Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 mars 2014

Magikern

Medlem
lite nyfiken på Volnay Premier Cru Les Champans Domaine Hubert de Montille-2009 och Moulin à Vent Domaine Jules Desjourneys-2009

Den förstnämnda bör väl kliva in i en halvtunnelfas ganska snart?






 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
lite nyfiken på Volnay Premier Cru Les Champans Domaine Hubert de Montille-2009...
Den förstnämnda bör väl kliva in i en halvtunnelfas ganska snart?
Om nu inte 2009orna är fruktsöta nog för att klara sig undan att tunnla särskilt mycket. Helt säker kan man aldrig vara. Annars har du rätt var i tid man kan befara sådant.
 

Magikern

Medlem
Om nu inte 2009orna är fruktsöta nog för att klara sig undan att tunnla särskilt mycket. Helt säker kan man aldrig vara. Annars har du rätt var i tid man kan befara sådant.

Tror vinet ger bra valuta för pengarna i vilket fall som helst. Runt 2020 bör den nå sin topp, om man vill ha lite frukt kvar i vinet iaf, eller?
 

Skrutt

Medlem
Ännu ett månadsskifte närmar sig och tack och bock för alla tips och små hintar! Jag tänker ändå låta bakbinda klickfingrarna, om än inte lika stenhårt som Odysseus vid masten. Det får (förhoppningsvis) bli en Conde de Valdemar 1994 och inget mer. Sneglar man på Nyheter så kommer också Barbera d'Alba Superiore 2010 från favoriten G.D. Vajra, också ägnad att gröpa ur plånboken.
 

Rexel

Medlem
Vilka är topp 5 i lanseringen?
2010 Masseto
1999 Savigny-lès-Beaune 1er Cru les Peuillets
2010 CDP les troduis sources
2009 Ceparello isole e olena
2011 chateau de buscatel
 

chambertin

Medlem
Jag har helt klart missat att Rioja är inne igen, när hände det och varför?
http://2013.top100.winespectator.com/list/
2012 var det också 2 Riojor med. Dock inget på Top10.

Decanter Top 50 2013:
25) Vina Tondonia GR, 1994
7) La Rioja Alta, Viña Arana, Rioja Reserva 2005
6) Bodegas Muriel, Rioja Reserva, 2008
1) Faustino, Faustino I, Rioja Gran Reserva, 2001

Anmärkningsvärt är väl också att det är traditionalister allihopa på Decanter's lista.
 

Mattias Schyberg

Administratör
http://2013.top100.winespectator.com/list/
2012 var det också 2 Riojor med. Dock inget på Top10.

Decanter Top 50 2013:
25) Vina Tondonia GR, 1994
7) La Rioja Alta, Viña Arana, Rioja Reserva 2005
6) Bodegas Muriel, Rioja Reserva, 2008
1) Faustino, Faustino I, Rioja Gran Reserva, 2001

Anmärkningsvärt är väl också att det är traditionalister allihopa på Decanter's lista.
Det är ju traditionell Rioja som är trevligast. Den moderna stilen saknar lite personlighet kan jag tycka, men mest troligt så är jag väl lite onödigt konservativ här inser jag.
 

chambertin

Medlem
Det är ju traditionell Rioja som är trevligast. Den moderna stilen saknar lite personlighet kan jag tycka, men mest troligt så är jag väl lite onödigt konservativ här inser jag.
Du är nog helt i linje med Rioja-trenden (just nu i alla fall) i så fall. :)
Verkar som vinvärlden har hunnit varvet runt i alla fall vad gäller Rioja.

Kul dock att dom här vinerna gör så stark comeback tycker också jag.
Hoppas bara inte att de andra stilarna som utvecklats de senaste 20 åren försvinner.
En del producenter gör väldigt bra viner i Rioja utan att långlagra på gamla fat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du är nog helt i linje med Rioja-trenden (just nu i alla fall) i så fall. :)
Verkar som vinvärlden har hunnit varvet runt i alla fall vad gäller Rioja.

Kul dock att dom här vinerna gör så stark comeback tycker också jag.
Hoppas bara inte att de andra stilarna som utvecklats de senaste 20 åren försvinner.
En del producenter gör väldigt bra viner i Rioja utan att långlagra på gamla fat.
Är helt enig.
 

vininfo.nu

Medlem
Topp 4 för mig är:
Château de Beaucastel 2011
Savigny-lès-Beaune Premier Cru les Peuillets 1999 - gillar mer moget...
Conde de Valdemar Gran Reserva 1984 - gillar mer moget...
Conde de Valdemar Gran Reserva 1994

Sorry men hittade inget 5'e vin jag ville ha...
 

Vino fino

Medlem
Savigny-lès-Beaune Premier Cru les Peuillets 1999 - gillar mer moget...
Är det någon här som har provat de där mogna Jadot som släpps nu? (Corton o Savigny).

Lite blandade omdömen på CT. Kollade wine-searcher och priserna ligger däromkring SB:s priser överlag, dvs. inte särskilt dyra om man tar med kapitalkostnaden i lagringen. Jag tycker Corton känns misstänkt billig? Eller?
 
Toppen