Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Småpartier i ett antal större butiker med lansering 1 oktober 2013 (T5)

1996 Cuvée St Vincent från R & L Legras är åter. 2011 La Ciaude från Domaine Anne Gros Jean Paul Tollot och 2008 Paolo Scavino lär inte tillfredställa samma publik men är väl båda kvalitetsviner som är intressanta att nämna

Listan är som alltid preliminär och priser bör kontrolleras

T5 lansering 2 september 2013
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Rätt charmigt av R&L Legras att släppa samma vin vid så många tillfällen (eller är det importören som har ett stort lager?). Cuvée Vincent 1996 tycker jag är riktigt bra och även om priset är några hundralappar högre nu än vid första släppet är det bra för dem som dricker upp sina viner för tidigt att få fler chanser. Och nu behöver man inte vänta längre utan kan med dock samvete köpa och dricka upp en 1996:a med sköna mognadstoner.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Elvis skrev:
Rätt charmigt av R&L Legras att släppa samma vin vid så många tillfällen (eller är det importören som har ett stort lager?). Cuvée Vincent 1996 tycker jag är riktigt bra och även om priset är några hundralappar högre nu än vid första släppet är det bra för dem som dricker upp sina viner för tidigt att få fler chanser. Och nu behöver man inte vänta längre utan kan med dock samvete köpa och dricka upp en 1996:a med sköna mognadstoner.

Just nu ligger en post av 6 flaskor R&L på dryckesauktionen med bud för 8.800 kronor, dvs 1800 SEK per flaska. Folk med för mycket pengar läser tydligen inte finewines.se

http://www.stadsauktion.se/1309/198809- ... -de-blanc/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Nu 9000 kr + avgifter, så det finns minst två jubelidioter som sitter och bjuder mot varandra in i det sista, trots att estimatet 3600 kr är passerat för länge sedan. Vi får väl hoppas att flaskorna är en del del av en smugglingsoperation så innehållet är kokapasta eller Koh-i-Noor-diamanten, så det finns någon rationell förklaring.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

vintomas skrev:
Nu 9000 kr + avgifter, så det finns minst två jubelidioter som sitter och bjuder mot varandra in i det sista,
Ja herregud vilka stollar !!
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Kostjan skrev:
Ja herregud vilka stollar !!

Den som "förlorade" blir nog glad när han (troligen en man) ser lanseringen från SB. Han får ju 16 flaskor för samma pris han skulle ha gett för 6.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

vintomas skrev:
Nu 9000 kr + avgifter, så det finns minst två jubelidioter som sitter
och bjuder mot varandra in i det sista, trots att estimatet 3600 kr
är passerat för länge sedan.

Kunde inte hålla mig utan gick och beställde en flaska.
Det måste ju vara något särskilt med ett vin som några
är beredda att betala dubbla priset för?
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Anders Landström skrev:
Den som "förlorade" blir nog glad när han (troligen en man) ser lanseringen från SB. Han får ju 16 flaskor för samma pris han skulle ha gett för 6.

Helt sjukt. Och den finns redan nu i beställningssortimentet, iofs för 749 kr i stället för 679 kr som den kommer att kosta den 1 oktober men ändå rena fyndet jämfört med gårdagens "vinnare" på auktionen betalade. ;D

Per Stade skrev:
Kunde inte hålla mig utan gick och beställde en flaska.
Det måste ju vara något särskilt med ett vin som några
är beredda att betala dubbla priset för?

Det är en bra champagne och absolut värd sina 679/749 kr...
 

egonx

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Per Stade skrev:
Kunde inte hålla mig utan gick och beställde en flaska.
Det måste ju vara något särskilt med ett vin som några
är beredda att betala dubbla priset för?

Så jäkla smart importör. Säljer dåligt av en champagne. "Vänder" den på auktionshuset till överpris men endast avgifterna som annonskostnad. Entusiasterna flockas inför det kommande släppet några veckor senare.

::)
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

egonx skrev:
Så jäkla smart importör. Säljer dåligt av en champagne. "Vänder" den på auktionshuset till överpris men endast avgifterna som annonskostnad. Entusiasterna flockas inför det kommande släppet några veckor senare.

::)

och finewines.se föll i fällan. Damn :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Per Stade skrev:
Kunde inte hålla mig utan gick och beställde en flaska.
Det måste ju vara något särskilt med ett vin som några
är beredda att betala dubbla priset för?

Ironi är svårt ;)

egonx skrev:
Så jäkla smart importör. Säljer dåligt av en champagne.
"Vänder" den på auktionshuset till överpris men endast
avgifterna som annonskostnad. Entusiasterna flockas inför
det kommande släppet några veckor senare.

::)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Elvis skrev:
Helt sjukt. Och den finns redan nu i beställningssortimentet, iofs för 749 kr i
stället för 679 kr som den kommer att kosta den 1 oktober men ändå rena
fyndet jämfört med gårdagens "vinnare" på auktionen betalade. ;D

Det är en bra champagne och absolut värd sina 679/749 kr...

Vi hade ju en liten diskussion om Cuvée St Vincent -96 för ett år sedan. Anders
tyckte inte att den var någon höjdare men nu måste jag bara prova. Kanske kan
bli något till hummern. Hummerfisket börjar måndagen den 23 september 2013, kl 07:00.
Och om jag inte minns fel blir det hummerfest på Koster den 11 oktober.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Per Stade skrev:
Vi hade ju en liten diskussion om Cuvée St Vincent -96 för ett år sedan. Anders
tyckte inte att den var någon höjdare men nu måste jag bara prova. Kanske kan
bli något till hummern. Hummerfisket börjar måndagen den 23 september 2013, kl 07:00.
Och om jag inte minns fel blir det hummerfest på Koster den 11 oktober.

Ja, jag har inte varit helt övertygad. Det är dock stor skillnad på den sendegade och den tidigt degade. Den förstnämnda är klasser bättre. Kommer inte ihåg skillnaden på etikett. Elvis kanske gör det då han köpte direkt hos huset har jag för mig
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 1 oktober 2013

Anders Landström skrev:
Ja, jag har inte varit helt övertygad. Det är dock stor skillnad på den sendegade och den tidigt degade. Den förstnämnda är klasser bättre. Kommer inte ihåg skillnaden på etikett. Elvis kanske gör det då han köpte direkt hos huset har jag för mig


Den sendeggade heter Cuvée L'Exceptionelle och finns bl.a. att köpa hos Berry Bros (följ länken för att se bild på etiketten).
 
Toppen