Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 mars 2014

Magikern

Medlem
Är det någon här som har provat de där mogna Jadot som släpps nu? (Corton o Savigny).

Lite blandade omdömen på CT. Kollade wine-searcher och priserna ligger däromkring SB:s priser överlag, dvs. inte särskilt dyra om man tar med kapitalkostnaden i lagringen. Jag tycker Corton känns misstänkt billig? Eller?

Tror inte priset ligger så mycket under internationell nivå, de är nog inte så lätt att hitta enskilda flaskor av Corton och Savigny vinerna internationellt dock.

Hade inte Systemet Jadot´s Corton Grand Cru 2002 för ett år sedan drygt? Den var god men inget över sig dock värd 300 som den kostade.
Möjligt att det var Drouhin och inte Jadot dock. Minns att det var Corton Grand Cru 2002 iaf.

Savigny-lès-Beaune Premier Cru les Peuillets 1999 tror jag är bättre faktiskt. Kan mycket väl vara lite av ett fynd.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Fan.
Conde de Valdemar var ett av de viner som fick in mig på det här intresset för en väldans massa år sedan, så jag hade gärna lagt beslag på ett par flaskor av bägge årgångarna. Skulle vara riktigt kul att testa då jag inte druckit CdV på flera år nu.
Men, vid lanseringen är jag på väg till Dalarna, så det blir inget med det... :-(
 

Skrutt

Medlem
Fan.
Conde de Valdemar var ett av de viner som fick in mig på det här intresset för en väldans massa år sedan, så jag hade gärna lagt beslag på ett par flaskor av bägge årgångarna. Skulle vara riktigt kul att testa då jag inte druckit CdV på flera år nu.
Men, vid lanseringen är jag på väg till Dalarna, så det blir inget med det... :-(
Alla har förvisso inte smartphone (de är kanske lika smarta ändå) men jag kan ändå nämna att jag framgångsrikt använt min nalle för att genomföra både smarta och mindre smarta beställningar, även av ganska eftertraktade objekt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hade inte Systemet Jadot´s Corton Grand Cru 2002 för ett år sedan drygt? Den var god men inget över sig dock värd 300 som den kostade.
Möjligt att det var Drouhin och inte Jadot dock. Minns att det var Corton Grand Cru 2002 iaf.
Du tänker nog på Louis Latour Corton 2002, lanserades 1 december 2012 för 298 kr och låg kvar i några månader. (Sedan kom 2006 till samma pris.) Rätt mycket flaskvariation. De gör flera olika Corton varav detta är den enklaste.
Joseph Drouhin brukar vara dyrast av de stora negocianterna, så det är nog ingen chans att det kommer mogna grand cruer (eller omogna grand cruer heller för den delen) därifrån för 300 kr, tyvärr. I alla fall inte om vi pratar om 75 cl-flaskor.
 
Är det någon här som har provat de där mogna Jadot som släpps nu? (Corton o Savigny).

Lite blandade omdömen på CT. Kollade wine-searcher och priserna ligger däromkring SB:s priser överlag, dvs. inte särskilt dyra om man tar med kapitalkostnaden i lagringen. Jag tycker Corton känns misstänkt billig? Eller?
Undrar lite samma sak, 550kr för Cortonen känns misstänksamt billigt
 

Swedish

Medlem
Det är lite kul det här med människor... Vi läser samma lista och ändå ser vi olika saker. För mig bland det roligaste släppet på otroligt länge och finner det besynnerligt att ingen verkar reagera på samma saker som jag går igång på.
- Otroligt kul med Beaujolaisvinerna från Jules Desjourneys. Bakom det hela gömmer sig Fabien Duperray, stort namn i Bourgogne (fd. agent till DRC, Coche-Dury, A. Ente...) som fick tag på bland dom bästa vingårdarna 2007. Enligt dom första rapporterna bland det bästa som har gjorts där nere. Ska bli hur spännande som helst att testa!
- Moulin à Vent från Thibault Liger-Belair är klockrena. Riktigt bra Bourgogne-producent som har satsat i MAV sen mitten på 2000-talet. Hans Vieilles Vignes och La Roche är lysande.
- Cornas Granit 60 från Vincent Paris. För mig precis efter Clape och Voge till mycket rimligt pris (prisvärd någon?)
- La Mailloche från Tissot, topp-chardonnay från Jura

Sen finns det troligtvis mycket annat bra men känns som repriser medans det här är kul och spännande...

Corton från Jadot är négotiant-vin

Mvh
 

ChristianB

DipWSET
På inköpslistan idag står egentligen två T5-flaskor för mig, Cornas Les Granites 60. Det får bli två av dem till min spartanskt fyllda vinkällargarderob. :p Så går det när inkomsten är lite klen i förhållande till intresset, men jag tänker inte låta bli om jag inte måste!

Som tur är så har jag vinintresserade föräldrar så i samråd kommer vi att köpa CdV-84 och -94, för att prova dem tillsammans med en 04 som de har hemma. Därefter blir det väl lite annat blandat, t ex Roussanne-flaskan från Sydafrika! :)

Om ni känner igen mig på plats vid Passagen så är det bara att säga hej!
 

Mattias Schyberg

Administratör
På inköpslistan idag står egentligen två T5-flaskor för mig, Cornas Les Granites 60. Det får bli två av dem till min spartanskt fyllda vinkällargarderob. :p Så går det när inkomsten är lite klen i förhållande till intresset, men jag tänker inte låta bli om jag inte måste!

Som tur är så har jag vinintresserade föräldrar så i samråd kommer vi att köpa CdV-84 och -94, för att prova dem tillsammans med en 04 som de har hemma. Därefter blir det väl lite annat blandat, t ex Roussanne-flaskan från Sydafrika! :)

Om ni känner igen mig på plats vid Passagen så är det bara att säga hej!
Hmm, blev lite intresserad av Cornas Les Granites...Vill @ChristianB möjligen övertyga mig om ett köp. :)
 

Magikern

Medlem
Du tänker nog på Louis Latour Corton 2002, lanserades 1 december 2012 för 298 kr och låg kvar i några månader. (Sedan kom 2006 till samma pris.) Rätt mycket flaskvariation. De gör flera olika Corton varav detta är den enklaste.
Joseph Drouhin brukar vara dyrast av de stora negocianterna, så det är nog ingen chans att det kommer mogna grand cruer (eller omogna grand cruer heller för den delen) därifrån för 300 kr, tyvärr. I alla fall inte om vi pratar om 75 cl-flaskor.

Stämmer, minns att jag hade höga förväntningar på det vinet. Tyckte inte det var bättre än ett bra byvin men de är kanske bara jag.

Kommer slå till på Corton 2003 denna lanseringen. Av någon anledning tror jag det kommer att bli ont om bra Bourgogne med ålder och bra pris både i Sverige och internationellt.
 

Vino fino

Medlem
Puhhhh… då var det klart. Alltid samma stress när man är beroende av Bolagets haveri-sida.

Hoppas nu bara att de inte stryker någon order.
 

Vino fino

Medlem
Beslöt mig att inte köpa en enda flaska. Loggade in, la min order och när jag skulle checka ut hade det ändrats till hemleverans. Nu var jag lite sugen på att köpa bara för att på min politiska blogg kunnat skriva om hur jag handlade via Internet, men gav upp istället.

För att kunna starta om behövde jag ta bort ordern. Med svarstiderna som är på Systembolagets hemsida orkar man inte alltid. Sparar pengarna istället och köper något kul utomlands.
Instämmer. Vet inte hur många gånger jag blivit besviken.

Det värsta är ändå när man tror att man fått en allokering och sedan tre veckor senare får ett glatt mail från någon "kommunikatör" på Monopolet som meddelar att tyvärr, du bor i Svedala, vi är Monopolet, och vi kan bete oss hur vi vill. Någon annan fick dina viner.
 

Rexel

Medlem
Dessa beställdes, alltid lite mer än jag hade tänkt........så svårt att låta bli;)
Conde de Valdemar Gran Reserva, 1994
Savigny-lès-Beaune Premier Cru les Peuillets, 1999
Cepparello Isole e Olena, 2009
Chateauneuf-du-Pape les Trois Domaine de la Vieille Julienne, 2010
 

ChristianB

DipWSET
Hmm, blev lite intresserad av Cornas Les Granites...Vill @ChristianB möjligen övertyga mig om ett köp. :)
Jag är överlag förtjust i Norra Rhône och grundar väl dagens inköp på att just Vincent Paris Les Granites 30 fick det trevliga betyget 92 poäng i Livets Goda förra året. Jag tror att årgången var 2010 på den i och för sig, men de nämnde också Les Granites 60 som ett större vin med äldre vinstockar, vilket var riskornet i vågskålen för mig. ;) Flaskorna jag köpte idag var årgång 2012 och planen är väl en lagringstid på 7-15 år!
 
Trådskapare
A
Det är lite kul det här med människor... Vi läser samma lista och ändå ser vi olika saker. För mig bland det roligaste släppet på otroligt länge och finner det besynnerligt att ingen verkar reagera på samma saker som jag går igång på.
- Otroligt kul med Beaujolaisvinerna från Jules Desjourneys. Bakom det hela gömmer sig Fabien Duperray, stort namn i Bourgogne (fd. agent till DRC, Coche-Dury, A. Ente...) som fick tag på bland dom bästa vingårdarna 2007. Enligt dom första rapporterna bland det bästa som har gjorts där nere. Ska bli hur spännande som helst att testa!
- Moulin à Vent från Thibault Liger-Belair är klockrena. Riktigt bra Bourgogne-producent som har satsat i MAV sen mitten på 2000-talet. Hans Vieilles Vignes och La Roche är lysande.
- Cornas Granit 60 från Vincent Paris. För mig precis efter Clape och Voge till mycket rimligt pris (prisvärd någon?)
- La Mailloche från Tissot, topp-chardonnay från Jura

Sen finns det troligtvis mycket annat bra men känns som repriser medans det här är kul och spännande...

Corton från Jadot är négotiant-vin

Mvh

Vi tycker alla olika men blev lite sugen efter ditt inlägg. Dock brukar priser på bättre odlare i Beaujolais dra iväg i Sverige.
 

Swedish

Medlem
Vi tycker alla olika men blev lite sugen efter ditt inlägg. Dock brukar priser på bättre odlare i Beaujolais dra iväg i Sverige.

Vinerna från Jules Desjourneys ligger mellan 35-60 euro på plats (högsta någonsin i Beaujolais) så för en gång skull ligger SBs priser mer än rätt. Det som är kul är att importör och inköpare har varit snabba den här gången. Första årgång är 07. Annars brukar SB vara en 5 år efter.
 

Swedish

Medlem
Hmm, blev lite intresserad av Cornas Les Granites...Vill @ChristianB möjligen övertyga mig om ett köp. :)

Nu är inte jag Christian men granit-syrah från 60-åriga stockar från 60% lutning kan inte bli fel. Har man sedan i åtanke att det är Vincent Paris som fick äran att ta över den legendariska vingården "La Geynale" från the grand old man av Cornas Robert Michel när han gick i pension 06 kan man börja misstänka att killen inte är helt obegåvad. "La Geynale", 100-åriga stockar från det absolut bästa läget i cornas, anses av många vara meckat för granit-syrah. Hela Rhônedalen (med Chave i spetsen) höll på att buda på vingården men Vincent Paris fick den (iofs är han brorsonen men ändå...). Slutligen har jag inte testat något dåligt från killen...
 

ChristianB

DipWSET
Vilken tur att jag räknat lite på månadens ekonomiska tillgångar och bestämt mig för att köpa en flaska till då. ;) Jag inser att jag verkligen behöver öppna en flaska snart framöver så att jag får ta del av innehållet och mysa lite med potentialen att lägga undan några flaskor!
 
Toppen