Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

Småpartier i ett antal större butiker med lansering 1 juni 2013 (T5)

2006 Legras & Haas och 2000 Stielle (producent ? stämmer det? Ska det inte vara Rocca di Castagnoli), Toscana med lite ålder ser intressant ut.

Listan är som alltid preliminär och priser bör kontrolleras

T5 lansering 1 juni 2013
 

Keen

slan
SV: Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

Oh, 3000 flaskor Baladin Isaac för 69kr! Här ska bunkras.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

Anders Landström skrev:
2000 Stielle (producent ? stämmer det? Ska det inte vara Rocca di Castagnoli), Toscana med lite ålder ser intressant ut.

Alimenta S.p.A. verkar vara ägarbolaget bakom Rocca di Castagnoli och några vinproducenter till, så någon har väl gått på det finstilta på etiketten snarare än det som först möter ögonen, alternativt namnet på fakturan.
http://www.alimentaspa.it/sito/frontend/2eng/index.php
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

Tycker att två rhônare drar blicken. Jaboulet är ju "back in shape" sedan några år, och alla Rhône-2010:eek:r jag har provat har haft väldigt frisk och balanserad profil tack vare bra syra, så en bättre Crozes från den årgången kan aldrig vara fel.

Guigal säljer ju lustigt nog sin Châteauneuf med mer ålder än sina prestige-Côte Rôtie, så det är först nu de har kommit till den haussade Ch9dP-årgången 2007.

Fourcas Dupré 2001 kan nog också vara intressant. Gissningsvis ingen "blockbuster", men vid 12 års ålder borde ett sådant vin ha nått en rätt trevlig drickmognad, och Bordeaux brukar alltid göra sig bättre med mognad. 2001 är i likhet med 2004 en klart bra årgång som är parkerad bredvid en absolut toppårgång (2000 resp. 2005), vilket har gjort vinerna lite bortglömda och är säkert förklaringen till att det har gått att hitta närmare 1400 flaskor till detta pris. (Listrac är i likhet med Moulis bra jaktmarker för prisvärda Médoc-viner.)

Sedan är en rosé på Pinotage säkert helt rätt vin för... någon. Kanske.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

vintomas skrev:
Fourcas Dupré 2001 kan nog också vara intressant. Gissningsvis ingen "blockbuster", men vid 12 års ålder borde ett sådant vin ha nått en rätt trevlig drickmognad, och Bordeaux brukar alltid göra sig bättre med mognad. 2001 är i likhet med 2004 en klart bra årgång som är parkerad bredvid en absolut toppårgång (2000 resp. 2005), vilket har gjort vinerna lite bortglömda och är säkert förklaringen till att det har gått att hitta närmare 1400 flaskor till detta pris. (Listrac är i likhet med Moulis bra jaktmarker för prisvärda Médoc-viner.)

Sedan är en rosé på Pinotage säkert helt rätt vin för... någon. Kanske.

La också en blick på Fourcas Dupré men har inte provat det slottet. För 179 kronor så bör man ju trots allt köpa en flaska på prov.

Rosé på Pinotage, 99 kronor, perfekt till den grillade fläskfilen för familjen som vill ha det lilla extra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

Anders Landström skrev:
Rosé på Pinotage, 99 kronor, perfekt till den grillade fläskfilen för familjen som vill ha det lilla extra.
;D
 

Henrik J

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

Fourcas-Dupré är en personlig favorit för mig, men jag har bara provat årgångarna 07-09. De har varit medelfylliga viner med massor av ursprungskaraktär och klassisk uppbyggnad. Har druckit upp alla flaskor då jag verkligen gillar ung Bordeaux (när det gäller de lite enklare vinerna iaf), men de känns fullt lagringsdugliga också. Om 2001 är i samma stil och kvalitet kan den nog vara riktigt god idag. Får prova några flaskor.

Allas vår egen världsmästare har också talat varmt om slottet på sin youtube-kanal. Minns dock inte vilken årgång det var han provade där.
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolagets T5 lansering 1 juni 2013

Henrik J skrev:
Fourcas-Dupré är en personlig favorit för mig, men jag har bara provat årgångarna 07-09. De har varit medelfylliga viner med massor av ursprungskaraktär och klassisk uppbyggnad. Har druckit upp alla flaskor då jag verkligen gillar ung Bordeaux (när det gäller de lite enklare vinerna iaf), men de känns fullt lagringsdugliga också. Om 2001 är i samma stil och kvalitet kan den nog vara riktigt god idag. Får prova några flaskor.

Allas vår egen världsmästare har också talat varmt om slottet på sin youtube-kanal. Minns dock inte vilken årgång det var han provade där.
Jag tänker beställa några flaskor. Skaplig Bordeaux med lite mognad till anständiga priser är vi inte bortskämda med...
 
Toppen