Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering november 2014

magnum

Epernay, Frankrike
Men då står det väl samma antal dagar för leverans oavsett butik och även om ordern läggs 8,30 eller 10,00 (från ditt tidigare inlägg), eller?
 

chambertin

Medlem
För att förtydliga med mer än *butiken* så går beställningen iväg först när en beställning av andra varor som ska komma med gällande leverantör går iväg. Den beställningen går oftast iväg runt 09:00 och gäller för leverans två dagar senare. Vissa butiker har ju dock bara leverans från särskilda leverantörer en gång i veckan, vilket innebär att man kan lägga en beställning klockan 10:00, när man egentligen önskar att man hade lagt den kl 08:30 före beställningen till leverantören hade gått iväg. Om leverantören bara levererar till butiken en dag i veckan så måste man därför vänta bra många dagar innan ens egen beställning hamnar på orderraderna till leverantören, och självfallet för nästa leverans.

Jag har tillgång till en del butikers leveransscheman i Stockholmsområdet, vore det värt att sammanställa det här som en liten FAQ inför diverse produktsläpp, så att man vet till vilken butik man ska beställa sina varor?
Det är ju precis så som du beskriver @Thylith .
Det tragiska för en konsument (och lite komiskt faktiskt) är ju att SB inte klarar av att ha ett system som trillar iväg en beställning (och bokar upp varan åt kunden ) utan att därför ta leverans direkt. Att man vill ha samköra leveranser till ett område från en och samma logistikleverantör är ju förståeligt men att lösa det med att förlägga själva beställningen till en viss dag i veckan är bara ganska magstarkt.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Men då står det väl samma antal dagar för leverans oavsett butik och även om ordern läggs 8,30 eller 10,00 (från ditt tidigare inlägg), eller?
Ah, jag missförstod dig lite! Om jag inte minns helt fel (det var trots allt en vecka sen jag senast beställde) så står det att det kan ta upp till åtta (eller kanske 10?) arbetsdagar innan varorna finns i butik. På det viset har ju SB garderat sig för risken att beställningen inte åker iväg förrän vid ett senare tillfälle än vid den faktiska tidpunkten för beställningen, men det finns fortfarande en risk att beställningen måste makuleras vid ett senare tillfälle pga. att varan tagit slut innan "din" butiks beställning gått iväg.
 

Vino fino

Medlem
Det vi diskuterar nu är egentligen ett pseudoproblem. SB gav 50 millar av våra pengar till Accidenture för att ta fram en portal som synkar med logistiksystemet. Vi vet från leverantörerna att små partier kommer till SB:s depå minst en vecka innan lansering. Lagersaldot är därmed inte bara ett teoretiskt saldo utan ett fysiskt saldo som står på pall på lagret och borde (måste) vara bokfört i SB:s huvudbok.

Att SB sedan inte klarar av att utifrån ett begränsat, fast definierat saldo (låt oss säga 60 flaskor) allokera detta efter tidsangivna transaktioner--- bokningar på portalen--- är ett skrattretande bevis på den ohyggliga inkompetens som bara vårt älskade Monopol kommer undan med.

Någon som har hört talas om webbauktioner? Någon som har hört talas om aktiehandel på nätet? Någon som skulle acceptera att "ditt aktieköp makulerades" eller "en annan bjöd före dig på eBay"? Trams. Undanflykter och kvalificerat trams.
 

Skrutt

Medlem
För att förtydliga med mer än *butiken* så går beställningen iväg först när en beställning av andra varor som ska komma med gällande leverantör går iväg. Den beställningen går oftast iväg runt 09:00 och gäller för leverans två dagar senare. Vissa butiker har ju dock bara leverans från särskilda leverantörer en gång i veckan, vilket innebär att man kan lägga en beställning klockan 10:00, när man egentligen önskar att man hade lagt den kl 08:30 före beställningen till leverantören hade gått iväg. Om leverantören bara levererar till butiken en dag i veckan så måste man därför vänta bra många dagar innan ens egen beställning hamnar på orderraderna till leverantören, och självfallet för nästa leverans.

Jag har tillgång till en del butikers leveransscheman i Stockholmsområdet, vore det värt att sammanställa det här som en liten FAQ inför diverse produktsläpp, så att man vet till vilken butik man ska beställa sina varor?
Jag skulle uppskatta en sådan lista.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ah, jag missförstod dig lite! Om jag inte minns helt fel (det var trots allt en vecka sen jag senast beställde) så står det att det kan ta upp till åtta (eller kanske 10?) arbetsdagar innan varorna finns i butik. På det viset har ju SB garderat sig för risken att beställningen inte åker iväg förrän vid ett senare tillfälle än vid den faktiska tidpunkten för beställningen, men det finns fortfarande en risk att beställningen måste makuleras vid ett senare tillfälle pga. att varan tagit slut innan "din" butiks beställning gått iväg.
Nej, dom har inte garderat sig om du får bekräftat att du har en gällande beställning sen om det står 5 eller 30 dagar till leverans är en annan sak. Eller kommer det en till bekräftelse när ordern går iväg? Jag har aldrig beställt från SB så jag vet inte. Många vinhandlare på nätet bekräftar att dom fått beställningen men upplyser om att det är fakturan som garaterar leverans/köp. Hur som helst kan inte vara lagligt att bekräfta en vara för beställning och ett par veckor senare makulera pga slutsåld.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hmm, jag tror jag inte riktigt jag fick ned i skrift det jag egentligen menade.

För att citera Systembolaget är det som följer:

Systembolaget skrev:
Vid beställning hem är leveranstiden ca 4 arbetsdagar. Vid beställning för uthämning i butik leveras de flesta varor inom 8 arbetsdagar. Butiken meddelar dig när varorna har kommit. Vid hemleverans är leveranstiden ca 4 dagar (du får ange dag och ungefärlig tidpunkt när du slutför beställningen).

Bekräftad beställning från beställningssortimentet skickas till leverantören när din valda butik har sin ordinarie beställningsdag. Det varierar från butik till butik vilken dag och hur ofta som de skickar beställningar till olika leverantörer. Det kan innebära att en butik beställer fyra gånger per vecka från en leverantör och en annan butik beställer en gång per vecka från samma leverantör.

Om du lägger din beställning dagen efter butikens ordinarie beställningsdag kan det dröja upp till sex dagar innan din beställning går iväg till leverantören. När det gäller beställning av varor som vi har i små partier skickar vi varorna från vår egen depå i Örebro.

Jag har mailat Systembolaget för att höra hur de ser på det faktum att många som beställer vid högtrycksbeställningar går utan varor fastän de beställt när det funnits många i lager kvar, just pga. deras utdaterade system att hantera beställningar och ordrar på. Som monopol som strävar efter att begränsa distanshandel måste de ta sitt ansvar till kunderna på ett bättre sätt!
 
Last edited:

Magikern

Medlem
En flaska jadot corton pougets grand cru fick de bli.

Trodde den skulle vara slut inom en minut. Funderar på att köpa en till om den är bra redan idag men kanon om 10 år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hmm, jag tror jag inte riktigt jag fick ned i skrift det jag egentligen menade.
"Bekräftad beställning från beställningssortimentet skickas till leverantören när din valda butik har sin ordinarie beställningsdag" När får man denna bekräftelse? Det är väl helt ointressant att veta SB interna rutiner, av intresse är väl endast leverans dag.Om man nu bekräftat ordern men varan hunnit ta slut hos leverantör innan SB gör sin beställning kan det omöjligt bli kundens problem. Att sen ha en hemsida med information om varan som stämmer överens med vissa butikers rutiner men ej med andra, verkar helt galet.
 

Skrutt

Medlem
Självklart har man rätt att vara förbaskad på bekräftade beställningar från BS som inte dyker upp. Samtidigt skulle jag vilja veta vad det skulle kosta i tid och pengar att föra ett exakt lagersaldo på c:a 12789 olika produkter som finns på andra företag än det egna.

Missförstå mig inte: Kritiken är relevant i vilket fall som helst om frågan gäller monopolets vara eller icke vara, eftersom monopolet är en grundorsak till det vaga "Lagersaldo: Hos leverantör".
 

magnum

Epernay, Frankrike
Självklart har man rätt att vara förbaskad på bekräftade beställningar från BS som inte dyker upp. Samtidigt skulle jag vilja veta vad det skulle kosta i tid och pengar att föra ett exakt lagersaldo på c:a 12789 olika produkter som finns på andra företag än det egna.

Missförstå mig inte: Kritiken är relevant i vilket fall som helst om frågan gäller monopolets vara eller icke vara, eftersom monopolet är en grundorsak till det vaga "Lagersaldo: Hos leverantör".
Varför är det intressant att veta vad det kostar med exakt lagersaldo? Det är väl helt ointressant! Monopol eller inte man måste utgå från kundnyttan om en lösning är för tids och kostnadskrävande får man väl hitta en annan lösning. Som det är nu kan man som kund inte se på SB hemsida vad som gäller för respektive butik. Detta kan inte vara svårare att lägga in än tex öppettider. Kostnad minimal.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som har hört talas om webbauktioner? Någon som har hört talas om aktiehandel på nätet? Någon som skulle acceptera att "ditt aktieköp makulerades" eller "en annan bjöd före dig på eBay"? Trams. Undanflykter och kvalificerat trams.
Poängen är väl att de inkompetenta aktörer som höll sig med den servicen hade slagits ut från marknaden - särskilt i vissa länder där någon stämmer *rsl*et av en när man inte håller det man lovar. Har man monopol kan man ju vara självgod pösmunk och hävda att man är utmärkt, oavsett hur usel man är. Det är viktigare för en monopolist att upprätthålla monopolet än att i grunden förbättra servicen, och det är viktigare att upprätthålla stöd från beslutsfattare än från folket. (Men man ser självfallet till att ha siffror som tyder på att undersåtarna är tillräckligt nöjda.) När de östtyska arbetarna drog till väst byggde Walter Ulbricht en mur istället för att förbättra levnadsvillkoren i DDR. När de vinintresserade köper utomlands vill Magdalena Gerger förbjuda nätvinhandeln istället för att förbättra sortimentet och servicen. :)
 

Skrutt

Medlem
@magnum

Det är ju inte SB som har flaskorna, än mindre någon enskild butik. Vi snackar nån halvmiljon flaskor från andra företag som alla inblandade ska hålla räkningen på. Du verkar inte skilja på varor som SB köpt in och sådana som de bara förmedlar.

Och jag har inte påstått att det inte finns något bättre sätt, se andra stycket ovan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
@magnum

Det är ju inte SB som har flaskorna, än mindre någon enskild butik. Vi snackar nån halvmiljon flaskor från andra företag som alla inblandade ska hålla räkningen på. Du verkar inte skilja på varor som SB köpt in och sådana som de bara förmedlar.

Och jag har inte påstått att det inte finns något bättre sätt, se andra stycket ovan.
Det är sant, men då kan man heller inte bekräfta ordern som man nu gör. Men i fallet med Roederer så kom varan inte från BS. Felet som jag ser det är att SB har ett gemensamt bekräftelsesystem samtidigt som varorna beställs av en person på respektive butik vid olika tidpunkter även om två kundbeställningar läggs samtidigt i olika butiker. Det är inte komplexiteten eller svårigheten det beror på utan ointresse från SB.
 

Skrutt

Medlem
Det är sant, men då kan man heller inte bekräfta ordern som man nu gör. Men i fallet med Roederer så kom varan inte från BS. Felet som jag ser det är att SB har ett gemensamt bekräftelsesystem samtidigt som varorna beställs av en person på respektive butik vid olika tidpunkter även om två kundbeställningar läggs samtidigt i olika butiker. Det är inte komplexiteten eller svårigheten det beror på utan ointresse från SB.
Kan bara hålla med.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Information? Hur tänker du då?
Det står inte på sidan att beställning kommer göras manuellt och att det kan ta flera dagar innan det görs. På samma sätt som man har olika adress etc till alla butiker utskrivet på hemsidan borde man kunna lägga in beställningsförfarandet. Nu står det samma information oavsett butik/rutin.
 

sunqan

Vinös
Det står inte på sidan att beställning kommer göras manuellt och att det kan ta flera dagar innan det görs. På samma sätt som man har olika adress etc till alla butiker utskrivet på hemsidan borde man kunna lägga in beställningsförfarandet. Nu står det samma information oavsett butik/rutin.
Men internetbeställning är ju bara ett komplement till beställning i butik. Om du vill vara säker på att de kanske registrerar din beställning ska du alltså inte användq komplementet utan gå dit istället.

(Ironi är svårt)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Men internetbeställning är ju bara ett komplement till beställning i butik. Om du vill vara säker på att de kanske registrerar din beställning ska du alltså inte användq komplementet utan gå dit istället.

(Ironi är svårt)
Spelar ingen roll om du går dit eller gör det via web det är ändå skillnader i rutiner per butik.
 
Toppen