Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolags hantering av flaskor

Zingo

Medlem
Frågan säkert redan besvarad men hittar inget när jag söker...

Har alltid fått höra att flaskor ska ligga ned, varför har inte systembolaget detta som princip (iaf på dyrare samt premiumflaskor?). Nu har jag inte varit på vinkällarbutikerna så kan inte uttala mig om dom.
Blir det för mycket logistik med omplockande av äldre årgångar? Tycker ju iaf att man med dyrare exemplar med låg rotation gott låta kunna ligga ner? Har svagt minne från mina barndomsdagar innan självplock att flaskorna låg ned i lagret eller har minnet svikit mig?
Kan förstå i större butiker att man räknar med hög rotation men de mindre runt mig ser men flera årgångar av samma vin som stått upprätt.
Eller är det bara min lagrings/perfektion-noja som spelar ett spratt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett förslag: ställ frågan till Systembolaget och berätta för oss vad du fick för svar!
 

Johan L

Medlem
Vissa butiker har de bättre flaskorna liggande.

Finns det kvar med någon vidare spridning? För några år sen gjorde de ju om systemet för att dela in vin i butiken. Förut var ju vinerna först indelade på prisintervall och sorterades därefter efter land inom prisintervallet. Då var det lite mer naturligt att ha liggande viner eftersom de högre prisintervallen redan var sorterade för sig. Sen tog de bort prisintervallen och gjorde indelningen per land istället, med sortering på pris. Inte lika naturligt att ha dyra flaskor liggande längre alltså.

De flaskor som får vistas i de tempkontrollerade utrymmena i vinkällarbutikerna är väl liggande?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
härligt med citationstecknen kring "dyrare" i din mening. En ironisk avgrund öppnar upp sig. sann finewines-anda :)
*hehe*
-Man vet att man befinner sig bland likasinnade när alla förstår precis hur mycket man kan läsa in i ett enda litet citationstecken. :D
 
Toppen