Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 december 2012

Systembolagets T6-T7 lansering 1 december 2012

De lite mer exklusiva vinerna som släpps den 1 december. En lång radda med champagner och intressanta vita samt röda viner. Som vanligt har vi inte kontrollerat priserna mot andra marknader.

Bland annat kan nämnas Billecart-Salmon Sous Bois (under ek), ett vin som är helt vinifierat på ek vilket inte är Billecart-Salmons normala husstil. En cuvée gjord på alla tre druvorna med en ny etikett (blir dagens etiketter verkligen snyggare?)

Vidare en räcka med prestiger med bland annat Cristal, Krug, Comtes, William Deutz, La Grand Dame samt två bra roséchampagner, Cuvée Elisabeth samt William Deutz rosé

Bourgogne Rouge och Blanc från Leroy, 2010 Aalto PS, 2009 Sassicaia coh 2006 Amarones från Masi är andra namnkunniga viner i det här släppet.

T6-T7 lansering 1 december 2012
 

Dovberg

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Det enda som ser intressant ut är Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2002. Någon som har testat tidigare årgångar?
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Dovberg skrev:
Det enda som ser intressant ut är Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2002. Någon som har testat tidigare årgångar?

Jag har druckit flera årgångar och tycker att den ligger i det absoluta toppskiktet (inte i klass med Krug och Selosse). Oändligt mycket bättre än Billecart-Salmons vanliga rosé som sällan eller aldrig gett mig några postiva vibrationer.

När du säger att det är det enda intressant vinet, är det baserat på prisnivåer (har ju som sagt inte kollat priser men typ Comtes ligger ju högt i Sverige) eller på att det inte fanns några andra intressanta (vilket jag inte kan hålla med om)
 

Elvis

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Jag är inte särskilt imponerad av Cuvée Elisabeth Salmon, möjligtvis med rejäl ålder i så fall.

Jag noterar med glädje att priset sänkts på både årgångs-Krug (-12%) och Grande Dame (-20%) jämfört med förra årgången, inte minst som jag tycker att både Krug 2000 och Grande Dame 2004 är bättre än sina föregångare (1998 i båda fallen).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Elvis skrev:
Jag är inte särskilt imponerad av Cuvée Elisabeth Salmon, möjligtvis med rejäl ålder i så fall.

Jag noterar med glädje att priset sänkts på både årgångs-Krug (-12%) och Grande Dame (-20%) jämfört med förra årgången, inte minst som jag tycker att både Krug 2000 och Grande Dame 2004 är bättre än sina föregångare (1998 i båda fallen).
Om jag inte minns fel, köpte inte du nyligen krug2000 ganska billigt, vad gav du för den? /kan det vara värt att köpa på bolaget?
 

Elvis

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

johan1279 skrev:
Om jag inte minns fel, köpte inte du nyligen krug2000 ganska billigt, vad gav du för den? /kan det vara värt att köpa på bolaget?

Det stämmer bra. Jag köpte den för 173,42 Euro plus frakt från Millesimes.com. Jag tycker att 1699 kr på Systembolaget är ett fullt rimligt pris.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Elvis skrev:
Det stämmer bra. Jag köpte den för 173,42 Euro plus frakt från Millesimes.com. Jag tycker att 1699 kr på Systembolaget är ett fullt rimligt pris.

Runt 1600 SEK skattat och klart i England. Tillkommer frakt och svensk alkoholskatt. Ligger inte alls fel i Sverige så håller helt med Elvis här.
 

Dovberg

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
Jag har druckit flera årgångar och tycker att den ligger i det absoluta toppskiktet (inte i klass med Krug och Selosse). Oändligt mycket bättre än Billecart-Salmons vanliga rosé som sällan eller aldrig gett mig några postiva vibrationer.

När du säger att det är det enda intressant vinet, är det baserat på prisnivåer (har ju som sagt inte kollat priser men typ Comtes ligger ju högt i Sverige) eller på att det inte fanns några andra intressanta (vilket jag inte kan hålla med om)

Nej jag baserar det bara på mitt egna intresse. Har inte kollat på internationella priser än. Krug låter också intressant, men de vita och röda var inget som intresserade mig särskilt mycket. Vad hittade du som du gillar?
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Dovberg skrev:
Nej jag baserar det bara på mitt egna intresse. Har inte kollat på internationella priser än. Krug låter också intressant, men de vita och röda var inget som intresserade mig särskilt mycket. Vad hittade du som du gillar?

Luciano Sandrone brukar leverara modern men ändock bra Nebbiolo, 2010 kommunbourgne från Hudelot-Noellat, Leroy är vi ju inte bortskämda med i Sverige (om än något svag årgång) , Sassicaia (har ingen pejl på årgången här) och Cloudy Bay Te Koko för att ta några exempel.

Måste kolla priserna men är väl mest sugen på Nebbiolo från Luciano Sandrone och Bourgogne från Hudelot-Noellat. Tar gärna emot synpunkter eller tips
 

Silenos

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Hudelot-Noëllats basbourgogne tycker jag är för dyr, 15€ har jag sett det för tidigare. Återigen går det inte köpa billiga viner ifrån regionen på systemet utan att bli skörtad. Leroy:en är nog ifrån Le Maison. Inköpt regions-vin (inte druvor), med en Leroy-logga; det blir 338 kr tack. Nä, jag tror nog jag missar den...
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Silenos skrev:
Hudelot-Noëllats basbourgogne tycker jag är för dyr, 15€ har jag sett det för tidigare. Återigen går det inte köpa billiga viner ifrån regionen på systemet utan att bli skörtad. Leroy:en är nog ifrån Le Maison. Inköpt regions-vin (inte druvor), med en Leroy-logga; det blir 338 kr tack. Nä, jag tror nog jag missar den...

Tack, visste inte att Leroy köpte in färdgt vin. Blir nog att hoppa den.

Sedan är det ju svårt att hitta Bourgogne för normala priser i Sverige, det vet vi ju
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Elvis skrev:
Jag är inte särskilt imponerad av Cuvée Elisabeth Salmon, möjligtvis med rejäl ålder i så fall.

Jag noterar med glädje att priset sänkts på både årgångs-Krug (-12%) och Grande Dame (-20%) jämfört med förra årgången, inte minst som jag tycker att både Krug 2000 och Grande Dame 2004 är bättre än sina föregångare (1998 i båda fallen).

Även Comtes de Champagne är prissänkt. Denna med -11%. Har för mig att jag hört att Taittinger höjt utpriserna, om det är fallet så tas marginalen nog ner. Intressant
 

Elvis

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Jag har aldrig köpt någon Comtes på Systembolaget, de är (fortfarande) för dyra. Däremot så finns Comtes rätt ofta att få till rimligt pris på restaurang. 200 kr/glaset och 1200 kr/flaska har jag sett på mer än ett ställe.
 

Magikern

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

chambertin skrev:
Varför det ?

La Garde 2000 provade jag nyligen och den hade blivit rätt blaskig. Provade den första gången 2010-11 och då var den på topp.

98:eek:rna kanske är mer långlivade?
 

chambertin

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 december 2012

Anders Landström skrev:
Köpte lite Luciano Sandrone. Någon som valde nåt annat?
Hann inte till SS idag men är också sugen på Sandrone.
Köpte du Cannubi Boschis eller Le Vigne ?
 
Toppen