Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 februari 2014

Systembolagets lansering, småpartier (T6-T7) med lansering i vinkällarbutikerna 1 februari 2014

Bland annat ett antal röda och vita 2012 Felton Road, 2002 Pommery Cuvée Louise samt ett flertal röda bordeaux

Priser är preliminära och bör kontrolleras mot den internationella marknaden


 

Attachments

  • Små partier A1 papper Feb 2014 T6-T7.pdf
    79,1 KB · Visningar: 887

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Systembolagets lansering, småpartier (T6-T7) med lansering i vinkällarbutikerna 1 februari 2014

Bland annat ett antal röda och vita 2012 Felton Road, 2002 Pommery Cuvée Louise samt ett flertal röda bordeaux

Priser är preliminära och bör kontrolleras mot den internationella marknaden
På wine-searcher pro hittar j bara fem leverantörer globalt som säljer 2011 Lagrange till ett högre pris än Systembolaget...
Ya-ya...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
På wine-searcher pro hittar j bara fem leverantörer globalt som säljer 2011 Lagrange till ett högre pris än Systembolaget...
Ya-ya...
Hundralappen billigare än förra året då Lagrange kostade 550 om jag minns rätt, verkar generellt sett som BDX -11 är en del billigare än -10.
För egen del blir det nog några Lagrange och Phelan Segur då båda ingår i min ondskefulla vertikalplan för framtida gott vin :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Blir nog några Buccella Cabernet Sauvignon 2010
Har bara testat andravinet Mica någon gång och det var riktigt bra.
Priset verkar inte helt tokigt heller.
 
Rizzardis amarone är prisvärd och väldigt god. Elegant amarone utan en massa socker. Och inte så bitter heller. Mycket frukt och välgjort.
 

Håkan

Medlem
@Emmanuel, Pegau är inte överprissatt men de där 18%-en som Systembolaget lägger på gör att den blir dyrare i Sverige (men som sagt går att hitta billigare i Europa men den börjar nog ta slut rätt snart har ju funnits ett tag). Om det är ett vin du skall köpa (och inte redan köpt) i februari är det Pegau, helst några stycken också.
 

Jos

Medlem
fast känns som vart man än tittar och läser så höjer alla pegau till skyarna eller? så är det då inte rimligt att priset går upp när efterfrågan ökar?
Nej tvärtom skulle jag säga. Förr försvann Pegau i ett nafs vid en lansering, oftast samma dag. Den orimliga prisutvecklingen tror jag är anledningen att det är tvärtom idag. 524 spänn för 2009 är nog en av anledningarna till att den fanns/finns kvar så länge. http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=99184

Men visst, klart att marknaden bestämmer och så länge importören/SS till slut blir av med alla flaskorna så kan man väl fortsätta höja. Även om det går lite trögare...
 
Nu tycker jag inte vi ska vara onödigt vänliga mot Systembolaget. 19% + 3,50 kr är påslaget på viner!
men jag som är en fantast av pegau cuvee reserve men som inte är så vass på att beställa vin på nätet från andra än winefinder, vart kan ja hitta den billigare än bolaget?
 
Köpte mina Pegau från Franska Vinlistan för ca 370 kr. Känns som ett kap. Dock var jag inte super förtjust iden och kommer att låta mina ligga några år. För mycket blommor för min smak. Lavendel var alldeles för tydlig. Hoppas den integreras med åren. För alla tokhyllar Pegau så den måste ju bli bra...
 

Jos

Medlem
men jag som är en fantast av pegau cuvee reserve men som inte är så vass på att beställa vin på nätet från andra än winefinder, vart kan ja hitta den billigare än bolaget?

Om du gillar Pegau så passa på att köpa innan producent/importör ökar priset med parkerpoängen! 2011 tex ligger på drygt 300 spänn flaskan inklusive skatt och tull hos FRW och vi alla vet ju att dom knappast alltid är billigast... Så leta runt. Skaffa ett konto på wine-searcher så är du hemma.
 

Håkan

Medlem
Jag kan hålla med om att priset för Pegau har skjutit i höjden, de 300 kr jag betalade för 00 och 01 får jag helt enkelt inte Pegau för idag. Man får nog räkna med att priset i Sverige är högre än i Tyskland, mindre konkurrens och en till mellanhand är inte till det goda för priset. Du kan fortfarande hitta Pegau 10 för ca 450 kr i tex Frankrike även om de flesta nu har 11 till försäljning (och förakta icke mellanårgångarna i CdP ibland mer sansfulla och mer passande som måltidsdryck). Samtidigt, en Bourgogne som fått de recensionerna skulle man betalat avsevärt mer för utan att blinka. Om du jämför med vad du får betala för motsvarande vin i andra distrikt är Pegau 10 ett kap, om du jämför med vad Pegau10 kostade i tyskland när det fanns lite överallt (nu är det rätt glest med affärer som saluför) är priset högt. 10an är bättre än 09.
 

Jos

Medlem
Nu har jag slutat köpa Pegau iofs men sista jag köpte var 2009 och det gjordes till under 300/flaska. Känns sjukt med tanke på 524 hos SS.
 

Jos

Medlem
Jag kan hålla med om att priset för Pegau har skjutit i höjden, de 300 kr jag betalade för 00 och 01 får jag helt enkelt inte Pegau för idag. Man får nog räkna med att priset i Sverige är högre än i Tyskland, mindre konkurrens och en till mellanhand är inte till det goda för priset. Du kan fortfarande hitta Pegau 10 för ca 450 kr i tex Frankrike även om de flesta nu har 11 till försäljning (och förakta icke mellanårgångarna i CdP ibland mer sansfulla och mer passande som måltidsdryck). Samtidigt, en Bourgogne som fått de recensionerna skulle man betalat avsevärt mer för utan att blinka. Om du jämför med vad du får betala för motsvarande vin i andra distrikt är Pegau 10 ett kap, om du jämför med vad Pegau10 kostade i tyskland när det fanns lite överallt (nu är det rätt glest med affärer som saluför) är priset högt. 10an är bättre än 09.

Jo det får du. Går lätt att hitta billigare än så till och med om man letar runt och hör sig för. Annars kan du enkelt beställa exempelvis härifrån för cirkus 290 spänn flaskan.
http://www.gute-weine.de/frankreich...raud/chateauneuf-du-pape-cuvee-reserve-5.html
 
Jag kan hålla med om att priset för Pegau har skjutit i höjden, de 300 kr jag betalade för 00 och 01 får jag helt enkelt inte Pegau för idag. Man får nog räkna med att priset i Sverige är högre än i Tyskland, mindre konkurrens och en till mellanhand är inte till det goda för priset. Du kan fortfarande hitta Pegau 10 för ca 450 kr i tex Frankrike även om de flesta nu har 11 till försäljning (och förakta icke mellanårgångarna i CdP ibland mer sansfulla och mer passande som måltidsdryck). Samtidigt, en Bourgogne som fått de recensionerna skulle man betalat avsevärt mer för utan att blinka. Om du jämför med vad du får betala för motsvarande vin i andra distrikt är Pegau 10 ett kap, om du jämför med vad Pegau10 kostade i tyskland när det fanns lite överallt (nu är det rätt glest med affärer som saluför) är priset högt. 10an är bättre än 09.
lite så ja känner också, betalar gärna 550kr men kan man hitta billigare så självklart gör ja det
 
Toppen