare till godo.

Så egentligen borde jag vara en monopolförespråkare, vilket jag inte är och nog aldrig kommer bli.
 
Toppen