Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 november 2013

Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna 1 november 2013 (T6-T7)

Nya årgångar av Louis Roederer Brut, 2007 samt Cristal 2006. Deutz släpper BdB 2008 som kan bli ytterligare en värdemätare av årgången. Vita Viña Tondonia, 1991 och 1981. Priserna har gått upp en hel del. Har ju hyllats ett antal gånger på forumet. 2010 Ornellaia och 2011 Aalto PS är andra välkända namn.

Ett flertal ports från 2011. Någon som har koll på årgången?

Som vanligt, listan är preliminär och priser bör alltid kontrolleras mot vad de kostar internationellt.

T6-T7 lansering 1 november 2013
 

mmh

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Anders Landström skrev:
Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna 1 november 2013 (T6-T7)

Ett flertal ports från 2011. Någon som har koll på årgången?

T6-T7 lansering 1 november 2013

Jag provade ett tjugotal 2011 vintage ports i juni. Det var första gången jag provade så ung port, och jag är ingen portvinsexpert annars heller, så koll vill jag inte påstå att jag har. I vilket fall som helst så stack Taylor's och Dow (av de som finns i lanseringslistan) ut som mina två favoriter pga deras anmärkningsvärda balans och rena frukt. Överlag var jag förvånad över hur tillgängliga och goda de flesta vinerna var trots sin unga ålder, men de lär väl gå in i en lång tunnel om ett par år. Proffsen har ju hyllat 2011 till skyarna.
 

chambertin

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Anders Landström skrev:
Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna 1 november 2013 (T6-T7)

Ett flertal ports från 2011. Någon som har koll på årgången?

T6-T7 lansering 1 november 2013
Ja det verkar finnas ett ganska unisont hyllande av VP 2011. Ord som maskulina och gjorda för lång lagring används av flera.

Ingen VP som man själv kanske kommer att uppleva i moget stadium men Fonseca är ju en favorit hemma hos mig så det blir nog några flaskor av den.
 

chambertin

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Jancis Robinson om några av vinerna.

Quinta de Vargellas Vinha Velha -11:
‘may just be the finest wine produced anywhere in the world in 2011’...Actually not as deep purple as some. More deep crimson. Complex and wild nose, sort of biodynamic kind of profile. There's something burgundian and devil-may-care about this wine. It's lovely for drinking already. How on earth are they going to persuade people to hang on to it?? The sort of singer who doesn't obey any rules; just belts it out and doesn’t mind whether the orchestra keeps up or not. Transparent and very distinctive. I'm tempted to give a crazy drinking window.

Taylor's -11:
This wine was placed immediately after the super-opulent Fonseca in the BFT tasting which may have been a mistake. This is restrained. Well mannered, discreet, keeps its powder very dry. But on the palate it opens out in the most superb, burgundian peacock's tail sort of way. Another wonderful wine from The Fladgate Partnership. Utterly different from the Fonseca. Upright and straight backed. But irreproachable. My gums are virtually impervious to sugar and acid but this wine set them vibrating a bit. Dried prunes ground up with rocks.

Fonseca -11:
Heady, opulent nose. Completely enveloping, Smells as though there is going to be the most fabulous texture. Wow! All stops pulled out for this one. It's all absolutely gorgeous intensity of sweet fruit on the front palate and then gradually the schist and structure reveal themselves. This is really wonderful stuff. So tempting to sip it decades before it is ready.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Anders Landström skrev:
Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna 1 november 2013 (T6-T7)

Nya årgångar av Louis Roederer Brut, 2007 samt Cristal 2006. Deutz släpper BdB 2008 som kan bli ytterligare en värdemätare av årgången. Vita Viña Tondonia, 1991 och 1981. Priserna har gått upp en hel del. Har ju hyllats ett antal gånger på forumet. 2010 Ornellaia och 2011 Aalto PS är andra välkända namn.

Ett flertal ports från 2011. Någon som har koll på årgången?

Som vanligt, listan är preliminär och priser bör alltid kontrolleras mot vad de kostar internationellt.

T6-T7 lansering 1 november 2013

Tvivlar du fortfarande på att 2008 är bästa 00-talets årgång i Champagne ?
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

johan1279 skrev:
Tvivlar du fortfarande på att 2008 är bästa 00-talets årgång i Champagne ?

Nu är jag ju "lite" äldre än dig ;D men har varit med om många "decenniumets årgångar". Alltid bra att se hur det utvecklas. 2008 är verkligen lovande men det är primärt odlare som släppt viner. Ska bli intressant att se hur viner med lite mer lagring kommer att bli.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Anders Landström skrev:
Nu är jag ju "lite" äldre än dig ;D men har varit med om många "decenniumets årgångar". Alltid bra att se hur det utvecklas. 2008 är verkligen lovande men det är primärt odlare som släppt viner. Ska bli intressant att se hur viner med lite mer lagring kommer att bli.
Haha jo sant :) är det då jag ska pika med att jag kommer få uppleva 2008 vid full mognad och inte du ;)
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

johan1279 skrev:
Haha jo sant :) är det då jag ska pika med att jag kommer få uppleva 2008 vid full mognad och inte du ;)

SÅ gammal är jag inte :). 30 år lär räcka och hoppas att jag lever 2038. Förväntas ju ändå leva tills jag är 82-83 år eller så
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Anders Landström skrev:
SÅ gammal är jag inte :). 30 år lär räcka och hoppas att jag lever 2038. Förväntas ju ändå leva tills jag är 82-83 år eller så
Haha nån som känner sig träffad, jo de stämmer om jag inte mins fel är jag lika gammal som din dotter
 

MD

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Håkan skrev:
Fast ingen av oss lär väl få uppleva Vintage Port 2011 i full mognad :-[

Vi är faktiskt några "ungdomar" här inne som med lite tur och dagliga vitaminer ändå har en chans tror jag... fast det beror nog på om man räknar full mognad som 40 eller 60 år.
 

chambertin

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

perpro skrev:
Min yngsta dotter är född 2011. Portvin får det bli då. :)
Gott val !

Min äldste son är född 1994 och jag la undan 6 flaskor Quinta do Noval till honom. Tiden går fort....
 

Belmont

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Deutz Bdb -08 eller Rosé -08
Om ni skulle köpa en av dom, vilken skulle ni satsa på med syfte att lagra?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Belmont skrev:
Deutz Bdb -08 eller Rosé -08
Om ni skulle köpa en av dom, vilken skulle ni satsa på med syfte att lagra?

BdB hade jag valt, fast båda fungerar nog utmärkt för lagring.
Drack en standar Deutz hos en äldre dam i sommras som hade legat i hennes jordkällare mellan 8-10 år och den var kanonfin!
 

Elvis

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Anders Landström skrev:
Vita Viña Tondonia, 1991 och 1981. Priserna har gått upp en hel del. Har ju hyllats ett antal gånger på forumet.


Det är Gran Reserva Bianco 1991 den här gången, senaste gången var det Reserva Bianco 1998 om jag minns rätt. Vita Gran Reservan har jag inte provat men jag har hört att den är fantastisk. 180 flaskor släpps, undrar hur många som går till finewines medlemmar. ;)


Och sedan är det röda Gran Reserva 1981 som släpps. Det är nog många år sedan den släpptes senast. Den Gran Reserva som släpptes förra gången var 1994:an (vilket för övrigt är den senast släppta årgången av det vinet!) och den kostade väl runt en femhundring, om jag minns rätt.


Hade jag varit i Sverige hade jag köpt båda två.
 

Skrutt

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

perpro skrev:
Min yngsta dotter är född 2011. Portvin får det bli då. :)
Dito! Jag har köpt ett par Niepoort Vintage Port 2011. De fick "bara" 18.5p av JR men kostar ca 150 kr mindre än de som släpps 1 nov. Niepoort har fin förslutning som sticker ut och känns igen. Är den möjligen vaxad?

Är det någon som vet om Quinta de Vargellas Vinha Vehla brukar komma på SB? Kan iofs undra om den är värd pengarna jämfört med de andra.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Elvis skrev:
Det är Gran Reserva Bianco 1991 den här gången, senaste gången var det Reserva Bianco 1998 om jag minns rätt. Vita Gran Reservan har jag inte provat men jag har hört att den är fantastisk. 180 flaskor släpps, undrar hur många som går till finewines medlemmar. ;)


Och sedan är det röda Gran Reserva 1981 som släpps. Det är nog många år sedan den släpptes senast. Den Gran Reserva som släpptes förra gången var 1994:an (vilket för övrigt är den senast släppta årgången av det vinet!) och den kostade väl runt en femhundring, om jag minns rätt.


Hade jag varit i Sverige hade jag köpt båda två.

De röda har inte fått så bra tillmälen men aldrig provat dem. Det är väl de vita och rosén som brukar få mest uppmärksamhet. Priserna är samma som på BBR men de har dragit iväg de senaste åren, oavsett vanlig eller Gran Reserva. Rosén lär man få vänta på om jag förstår det rätt
 

Elvis

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 november 2013

Röda Reserva 2001 i förra släppet var inte så imponerande, men jag drack röda Gran Reserva 1994 i somras på restaurang i London och det var ett helt annat, mycket bättre, vin.


Ja, rosén årgång 2000 är slutsåld och nästa årgång blir 2006, har jag för mig. Släpps kanske om tre år eller så.
 
Toppen