Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Pinot Noir är huvudtemat för denna lansering, 2011 Felton Road Block 3 samt 5, 2010 Faiveley Clos de Vougeot , 2010 Jadot Chambertin Clos Beze, Volnay från Michel Lafarge med flera.

I övrigt kommer bland annat också CdP från Domaine Santa Duc samt Domaine de Cristia

Som vanligt är dessa uppgifter preliminära

Webblansering 7 mars 2013
 

Magikern

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Bra pris på Masetto ser jag :)

Trodde dock inte att de var sant när jag såg att de hade 1500 Westvleteren 12.

Den ölen är förbjuden att sälja utanför klostret så vitt jag vet :p
 

Guayabera

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Jag är knappast imponerad. Jag tror absolut inte att detta är SB förtjänst. Antaglligen har Westvleteren offertat själva eller genom driftig importör. Att SB har gjort detta på eget initiativ är högst osannolikt. Att SB får in 1500 flaskor beror troligen på att klostret har ökat produktionen för att täcka renoveringskostnaderna. Kom också ihåg att de säljs med ett rejält påslag (kostar ca 2 euro på plats inklusive pant).
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Hur är årgången 2011 i Nya Zeeland? Någon som har en idé om Felton Road i det här släppet är ett "måste"?
 

Magikern

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Anders Landström skrev:
Hur är årgången 2011 i Nya Zeeland? Någon som har en idé om Felton Road i det här släppet är ett "måste"?

Årgången lär ha varit dålig men Felton Road har presterat förvånansvärt bra. Utmärkta viner i sin prisklass när de når sin topp.
 

chambertin

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Anders Landström skrev:
Systembolagets webblansering den 7 mars 2013
I övrigt kommer bland annat också CdP från Domaine Santa Duc samt Domaine de Cristia
Lite ironiskt att Santa Ducs "Habemus Papam" släpps nu.
Kanske finns ngn på SB i alla fall med lite sinne för humor och en bra kristallkula.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

chambertin skrev:
Lite ironiskt att Santa Ducs "Habemus Papam" släpps nu.
Kanske finns ngn på SB i alla fall med lite sinne för humor och en bra kristallkula.

Hahahah, bra där Chambertin :)
 

chambertin

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Anders Landström skrev:
Hur är årgången 2011 i Nya Zeeland? Någon som har en idé om Felton Road i det här släppet är ett "måste"?
Finns lite att läsa här om Felton Roads 2011:eek:r:
http://www.bobswinereviews.com/pinot-no ... lton-road/
Block 5 har inte kommit upp där ännu (finns kanske för betalande prenumeranter) eller hos WA men den brukar ju komma ut på topp av Felton Roads alla PN-cuvéer.
Tydligen var 2011 lite besvärlig (2:a halvan) i Central Otago med mycket krävande arbete i vingården så resultaten kan nog variera en hel del.
 

Magikern

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Viña Pedrosa Gran Reserva 2001 verkar riktigt intressant, verkar var fyndet nummer 1 i den listan

Någon som provat?
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Magikern skrev:
Viña Pedrosa Gran Reserva 2001 verkar riktigt intressant, verkar var fyndet nummer 1 i den listan

Någon som provat?

Var ser du den på webblanseringen?
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

chambertin skrev:
Finns lite att läsa här om Felton Roads 2011:eek:r:
http://www.bobswinereviews.com/pinot-no ... lton-road/
Block 5 har inte kommit upp där ännu (finns kanske för betalande prenumeranter) eller hos WA men den brukar ju komma ut på topp av Felton Roads alla PN-cuvéer.
Tydligen var 2011 lite besvärlig (2:a halvan) i Central Otago med mycket krävande arbete i vingården så resultaten kan nog variera en hel del.

Tack, han har inte gett allt för höga poäng till 2011 Block 3
 

Sveprod

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Finns det några begränsningar på hur många man får lov att beställa av nyheterna? Var hittar man den infon i så fall?
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Sveprod skrev:
Finns det några begränsningar på hur många man får lov att beställa av nyheterna? Var hittar man den infon i så fall?

För webblanseringar är det alltid en allokering. Den är tillgänglig 7 dagar innan lanseringen. Gå in på Systembolagets hemsida, välj lanseringar och sedan webblansering så finner du dem
 
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Någon som fick något? Usch och fy för den där instabila websidan. Debut för mig på en webblansering, tror att jag fick Habemus Papam (hade visst fått okej betyg på CT) och Felton Road Block 5.
 

Dovberg

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Blev tre Westvleteren XII och två Gregorius. Fan dem gick rätt fort. Var ju knappt 1500 flaskor av Westvleteren, 370 personer borde få full utdelning. Något som att testat ölen?
 

Magikern

Medlem
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Westvleteren 12 tog slut efter 20 sekunder. :p

Jag har smakat Westvleteren 12 när den står på topp och de är efter 7 år i källaren cirka. Vinös till tusen lite desertvin över den. Som en hybrid mellan chimay blå och ett välgjort desertvin med låg sötma. Inte mycket kolsyra.

Så välgjort att även folk som vanligen inte gillar öl kan uppskatta det. En hel del har försökt kopiera den och ingen har kommit i närheten.
 
SV: Systembolagets webblansering den 7 mars 2013

Magikern skrev:
Westvleteren 12 tog slut efter 20 sekunder, det måste med andra ord ha suttit 1500 pers redo på avtryckaren för att köpa 33 cl öl för 125 spänn. :p

Såg det, jävlar vad det rasslade till. Köpte du något Magikern?
 
Toppen