Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 mars 2014

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ingen mer än jag som sneglar på Château de Beaucastel?
-Skönt i så fall, då kanske vi lantisar kan få kapa åt oss några flaskor istället...
 

chambertin

Medlem
Ingen mer än jag som sneglar på Château de Beaucastel?
-Skönt i så fall, då kanske vi lantisar kan få kapa åt oss några flaskor istället...

Har källaren "knôkad" med C9dP så har partiellt köpstopp på det. Dessutom är det ju en 2011 och priset inte speciellt kul för en C9dP så personligen skulle jag vänta på 2012 i så fall. Beaucastel är ju annars ett vin som med lite ålder levererar stor och elegant C9dP.

För en lite mindre peng så brukar alltid Mas de Boislauzon vara ett riktigt bra köp. 249:- är ju inte heller så mycket att klaga på.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har källaren "knôkad" med C9dP så har partiellt köpstopp på det. Dessutom är det ju en 2011 och priset inte speciellt kul för en C9dP så personligen skulle jag vänta på 2012 i så fall. Beaucastel är ju annars ett vin som med lite ålder levererar stor och elegant C9dP.

För en lite mindre peng så brukar alltid Mas de Boislauzon vara ett riktigt bra köp. 249:- är ju inte heller så mycket att klaga på.
Ja, lite tveksam hur jag ska göra där, brukar köpa 6 flaskor Beaucastel när den släpps men funderar på att kanske köpa färre i år... Hade nog trott att den skulle kosta lite mindre i år än förra året?
Mas de Boislauzon säger du? Kanske kan vara något att ta ett par av istället...
 
Trådskapare
A
Ngn som känner till Barolo från Armando Paruso ? Ngt att ha ?

Conde de Valdemar GV har man ju druckit en och annan av så några sådana kanske man får lägga vantarna på av nostalgiskäl om inget annat. Kommer ihåg huset som ett av de bättre i traditionella stilen och väldigt lagringsbart.
1994 bör ju fortfarande vara vid bra vigör i alla fall. Sonens födelseår dessutom och han kanske inte vill ha sin Quinta do Noval VP -94:D.

Inte druckit den någonting från Armando Paruso så den frågan får jag släppa.

Själv sugen på Conde de Valdemar av samma orsak, nostalgi är väl ett skäl bra som något när det gäller att släppa ifrån sig lite surt förvärvade pengar. Det var ju en Rioja man drack under den värsta vågen i Sverige till förtret hos många av mina vänner som inte kunde förstå att en vin kunde kosta så hiskeliga belopp.
 

Vino fino

Medlem
Ursäkta AOC-polisen @Vino fino men du menar Jura båda gångerna antar jag ?

Visa bifogad bild 570

Verkar ju vara en del kul där på det släppet annars.
Ngn som känner till Barolo från Armando Paruso ? Ngt att ha ?

Conde de Valdemar GV har man ju druckit en och annan av så några sådana kanske man får lägga vantarna på av nostalgiskäl om inget annat. Kommer ihåg huset som ett av de bättre i traditionella stilen och väldigt lagringsbart.
1994 bör ju fortfarande vara vid bra vigör i alla fall. Sonens födelseår dessutom och han kanske inte vill ha sin Quinta do Noval VP -94:D.
Det är jag som är senildement...ja, Jura. Tack för förtydligandet
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag fick mig i alla fall en lektion. Trodde faktiskt de var samma region med lite olika "stavning".
Nu finns det väl inga viner som enbart har appellationsnamnet "Jura", för regionappellationen i denna lilla region heter så vitt jag minns Côtes du Jura, vilket ju trots allt är ganska många bokstäver från Jurançon ("vinet Göransson"), som ingår i den löst sammansatta regionen "Sud-Ouest".
Det är mindre skillnad i stavning mellan bl.a. Pomerol och Pommard, Pouilly-Fumé och Pouilly-Fuissé samt Volnay och Vouvray.
Ils sont fous ces français!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu finns det väl inga viner som enbart har appellationsnamnet "Jura", för regionappellationen i denna lilla region heter så vitt jag minns Côtes du Jura, vilket ju trots allt är ganska många bokstäver från Jurançon ("vinet Göransson"), som ingår i den löst sammansatta regionen "Sud-Ouest".
Det är mindre skillnad i stavning mellan bl.a. Pomerol och Pommard, Pouilly-Fumé och Pouilly-Fuissé samt Volnay och Vouvray.
Ils sont fous ces français!
[censurerat inlägg] ;)
 
Last edited:
Trådskapare
A
30% Mourvèdre i den, resten Grenache. Kanske därför jag ofta brukar gilla den. Verkar ligga på ovanligt låga 13% i ABV denna årgång.
I SB's lista står det 15% men på K&L Wines så läser jag 13% http://www.klwines.com/detail.asp?sku=1144935

Får nog överväga mitt C9dP-köpstopp.:)

Har 2 stycken 2007 av den i källaren. Köpt pga någon konstig influens. Är ju inte direkt en stor fantast av Grenache så de lär väl bli ett något bättre grytvin. Den flaska jag drack var dock förvånansvärt balanserad och inte alls så sötsliskigt/alkoholstinn som många andra viner från regionen. Så en bra flaska C9dP verkar dte som :)
 

Magikern

Medlem
Har 2 stycken 2007 av den i källaren. Köpt pga någon konstig influens. Är ju inte direkt en stor fantast av Grenache så de lär väl bli ett något bättre grytvin. Den flaska jag drack var dock förvånansvärt balanserad och inte alls så sötsliskigt/alkoholstinn som många andra viner från regionen. Så en bra flaska C9dP verkar dte som :)

Instämmer, bra valuta för pengarna var det, perfekt matvin till kraftiga kötträtter med vilt. Möjligt att de överpresterade den årgången dock.

Något säger mig att Cepparello Isole e Olena och i mindre grad Polliziano Le Stanze är de mest mest intressanta vinerna m man sätter en gräns vid 600 spänn eller dylikt möjligt att jag har fel dock?

Jadots Corton Grand Cru 2003 känns lte tveksam. domaine leroy´s 2003 provade jag för 2 år sen och den var god men knappast värd mer än max 350.
 

Skrutt

Medlem
Har 2 stycken 2007 av den i källaren. Köpt pga någon konstig influens. Är ju inte direkt en stor fantast av Grenache så de lär väl bli ett något bättre grytvin. Den flaska jag drack var dock förvånansvärt balanserad och inte alls så sötsliskigt/alkoholstinn som många andra viner från regionen. Så en bra flaska C9dP verkar dte som :)
Har 2010:an endast på lagring men har smakat av deras Villages 2010 för dryga hundringen två ggr. Den var jäkligt "potent", mörkfruktig och fyllig första gången men andra gången hade den liksom skurit ihop till något mycket tjurigt och tjärigt - från kärt till tjärt alltså. Vet inte om det berodde på "tunneln" eller fel sammanhang (varm brittsommardag, grillmat) eller om den redan blivit en bitter gammal man.
 

chambertin

Medlem
Har 2 stycken 2007 av den i källaren. Köpt pga någon konstig influens. Är ju inte direkt en stor fantast av Grenache så de lär väl bli ett något bättre grytvin. Den flaska jag drack var dock förvånansvärt balanserad och inte alls så sötsliskigt/alkoholstinn som många andra viner från regionen. Så en bra flaska C9dP verkar dte som :)
Skulle inte förvåna mig om en sådan här årgång med måttlig ABV och lite mer Mourvèdre kan tilltala även dig @Anders Landström.
Provade Mas de Boislauzons C9dP från årgång 2004 som första vin därifrån och föll direkt för parfymen och den ganska eleganta framtoningen.

Nu väntar jag bara på ngt tips från dig på en drickbar Cabernet Franc (utan stjälkig paprikaton eller sydafrikanskt gummi tack !) för att knyta an till det där med druvsorter som inte är ens favoriter.:)
 
Trådskapare
A
Skulle inte förvåna mig om en sådan här årgång med måttlig ABV och lite mer Mourvèdre kan tilltala även dig @Anders Landström.
Provade Mas de Boislauzons C9dP från årgång 2004 som första vin därifrån och föll direkt för parfymen och den ganska eleganta framtoningen.

Nu väntar jag bara på ngt tips från dig på en drickbar Cabernet Franc (utan stjälkig paprikaton eller sydafrikanskt gummi tack !) för att knyta an till det där med druvsorter som inte är ens favoriter.:)
Du har vänt dig till helt rätt person. Ska gräva igenom mitt lager av Cabernet Franc. Tar nog ett tag :)
 
Trådskapare
A
Väldigt snabba noteringar från Magnus Ericsson HD direkt från provningen så ingen utförliga rapport men tyckte det var intressant.
  • Jadot var bra men kanske inte lysande. Guigals Condrieu la Doriane var däremot lysande!
  • Conde de Valdemar var lysande. Faktiskt svårt att skilja 84an från 94an - och rena fyndet för 299!
  • Mas de Boislauzon: tyvärr torr i frukten - massiv men saknar frukt. Bad om en ny (det var fler som var undrande) - fick ingen.
  • Vilmart Coeur de Cuvée 2006 Lysande idag!!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Väldigt snabba noteringar från Magnus Ericsson HD direkt från provningen så ingen utförliga rapport men tyckte det var intressant.
  • Jadot var bra men kanske inte lysande. Guigals Condrieu la Doriane var däremot lysande!
  • Conde de Valdemar var lysande. Faktiskt svårt att skilja 84an från 94an - och rena fyndet för 299!
  • Mas de Boislauzon: tyvärr torr i frukten - massiv men saknar frukt. Bad om en ny (det var fler som var undrande) - fick ingen.
  • Vilmart Coeur de Cuvée 2006 Lysande idag!!!
Och ytterligare en Rioja som hypats upp. Allt tack vare min tråd om Faustino häromveckan o_O
 
Trådskapare
A
Och ytterligare en Rioja som hypats upp. Allt tack vare min tråd om Faustino häromveckan o_O
Conde de Valdemar tillhör de klassiska tillverkarna.

Var tvungen att gräva fram min enda bok om Rioja. 72 GR har jag faktiskt även druckit

P1000271.JPG P1000274.JPG P1000272.JPG
 
Toppen