Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna 1 oktober 2013 (T6-T7)

Lång lista med en hel del att undersöka, Orpale 2002, 2008 Louis Roederer rosé, 2002 Françoise Bedel, 1998 Domäne Wachau, 2011 remier Cru Beauroy William Fevre, 2011 Hudelot-Noellat, 2009 Cottanera Etna Rosso, 2011 Domaine des Tourettes Delas, 2011 Domaine de la Janasse, en rad 2008 Barolo från Aldo Conterno m.m. Verkar finnas nåt för de flesta smaker.

Som vanligt, listan är preliminär och priser bör alltid kontrolleras mot vad de kostar internationellt.

T6-T7 lansering 1 oktober 2013
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Elvis skrev:
Är det någon som har provat Orpale 2002?

Hoppsan, så den dyker upp på SB nu! Det följde med en låda sådana i en liten leverans jag fick förra veckan, beställde för att jag tyckte 1998:an var riktigt bra för sitt pris (då särskilt det tidigare butikspriset 650 kr snarare än BS-priset 850 kr...) och tänkte att 2002 säkert också är bra. Då kanske jag ska försöka hitta ett tillfälle att öppna en flaska någon av de närmaste dagarna för att skriva en recension. Elvis, jag antar att det inte är någon idé att erbjuda dig att vara med att prova eftersom du säkert befinner dig i en annan världsdel? :)
 

Jos

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

vintomas skrev:
Hoppsan, så den dyker upp på SB nu! Det följde med en låda sådana i en liten leverans jag fick förra veckan, beställde för att jag tyckte 1998:an var riktigt bra för sitt pris (då särskilt det tidigare butikspriset 650 kr snarare än BS-priset 850 kr...) och tänkte att 2002 säkert också är bra. Då kanske jag ska försöka hitta ett tillfälle att öppna en flaska någon av de närmaste dagarna för att skriva en recension. Elvis, jag antar att det inte är någon idé att erbjuda dig att vara med att prova eftersom du säkert befinner dig i en annan världsdel? :)

Han sitter nog som sagt i en annan världsdel så du kan bjuda med mig istället 8)
 

Elvis

Medlem
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

[size=1em]Tack vintomas men jag befinner mig i Manila. Jag gör regelbundna resor till Los Angeles vilket iofs är 300 mil närmare Stockholm men ändå inte nära. ;) [/size]

[size=1em]Däremot kommer jag antagligen till Stockholm om ett par månader och då ska det drickas skumpa![/size] 8)

[size=1em]Har bara provat 1996 och 1998 av Orpale men tycker att båda är väldigt bra. Det ska bli intressant att höra vad ni tycker om 2002:an.[/size]
 
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Hej,

Är det någon som har koll på likheter och skillnader mellan Luciano Sandrone och Aldo Conterno's barolo? Köpte och imponerades av Sandrone Barolo Canubi Boschis 08 förra året så det kommer säkert att bli någon flaska av denna nu 1/10. Aldo Conterno har jag blivit tipsad om att prova. Ser att det släpps ett par Conterno nu 1/10. Någon som har erfarenhet av Conterno?

/Anders
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Jag gillar Aldo Conterno. För mig är de stilmässigt någonstans mellan traditionalister och modernister. Inte så tydlig ek eftersom de inte använder små ekfat, men bra frukt och koncentration, en stil som funkar att lagra (och nog bör lagras), men nog inte fullt så elaka tanniner i ungt tillstånd som en del andra Barolo. Kan däremot inte göra någon direkt jämförelse med Luciano Sandrone, för den producenten har jag sämre koll på.
 

kayaker

Cyklist
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Domaine des Tourettes 2011 för 461:- känns väl inte helt klockren när det finns nästan 100st 2010:eek:r kvar för 429:-.
Hur tänkte inköparna där?

Edit: Jag inser att det finns skäl från producentens sida och att inköpet beslutades för ett bra tag sedan men om jag vore inköpare så skulle jag vara hårdare i förhandlingen och köpa en mindre volym.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

vintomas skrev:
Jag gillar Aldo Conterno. För mig är de stilmässigt någonstans mellan traditionalister och modernister. Inte så tydlig ek eftersom de inte använder små ekfat, men bra frukt och koncentration, en stil som funkar att lagra (och nog bör lagras), men nog inte fullt så elaka tanniner i ungt tillstånd som en del andra Barolo. Kan däremot inte göra någon direkt jämförelse med Luciano Sandrone, för den producenten har jag sämre koll på.

Sandrone är väl en av kultodlarna i Barolo som enligt min mening gör lite mer tillgängliga viner medans Aldo kräver lite mer lagring. Föredrar Aldo Conterno men Sandrone gör bra viner.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Någon som har erfarenhet av Domaine Giraud Tradition 11' ?
-Har köpt på mig av 09' och 10' och varit nöjd, särskilt med 10:an men sneglar man på CT angående 11:an så verkar det inte vara någon kioskvältare precis?

Funderar på om det verkligen är värt att köpa en låda samtidigt som man kanske ångrar sig i framtiden om man får ett glapp mellan årgångarna...
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

emanuel skrev:
Någon som har erfarenhet av Domaine Giraud Tradition 11' ?
-Har köpt på mig av 09' och 10' och varit nöjd, särskilt med 10:an men sneglar man på CT angående 11:an så verkar det inte vara någon kioskvältare precis?

Funderar på om det verkligen är värt att köpa en låda samtidigt som man kanske ångrar sig i framtiden om man får ett glapp mellan årgångarna...

Har tyvärr ingen erfarenhet av Domaine Giraud men kan inte låta bli att småle över oro att i framtiden få ett glapp mellan årgångarna. Visst är det skönt att vara intresserad av vin :)
 

kayaker

Cyklist
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

emanuel skrev:
Någon som har erfarenhet av Domaine Giraud Tradition 11' ?
-Har köpt på mig av 09' och 10' och varit nöjd, särskilt med 10:an men sneglar man på CT angående 11:an så verkar det inte vara någon kioskvältare precis?

Funderar på om det verkligen är värt att köpa en låda samtidigt som man kanske ångrar sig i framtiden om man får ett glapp mellan årgångarna...
Marie Giraud brukar gilla en del mellanårgångar bättre då hon tycker de uttrycker terroiren bättre.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Har tyvärr ingen erfarenhet av Domaine Giraud men kan inte låta bli att småle över oro att i framtiden få ett glapp mellan årgångarna. Visst är det skönt att vara intresserad av vin :)
Kayaker gör inte precis valet enklare, nu känns det ju ännu värre att hoppa en årgång... Alternativet skulle ju vara att bara ta en halv låda men då sätter ju Vin-ADHDn in och tycker att man inte bör bryta mönstret med fulla lådor... *Suck*
 
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

Anders Landström skrev:
Sandrone är väl en av kultodlarna i Barolo som enligt min mening gör lite mer tillgängliga viner medans Aldo kräver lite mer lagring. Föredrar Aldo Conterno men Sandrone gör bra viner.

Tack för svaren!

Kan det tänka sig att Conterno's Romiresco dyker upp som en weblansering?
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 1 oktober 2013

vintomas skrev:
Kvalitetskontrollerade i helgen. Kort sammanfattning: bra, men inte klockren prestige-BdB-2002-stil utan lite mer åt det varma hållet.

http://vintomas.wordpress.com/2013/09/3 ... ny-argang/

Tack, Känns inte som att man behöver rusa efter den flaskan. Intressant att de lyckats få en varm ton den årgången. Tycker Orpale behöver lite syra. De år de lyckats och där vinerna ligger i tpppen så är det just syran jag har gillat.

Just 2002 behöver man ju inte leta allt för mycket för att hitta bra viner och sedan finns det ju hål i andra distrikt att fylla.
 
Toppen