Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T5-lansering 2 maj 2014

Mattias Schyberg

Administratör
Bara inhandlat Rasciatano Rosso -09 idag, inget mer. :(
Blir desto trevligare i morgon hoppas jag på Atomwines minimässa med 20+ utställare.
Glöm inte att lägga upp detaljerad information från mässan, gärna med bilder och smaknoter på varenda vin. :cool:

Eller om inte annat lite intryck och highlights. o_O
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett MÅSTE köp! Makalöst bra Champagne.
Typ:
"Makalöst bra DRC! Ett måste-köp"... ... ... Eller?
För mig:
För dyrt. För få gåsbumpar. För få ljuva drömmar efteråt...

I afton stångades 9 viner, för titelmatchen bla en 1996 LB och en 1999 MCP (för 1/3 av priset av LB). Nästan lika bra, men MCP något bättre... Varför då offra tre flaskor MCP för en flaska LB?
I will never get it...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beroende på vad för område det gäller så är det väl en rimlig föresats, men jag gillar verkligen Gimblett Gravels så det fick bli ett köp den här gången! Vilka områden premierar du, om du har så många flaskor Syrah? ;)
Sydafrika (blandat slag), Norra Rhône (blandat slag), Gimblett Gravels, Australien (Barossa), Washington State, Chile.

Mest norra Rhône och Sydafrika, enstaka av resten. :)

Edit: Glömde en tysk från pfalz...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Typ:
"Makalöst bra DRC! Ett måste-köp"... ... ... Eller?
För mig:
För dyrt. För få gåsbumpar. För få ljuva drömmar efteråt...

I afton stångades 9 viner, för titelmatchen bla en 1996 LB och en 1999 MCP (för 1/3 av priset av LB). Nästan lika bra, men MCP något bättre... Varför då offra tre flaskor MCP för en flaska LB?
I will never get it...
MÅSTE köpet får väl ses att gälla enbart för CHAMPAGNE LOVERS!
 

gece

Man vänjer sig.
Skulle köpa en Bédel Cuvée RW -96, men de var slutsålda hos leverantör när jag kom in vid lunch på fredagen. Personalen försökte trösta mig med att det fanns Paul Bara kvar och de är faktiskt också jättebra så det finns ingen anledning att grina sådär, så det fick bli två vardera av 2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Comtesse Marie de France och 2008 Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé. Sen skulle jag ha en Josepshöfer Auslese -99, men de var också slut... så det fick bli tröstpris i form av 2007 Pegasus Bay Riesling. Och när man ändå år på Nya Zeeland kan man ju lika gärna plocka på sig lite så några 2012 Cloudy Bay Chardonnay och 2011 Ara Resolute Pinot Noir fick hänga med hem också.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skulle köpa en Bédel Cuvée RW -96, men de var slutsålda hos leverantör när jag kom in vid lunch på fredagen. Personalen försökte trösta mig med att det fanns Paul Bara kvar och de är faktiskt också jättebra så det finns ingen anledning att grina sådär, så det fick bli två vardera av 2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Comtesse Marie de France och 2008 Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé. Sen skulle jag ha en Josepshöfer Auslese -99, men de var också slut... så det fick bli tröstpris i form av 2007 Pegasus Bay Riesling. Och när man ändå år på Nya Zeeland kan man ju lika gärna plocka på sig lite så några 2012 Cloudy Bay Chardonnay och 2011 Ara Resolute Pinot Noir fick hänga med hem också.
Känner du dig "fri"?
 

Vino fino

Medlem
Kollade nyheter i BS med startdatum 2014-05-02 och hittade Janasse, CNdP 2010 (75032).

Den uslingen köpte jag på släpp av små partier för några månader sen för 375 kr. Nu släpps den för 365 kr. Samma årgång. Inte längre exklusiv och numera till ett billigare pris.

Innan jag börjar tugga fradga och vräka ut mitt raseri mot Bolaget och svenska leverantörer tänkte jag fråga herrskapet om någon vet orsaken bakom detta? Är det en vanlig företeelse?

Det kan knappast vara eurokursen eftersom kronan tappat på slutet.
 

gece

Man vänjer sig.
Ett litet uppsamlingsheat idag resulterade i några flaskor 1999 Reichsgraf von Kesselstatt Josephshöfer Riesling Auslese Lange Goldkapsel. Åh, ni tyskar med era långa ord och ännu längre namn, ni förför mig med ert språk och med lågpris på mogen, söt riesling!
 

sunqan

Vinös
Vino fino skrev:
Kollade nyheter i BS med startdatum 2014-05-02 och hittade Janasse, CNdP 2010 (75032).

Den uslingen köpte jag på släpp av små partier för några månader sen för 375 kr. Nu släpps den för 365 kr. Samma årgång. Inte längre exklusiv och numera till ett billigare pris.

Innan jag börjar tugga fradga och vräka ut mitt raseri mot Bolaget och svenska leverantörer tänkte jag fråga herrskapet om någon vet orsaken bakom detta? Är det en vanlig företeelse?

Det kan knappast vara eurokursen eftersom kronan tappat på slutet.
Det är importören (bristly) som jagat rätt på lite extra 2010or från producenterna (3 st olika), och förmodligen fått bättre pris.
 

chambertin

Medlem
Kollade nyheter i BS med startdatum 2014-05-02 och hittade Janasse, CNdP 2010 (75032).

Den uslingen köpte jag på släpp av små partier för några månader sen för 375 kr. Nu släpps den för 365 kr. Samma årgång. Inte längre exklusiv och numera till ett billigare pris.

Innan jag börjar tugga fradga och vräka ut mitt raseri mot Bolaget och svenska leverantörer tänkte jag fråga herrskapet om någon vet orsaken bakom detta? Är det en vanlig företeelse?

Det kan knappast vara eurokursen eftersom kronan tappat på slutet.
Har inte den liite för många Robert-poäng för dig ?;)
 

chambertin

Medlem
Det är importören (bristly) som jagat rätt på lite extra 2010or från producenterna (3 st olika), och förmodligen fått bättre pris.
Bristly verkar ju inte riktigt ha järnkoll (eller så har dom det) på Robert-poängen här heller (från deras utskick i går).
Cuvée du Vatican Chateauneuf-du-Pape 2010
91p Wine Advocate
"The 2010s may be one of the finest vintages the Diffonty family has yet made"

Mas de Boislauzon Chateaneuf-du-Pape 2010
93p Wine Advocate
"The 2010s are brilliant efforts across the board, potentially even better than the 2009s, and certainly more structured with higher acids and more aging potential."
Domaine de la Janasse Chateauneuf-du-Pape 2010
95p Wine Advocate
"The 2010 Domaine de la Janasse Chateauneuf-du-Pape is a stunning bottle of wine!"

Senaste provningen av Råbert (Okt 2012) av dessa viner:
Cuvée du Vatican Chateauneuf-du-Pape 2010
89p Wine Advocate
"The 2010 Cuvee du Vatican Chateauneuf du Pape, a sleeper of the vintage, offers delicious black currant and black cherry fruit intermixed with tobacco leaf, licorice, lavender and spice box characteristics. This forward, attractive, full-bodied, richly fruity, seductive 2010 is ideal for drinking over the next 7-8 years"

Mas de Boislauzon Chateaneuf-du-Pape 2010
93p Wine Advocate
"The best value from this estate is the sensational 2010 Chateauneuf du Pape, a blend of 70% Grenache, 15% Syrah and 15% Mourvedre from 50-year-old vines aged in concrete tank as well as old wood foudres. Copious aromas of garrigue, seaweed, ground pepper, creme de cassis and kirsch jump from the glass of this opaque ruby/purple-colored, full-bodied, multidimensional, rich, pure 2010. Drink it over the next 10-15 years.

Domaine de la Janasse Chateauneuf-du-Pape 2010
94p Wine Advocate
"The 2010 Chateauneuf du Pape is the most widely available (nearly 30,000+ bottles produced even in a small vintage such as 2010) of Janasse’s Chateauneufs. It exhibits a dense purple color along with a glorious perfume of blackberries, creosote, scorched earth, smoked herbs, cassis and kirsch. Full-bodied with impressive purity, structure and precision, this is a more reserved, backward and structured effort than its 2009 and 2007 counterparts
 

Vino fino

Medlem
Har inte den liite för många Robert-poäng för dig ?;)
:D :D:D

Touché.... du har en poäng...

Jag köpte den innan jag visste vad Råbert tyckte i ett utbrott av eufori ("fan vad bra 2010 är i Rhone! jag måste köpa köpa köpa"). Nu får jag stå mitt kast.

Allvarligt talat så har Råbert inte alltid fel. När det gäller fylliga viner som CNdP kan man acceptera hans åsikter... problemet är att han tycker att allt annat också ska smaka CNdP.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag dricker NV Pegaun nu ikväll faktiskt. Jag har beställt den ett par gånger och den har blivit lite av ett "husvin".
Förbaskat trevlig tycker jag... Skön, lite mogen smak med -i mitt tycke- jävligt trevliga och kittlande tanniner, trots sin enkelhet och pris.

Vad som förvånar mig lite, är att jag "fått för mig" att jag inte gillar grenache. (Fråga inte....jag vet inte själv). Men, i Pegaun är det tydligen rätt mycket grenache...och jag tycker det är riktigt bra!

Edit: vad fan?? Är det verkligen samma vin i släppet?? Det är det inte väl?

Nä, det är fan inte samma vin. Såg någon bild upplagd här och kände inte igen texten under Pegau. De jag brukar tjacka från Franska Vinlistan är dessutom NV. Sen vad skillnaden är, det överlåter jag åt någon annan att besvara.
 

chambertin

Medlem
:D :D:D

Touché.... du har en poäng...

Jag köpte den innan jag visste vad Råbert tyckte i ett utbrott av eufori ("fan vad bra 2010 är i Rhone! jag måste köpa köpa köpa"). Nu får jag stå mitt kast.

Allvarligt talat så har Råbert inte alltid fel. När det gäller fylliga viner som CNdP kan man acceptera hans åsikter... problemet är att han tycker att allt annat också ska smaka CNdP.
Jo men 2010 ÄR ju fantastiskt bra i södra Rhône. Personligen föredrar jag 2010 8 ggr av 10 framför 2007 som jag ofta finner lite atypiska.
Av dom vinerna som Bristly kom med så skulle jag nog gått för Boislauzon snarare än Janasse.
C9dP-delen av källaren är dock alltför fylld så jag avstår i nuläget till förmån för annat.
 
Toppen