Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 2 december 2013

Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna 2 december 2013 (T6-T7)

Nya tider , nytt format. För att spara kraft, energi och framförallt att ge er vinnördar informationen så fort som möjligt så kommer vi gå över till PDF. Gillar ni det inte? Ring Poolia och skicka mig en resurs som finner nöje i att klippa och klistra.

December är bubbelmånad och så även detta år. Listan är lång, Ridgeview Grosvenor 2010 , Jacques Selosse Brut Initial , Henri Giraud Fût de Chêne Grand Cru, Laurent-Perrier Grand Siècle La Cuvée, Boizel Joyau de France Brut 1989, GH Martel & Co Cuvée Victoire (magnum)1996, Bruno Paillard 2004, Dehours La Côte en Bosses Extra Brut 2005, Comtes de Champagne 2005, Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2008 och Vilmart Grand Cellier d'Or 2008. För mig sticker Rigdeview ut, alltid kul att hålla koll på engelsmännen och Boizel från 1989. Stort år med liten produktion. 1989 har man inte allt för många av i källaren.

I övrigt då? Förutom att jag räknar med att våra rappa och alerta medlemmar direkt slänger sig över listan och ger synpunkter så är det några viner som väcker min uppmärksamhet. Un Jour 2010, en 2001a från Clos du Marquis, 2010 Sassicaia för de av er som trängtar till Italien, 2010 Ridge Monte Bello vilken efterfrågades av @Speedo77 samt en port, 1984 Kopke Collheita. Den sistnämnda är från en årgång som det inte verkar finnas mycket information om men kanske kul att prova ändå.

Frågor på det?


Listan är som alltid preliminär och priser bör kontrolleras
 

Attachments

  • SPVK dec.pdf
    224,2 KB · Visningar: 1.163
Trådskapare
A
Kan man tro att en del av vinerna kvot <100 flaskor tillhör någon weblansering? Systembolaget brukar väl blanda in dem i sina listor.

Du har rätt för ett vin, 2004 Vin Santo di Monepulciano. Det lanseras 5 december och var markerat som webblansering. Det missade jag.


Alla andra viner är markerade för lansering den 2 december.. Det är inte alltid Systembolagets listor är korrekta men det är den information vi har.

PS. Välkommen till forumet.
 
Du har rätt för ett vin, 2004 Vin Santo di Monepulciano. Det lanseras 5 december och var markerat som webblansering. Det missade jag.


Alla andra viner är markerade för lansering den 2 december.. Det är inte alltid Systembolagets listor är korrekta men det är den information vi har.

PS. Välkommen till forumet.
Tack!

Det spelar ju inte så stor roll om det är weblansering eller ej, bra med listor i förväg så man kan planera sina inköp. För mig är det obegripligt att inte Systembolaget publicerar detta tidigare.
 
Trådskapare
A
Tack!

Det spelar ju inte så stor roll om det är weblansering eller ej, bra med listor i förväg så man kan planera sina inköp. För mig är det obegripligt att inte Systembolaget publicerar detta tidigare.

Det är journalistinformation. Tanken är att journalisterna filtrerar information för massorna. Kul att du uppskattar att vi lägger upp dem. Tanken är att vi ska kunna diskutera dem, dialog kontra monolog. Vi ska jobba på lite och se om vi kan hitta ett än bättre sätt.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
GH Martel har jag druckit en BdB 2002 och det va nog en av de tråkigaste champagner jag smakat :confused: Så vet inte om ja tror på 1996.
Någon som har bättre erfarenhet av producenten?
 
Trådskapare
A
GH Martel har jag druckit en BdB 2002 och det va nog en av de tråkigaste champagner jag smakat :confused: Så vet inte om ja tror på 1996.
Någon som har bättre erfarenhet av producenten?
Ingen direkt. Kan inte påminna mig om jag ens provat dem men skriver inte upp allt. @Elvis brukar hålla ordning på mig här :)

Tråkigt att det inte dök upp fler Selosse... :(

I antal flaskor eller antal sorter?
 

Silex

Medlem
Jag gissar att det kanske kommer fler Selosse som weblansering? Tidigare år har väl Initial släppts samtidigt som VO och Substance, men det kanske ändras nu pga begränsad tillgång och stort intresse.
 
Spontant får man väl säga att det ändå finns en del guldkorn i såväl T5- som T6-T7-lanseringarna. Vill man inte punga upp en lax för en flaska Sassicaia kan man ju köpa andravinet Guildalberto för 295 kr / flaskan istället. 2011:an har fått goda omdömen såvitt jag förstått. Kan nog slinka ned en sådan eller två.

Själv ser jag chansen att i denna lansering fylla på förrådet med rimligt snart drickbara 2011 Bosquet des Papes CdP såväl som lite "basbarolo" i form av främst Giacomo Borgogno. Kan hända att det ramlar ned en flaska Renato Ratti Barolo Marcenasco för sakens skull också. :) Tänker nog dock hålla mig borta från Cuvée du Vatican CdP Tradition.

Till svärfar, som har en förkärlek till Barone Riscasolis standardcuvéer på Systemet, tänkte jag knipa en flaska Castello di Brolio för 329 pix i julklapp. Känns prisvärt.

Blir nog inga julklappar i år förresten - råkade ju köpa CdP från Caviste härom veckan också. :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vill man inte punga upp en lax för en flaska Sassicaia kan man ju köpa andravinet Guildalberto för 295 kr / flaskan istället. 2011:an har fått goda omdömen såvitt jag förstått.

Guidalberto är ett bra vin till rimligt pris, men jag tycker inte att det är särskilt likt Sassicaia. Förvisso samma producent, men helt annan druvsammansättning. Sassicaia är ett rent Cab-vin (85% CS, 15% CF), medan Guidalberto är ungefär hälften Merlot och aldrig brukar ha CF.
 
Trådskapare
A
Är lite nyfiken på Boizel Joyau de France Brut 1989 , Någon som testat ?
Drack 1995an under 2010, på den tiden jag skrev lite mer anteckningar :)
Initialt blommor och mandlar på doften. Efter lite tid i glaset, päron och vanilj. Bra syror, tyckte den kändes lite yngre än en del 95or av den här klassen jag druckit tidigare men det visar väl också på ett välgjort vin med bra druvor.Matig champagne. Lång eftersmak.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har endast provat Joyau de France rose 2000 som var ett imponerande vin. Den 89a som släpps på SB är förmodligen Joyau de France Blanc de blancs

I så fall är den felbeämnd i listan ovan, för BdB-varianten heter Joyau de Chardonnay. Men eftersom 1989:an av den finns nämnd på deras webbplats är det väl rätt troligt att det är så. I nuläget finns bara 1996:av av Joyau de France nämnd, tidigare i år stod även 1995:an med som tillgänglig.
Kan för övrigt hålla med om att Joyau de France 1996 är riktigt bra, provade den i våras och hade den som bäst i en blindflight med andra 1996:eek:r, varav några mer namnkunniga. Jag har för mig att det märks att den är Pinot-dominerad, 60% PN är det visst.
 
Toppen