Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 april 2014

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kanske är en obotlig optimist, eller har annan åkomma, men jag tycket listan innehåller ett antal ganska roliga viner. Amon -Ra, Ojai, Telegraphe...
Amon-Ra är såklart grymt god, men lite väl dyr för sin prestanda tycker jag. Wallace av samma producent är enligt mig ett bättre köp i liknande stil (om priset är viktigt), dock såklart enklare på alla sätt och vis. Släpps också nu i april om jag inte minns fel. :)
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Det ser ut att bli en rätt snäll månad för mig, jag har spanat in Clos du Papillon till att börja med...
Är det obligatorisk lagring på dem då, när det handlar om chenin blanc?

Själv är jag inne på Sammarco, som ska vara ganskadrickfärdig enligt Galloni. Men det blir nog bara en, för årgång -10 verkar väl mer lovande för Italien generellt.
 

ChristianB

DipWSET
Är det obligatorisk lagring på dem då, när det handlar om chenin blanc?

Själv är jag inne på Sammarco, som ska vara ganskadrickfärdig enligt Galloni. Men det blir nog bara en, för årgång -10 verkar väl mer lovande för Italien generellt.
Det är ju definitivt ett vin som klarar sig! Däremot så tycker jag att det är trevligt att få ett friskt vitt i glaset också, så jag tänker nog öppna en nu och spara övriga jag köper. Får se hur många det blir och vad plånboken säger om övriga inköp. :p Jag fyllde på garderoben med lite vårkläder så min vinbudget är en aning begränsad just nu!
 

Skrutt

Medlem
Det är ju definitivt ett vin som klarar sig!
Klarar sig? Jag hör mig själv om några år ropa "Jippi! Vi behöver inte hälla den här i slasken!" Ser jag ett mönster av understatements? Var det inte så sent som förra veckan vi diskuterade innebörden i beskrivningen "faktiskt god"!? Jag tycker det är bra att man inte tar till överord och sliter ut superlativer. Sedan tar det ett tag innan man lär sig hur olika personer uttrycker sig.
 

ChristianB

DipWSET
Klarar sig? Jag hör mig själv om några år ropa "Jippi! Vi behöver inte hälla den här i slasken!" Ser jag ett mönster av understatements? Var det inte så sent som förra veckan vi diskuterade innebörden i beskrivningen "faktiskt god"!? Jag tycker det är bra att man inte tar till överord och sliter ut superlativer. Sedan tar det ett tag innan man lär sig hur olika personer uttrycker sig.
Jag uttrycker mig nog hellre lite försiktigt, just för att det är så lätt att hypa något. Men ja, jag gillar att dricka Savennières precis som den är, men annars är det ju ett vitt vin som kan vinna på en mognadsperiod på säg 10 år. Det såldes ett par olika sorter på SB förut där den ena var från 2010 och den andra från 2001, med en prisskillnad på nästan 300 kr har jag för mig... Oz Clarke skrev i sin bok om vindruvor att Savennières-vinerna var de enda vita som klarade långlagring (utöver de klassiska sorterna då, som Bggne, Riesling, osv) just för att det är så oerhört friskt i sin ungdom. :)

Det kokar väl ned till vad man själv gillar; du kan ju lagra en Chablis och se den utvecklas, men gillar man den bättre som ultrafrisk och fräsch då får man ju dricka den ung. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kommer nog inte kunna låta blir Mastroberardinos Radici Riserva -07. Verkar som om flera som provat -98 redan för flera år sedan tyckt att den var på väg att torka ut en aning redan då men det vore ju intressant att prova den med.
Båda dessa ser jag som riktigt intressanta. Trist om 98:an redan börjat torka ut, då den var klart mest intressant för mig som saknar vinkällare (ja, fortfarande, det blir en vinkyl snart, har bara inte kommit till skott ännu).

Reyneke Reseve 2010 (www.systembolaget.se/99524) ser också mycket intressant ut. Någon som har koll? Ett vin att köpa, om inte annat, endast för flaskans utseende. :)
image.jpg
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Jaha, nu visas webblanseringarna 10/4 på SB och Vieux Chateau Certan som jag hade hoppats på kostar en fantasisumma jämfört med Wine-Searcher. Den och en massa andra bdx på listan köptes in som primörer men det gör dem visst inte billigare då det finns en mellanhand som väntar på svältfödda svenskars köphunger. Nå, jag tänker inte bli en av dessa och har därför utökat och summerat mina inköp från släppet 1 april:
Glaezers Amon-Ra
Glaezers Wallace
Sammarco
Cartology

Den sistnämnda har inte varit uppe här alls i år så det vore intressant att veta varför ni som skrivit om chenin blanc väljer andra chenin blanc. Själv attraheras jag av Cartologys exotiska image - associerar vidlyftigt kartan till Den Engelska Patienten mm - och av dess outsiderroll. Dessutom tilltalas jag av en viss fyllighet (6 på smakklockan) och en på CT omtalad nötighet. Man skulle kunna säga att jag är motsatsen till sauvignon blanc-typen. Har även ett par C från förra året men misstänker att årgångsvariationen är liten eftersom druvorna plockas från ett stort område.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jaha, nu visas webblanseringarna 10/4 på SB och Vieux Chateau Certan som jag hade hoppats på kostar en fantasisumma jämfört med Wine-Searcher. Den och en massa andra bdx på listan köptes in som primörer men det gör dem visst inte billigare då det finns en mellanhand som väntar på svältfödda svenskars köphunger. Nå, jag tänker inte bli en av dessa och har därför utökat och summerat mina inköp från släppet 1 april:
Glaezers Amon-Ra
Glaezers Wallace
Sammarco
Cartology

Den sistnämnda har inte varit uppe här alls i år så det vore intressant att veta varför ni som skrivit om chenin blanc väljer andra chenin blanc. Själv attraheras jag av Cartologys exotiska image - associerar vidlyftigt kartan till Den Engelska Patienten mm - och av dess outsiderroll. Dessutom tilltalas jag av en viss fyllighet (6 på smakklockan) och en på CT omtalad nötighet. Man skulle kunna säga att jag är motsatsen till sauvignon blanc-typen. Har även ett par C från förra året men misstänker att årgångsvariationen är liten eftersom druvorna plockas från ett stort område.
2011 Vieux Château Certan är väl inte "hårresande" dyr på Systemet, på Wine-Searcher kan man hitta dem för ca 900kr + moms. Skall man beställa utsocknes ifrån, så tillkommer ju också frakt. Jag köpte 6 st en primeur för motsvarande 991 kr flaskan, så SB är nog inte så långt bort om man tänker på en primeurköp, kapitalkostnader, frakt, påslag och skatt/moms.
 

Skrutt

Medlem
2011 Vieux Château Certan är väl inte "hårresande" dyr på Systemet, på Wine-Searcher kan man hitta dem för ca 900kr + moms. Skall man beställa utsocknes ifrån, så tillkommer ju också frakt. Jag köpte 6 st en primeur för motsvarande 991 kr flaskan, så SB är nog inte så långt bort om man tänker på en primeurköp, kapitalkostnader, frakt, påslag och skatt/moms.
Tänkte inte på att Wine-Searcher anger priser utan moms men när det gäller det övriga du nämner beror det på vad man väljer att jämföra med. Om jag tänker mig att jag bodde utomlands utom Norge skulle jag inte behöva betala frakt och försäkring och inte heller ha osäker tillgång. Så i en absolut mening förblir priset högt på SB även om priset har sin förklaring.
 

Arvid

Medlem
-Som den förhärdade papist man är får det väl bli lite Télégraphe för att inte göra hål i vertikalerna...

-Någon som vet något om Barolo Serralunga Pira? -Hade varit trevligt med en ny vardagsbarolo som inte kostar en arm...

Sent svar, men det kanske är aktuellt fortfarande. 2009 Barolo är ingen höjdare i mina ögon, varmt, men utan 2007:eek:rnas charm. De bästa vinerna kommer från Serralunga och Monforte, och Luigi Pira är en av dem som lyckats allra bäst med årgången. Det är robust Barolo, men gillar man det: KÖP!

Och har man pengarna så ska man inte banga RD 2002. Ett fantastiskt vin på alla sätt. Har köpt allt jag kunde få.
 

Swedish

Medlem
Sent svar, men det kanske är aktuellt fortfarande. 2009 Barolo är ingen höjdare i mina ögon, varmt, men utan 2007:eek:rnas charm. De bästa vinerna kommer från Serralunga och Monforte, och Luigi Pira är en av dem som lyckats allra bäst med årgången. Det är robust Barolo, men gillar man det: KÖP!

Gud vad jag hatar att skriva +1 men eftersom jag inte hade kunnat säga det bättre själv så får det bli just det: +1

Barolo och 09 är i min gom ett stort no-no. Har inte testat något som har fallit mig på läppen. Varm, blurrig frukt utan definition och skärpa. Piras bas-barolo var därför en positiv överraskning med relativ stadga. Har inte provat de vingårdsbetecknade dock...
 

Arvid

Medlem
Gud vad jag hatar att skriva +1 men eftersom jag inte hade kunnat säga det bättre själv så får det bli just det: +1

Barolo och 09 är i min gom ett stort no-no. Har inte testat något som har fallit mig på läppen. Varm, blurrig frukt utan definition och skärpa. Piras bas-barolo var därför en positiv överraskning med relativ stadga. Har inte provat de vingårdsbetecknade dock...

De är också riktigt bra. Piras stil är ju alltid rätt tät och seriös, så det passar årgången rätt bra.
 
Toppen