Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 februari 2014

Håkan

Medlem
Jos, Eurokursen var betydligt högre runt 03-04, tänkte inte på det, jag köpte Pegau direkt från källardörren och då var det runt 25 euro. Vi pratade 10, inte 11, den är betydligt billigare.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
545 spänn... Rejäl prisutveckling på Pegau senaste åren. Girig importör?
Franska Vinlistan tog 359:- för den i sin kampanj i höstas, det var förvisso för en 2011 som inte hajpats av Winefinder...
Är glad att jag tog två lådor då, har dock inte öppnat någon än av räddsla för att bli anklagad för barnarov.
 

Jos

Medlem
Jos, Eurokursen var betydligt högre runt 03-04, tänkte inte på det, jag köpte Pegau direkt från källardörren och då var det runt 25 euro. Vi pratade 10, inte 11, den är betydligt billigare.

Lite svårt att förstå att det är 2010 du menar att det inte går att få tag på för 300 kronor idag när du skriver som du gör. Trodde såklart att du menar Pegau generellt.
Jag kan hålla med om att priset för Pegau har skjutit i höjden, de 300 kr jag betalade för 00 och 01 får jag helt enkelt inte Pegau för idag.
 

Skrutt

Medlem
Jag kan hålla med om att priset för Pegau har skjutit i höjden, de 300 kr jag betalade för 00 och 01 får jag helt enkelt inte Pegau för idag. Man får nog räkna med att priset i Sverige är högre än i Tyskland, mindre konkurrens och en till mellanhand är inte till det goda för priset. Du kan fortfarande hitta Pegau 10 för ca 450 kr i tex Frankrike även om de flesta nu har 11 till försäljning (och förakta icke mellanårgångarna i CdP ibland mer sansfulla och mer passande som måltidsdryck). Samtidigt, en Bourgogne som fått de recensionerna skulle man betalat avsevärt mer för utan att blinka. Om du jämför med vad du får betala för motsvarande vin i andra distrikt är Pegau 10 ett kap, om du jämför med vad Pegau10 kostade i tyskland när det fanns lite överallt (nu är det rätt glest med affärer som saluför) är priset högt. 10an är bättre än 09.
Bourgognes pris/poäng-förhållande beror väl delvis på låg tillgång och hög efterfrågan, samt att poänggenerösa WA inte opererar där. Men jag har också grunnat på om förväntningarna på olika vintyper styr poängen. Högre ribba för bourgogne? Jag har för lite erfarenhet för att själv svara på frågan.
 
Last edited:
Vilka priser ? Var ?
2012 ser ut att vara väldigt fin annars vad jag har sett från erfarna provare.
Det är möjligt att mitt minne sviker mig men jag har för mig att 2011 kostade 289 resp 369. Jag tror dessutom att block 2 var ännu dyrare för ett par år sedan när den låg i BS. Någon annan kanske minns bättre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hundralappen billigare än förra året då Lagrange kostade 550 om jag minns rätt, verkar generellt sett som BDX -11 är en del billigare än -10.
För egen del blir det nog några Lagrange och Phelan Segur då båda ingår i min ondskefulla vertikalplan för framtida gott vin :)
Köpte 3 fl av 2010:an för 280kr st. Har provat den på Riedel Bar och 2010 är en vass kniv i lådan!
Enligt dem som smakat 2011 på CT lyckades Lagrange inte så där överdrivet bra det året.
Generellt för röd Bordeaux, så var ju 2011 ganska svag, men en hejdundrandes knakelibrakårgång för Sauternais.
Gillar din ondskefulla plan ;)
 

kayaker

Cyklist

Skrutt

Medlem
Mindre än 7 dagar före släpp saknas fortfarande länk på SBs lanseringssida. Undras varför. Genom att istället datumsortera på söksidan såg jag att Haut-Bages Liberal erbjuds på liten flaska, vilket visst inte fanns med i förhandslistorna. Vad tror ni om den?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jahapp, blev visst inga Pegau -10, slut när jag loggade en timme efter släppet och det var säkert någon ogin forummedlem som snott åt sig flaskorna :(
 

Mats

Gone todash....
Jahapp, blev visst inga Pegau -10, slut när jag loggade en timme efter släppet och det var säkert någon ogin forummedlem som snott åt sig flaskorna :(

Hrrmm host host. Beställde 3 st direkt kl 10.00, när jag sen gick tillbaka och kollade websaldot kl 10.02 var alla redan slut. Men det återstår ju förstås att se om man får några trots att beställning gick igenom.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Jag får trösta mig med att jag knep några Nebbiolo d'Alba Ochetti, verkade vara fler än jag som tyckte att den luktade "fynd" då den tog slut på några minuter också...
 

Skrutt

Medlem
Jahapp, blev visst inga Pegau -10, slut när jag loggade en timme efter släppet och det var säkert någon ogin forummedlem som snott åt sig flaskorna :(
Det var bara en liten del som var utlagda, så minst lika många till tror jag dyker upp. Jag högg 2 st; best. gick igenom exakt kl 10.01
 
Jahapp, blev visst inga Pegau -10, slut när jag loggade en timme efter släppet och det var säkert någon ogin forummedlem som snott åt sig flaskorna :(
Ja ringde min butik och bad dom beställa hem från en annan alldeles nyss så gör samma du. Finns en butik i Stockholm som har
 
Toppen