Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

Småpartier i ett antal större butiker med lansering 2 december 2013 (T5)

2008 Champagne Nominé-Renard, nytt namn för mig, 2011 Le Busche Umani Ronchi som tidigare var ett namn vilket fick vinskribenter att gå igång ,2011 Sito Moresco från Gaja samt 2012 Keller Riesling QBA.

Det som dock sticker ut ordentligt är en 1996a från Rotari, Brut Mezzacorona. För 179 kronor måste man ju bara köpa för att få prova ;D

Listan är som alltid preliminär och priser bör kontrolleras

T5 lansering 2 december 2013
 

Belmont

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

André Clouet Millésime 2008, nått att satsa på?
Eller bör man lägga pengarna på något annat?
 

egonx

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

Tack för lista!

Synd att Keller hade den importör dom har i Sverige. 159 kr för ett 9€ vin eller 89DKK hos Atomwine. Skämmigt... :-X

Vinovativa är lite mer vakna och sänker priset på Marcenaso efter konkurrens från bla winefinder.

Blir lätt att man sitter och kollar på priser när släppet är ointressant.
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

Belmont skrev:
André Clouet Millésime 2008, nått att satsa på?
Eller bör man lägga pengarna på något annat?


Jag har inte provat 2008:an men jag tycker inte att de senaste årgångsvinerna från André Clouet har imponerat. Kan vara värt att prova dock eftersom 2008 är en så bra årgång. Annars är Silver Brut alltid bra (och billigare än årgångsvinet)!
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

Elvis skrev:
Jag har inte provat 2008:an men jag tycker inte att de senaste årgångsvinerna från André Clouet har imponerat. Kan vara värt att prova dock eftersom 2008 är en så bra årgång. Annars är Silver Brut alltid bra (och billigare än årgångsvinet)!

Just de årgångar som släpps i Sverige har varit tveksamma. Det var en diskussion kring det tidigare på forumet

http://www.finewines.se/vin/andre-clouet-2002/

Iallafall ingen jag kommer köpa, finns mycket annat bra och just 2008 kommer det komma mycket.

PS. Silver Brut är ett säkert tips
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

egonx skrev:
Tack för lista!

Synd att Keller hade den importör dom har i Sverige. 159 kr för ett 9€ vin eller 89DKK hos Atomwine. Skämmigt... :-X

Vinovativa är lite mer vakna och sänker priset på Marcenaso efter konkurrens från bla winefinder.

Blir lätt att man sitter och kollar på priser när släppet är ointressant.

Men, men, har inte vi svenskar tillgång till världens bästa sortiment OCH priser :)
 

sunqan

Vinös
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

Extra fånigt blir det när Tom dessutom tar ca 158 sek för "von der fels".

och detta inklusive svenska skatter...

men det hela kommer väl att sluta i samma skröna som för billiga linser - det är sekunda kvalitet.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Håkan

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

sunqan skrev:
Extra fånigt blir det när Tom dessutom tar ca 158 sek för "von der fels".

och detta inklusive svenska skatter...

Tyvärr har vi ett extra mellanled i Sverige som trycker upp priserna, det märks mindre i högre prisklasser men är mördande i de lägre prisklasserna. Vet ett flertal mindre importörer som funderar på att bli distanslevarantörer från Danmark istället.
 

egonx

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

Anders Landström skrev:
Men, men, har inte vi svenskar tillgång till världens bästa sortiment OCH priser :)

Jo, för vi beställer i det här fallet från europa som är vår marknadsplats.
Det som är intressant är det som Håkan skriver. I förlängningen leder detta till att importörer slås ut, flyttar till nätet/danmark eller lyckas leva kvar på SB genom marknadsanpassa priser eller sälja bulkvolymer av pinotage. Vi har sett exempel på detta och det kommer bara att accelerera.
Kvar på SB blir ett brett sortiment av bag in box. Och det är väll inget fel med det. En naturlig evolutionär process med ett gränsvillkor satt av staten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

egonx skrev:
Det som är intressant är det som Håkan skriver. I förlängningen leder detta till att importörer slås ut, flyttar till nätet/danmark eller lyckas leva kvar på SB genom marknadsanpassa priser eller sälja bulkvolymer av pinotage. Vi har sett exempel på detta och det kommer bara att accelerera.
Kvar på SB blir ett brett sortiment av bag in box. Och det är väll inget fel med det. En naturlig evolutionär process med ett gränsvillkor satt av staten.

Jag tror att SB själva är rädda för just denna utveckling, att de mer exklusiva produkterna flyttar till nätet/distanshandel resp. till privatimport (då SB för all del kan mjölka marginal, men då produkterna är en detekterbar del av deras sortiment). Bulk- och hobbyalkissortimentet är ju betydligt mer ohotat (medan helalkisar gissningsvis dricker billig dunksprit). Vill man snabba på processen så kan man ju som SB jobba på sina relationer med omgivningen genom att polisanmäla näthandlare, hota de som förmedlar onlinebeställningar till dem, avvisa viner som är bättre än offertproverna, censurera etiketter och hålla sig med en webbplats som suger i duktiga tag. Samt förstås alltid tala om hur bra man är.
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

vintomas skrev:
Vill man snabba på processen så kan man ju som SB jobba på sina relationer med omgivningen genom att polisanmäla näthandlare, hota de som förmedlar onlinebeställningar till dem, avvisa viner som är bättre än offertproverna, censurera etiketter och hålla sig med en webbplats som suger i duktiga tag. Samt förstås alltid tala om hur bra man är.
;D
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

vintomas skrev:
Vill man snabba på processen så kan man ju som SB jobba på sina relationer med omgivningen genom att polisanmäla näthandlare, hota de som förmedlar onlinebeställningar till dem, avvisa viner som är bättre än offertproverna, censurera etiketter och hålla sig med en webbplats som suger i duktiga tag. Samt förstås alltid tala om hur bra man är.

Hahaha bra skrivet
Årets text !
 

Karl

Medlem
SV: Systembolagets T5 lansering 2 december 2013

Ja som någon var inne på tidigare är ju felet att det blir en extra aktör som ska tjäna pengar här i Sverige. Utvecklingen i resten av världen är den direkt motsatta med enbart en mellanhand. Du kan helt enkelt inte konkurera på annat sätt. Snart dyker det nog upp fler och fler vingårdar som säljer direkt till konsument. Jag försökte köpa av en fransk vingård, men just den råkade visst ha en svensk importör (som sålde vinet för 50% mer). Det är extra tråkigt att det här är tydligast för tyska rielsingar som vi älskar (det blir i stort sett bara tyska viner när det kommer till vita). Jag köper aldrig några vita viner från systembolaget just därför att det är för dyrt. Det hade jag velat göra eftersom jag hellre betalar svensk skatt. Men när skillnaden är så här stor skiter jag i det.
 
Toppen