Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T8 lansering 1 juni 2013

Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna 1 juni 2013 (T6-T8)

Tre av vinerna som Winetrade presenterade på vinmässan , 2001 Pattes Loup Chablis samt deras 1er Cru Butteaux och bloggfavoriten Jean Foillard Côte du Py ingår i lanseringen. 2008 Barolo Bricco delle Viole från GD Vajra a 399 SEK får också sägas vara ett bra köp.

Rätt lång lista med en hyfsad spridning på olika områden. Ser en del namn som säkert kan få några på forumet att bli intresserade

Som vanligt, listan är preliminär och priser bör alltid kontrolleras mot vad de kostar internationellt.

T6-T8 lansering 1 juni 2013
 

Magikern

Medlem
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Chateau Chasse-Spleen 1994 verkar rätt spännande men risken att den är past prime borde vara rätt stor
 
Trådskapare
A
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Magikern skrev:
Chateau Chasse-Spleen 1994 verkar rätt spännande men risken att den är past prime borde vara rätt stor

Såg den, 900 flaskor och 349 SEK gav mig känslan "too good to be thru".

Också lite förvånad över att forumets CdP-fantaster inte börjar rabbla Télégraphe, Beaucastel etc etc ännu. För högt pris i Sverige , dålig årgång eller har smaklökarna utvecklats?
 

Segol

Medlem
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Anders Landström skrev:
Såg den, 900 flaskor och 349 SEK gav mig känslan "too good to be thru".

Också lite förvånad över att forumets CdP-fantaster inte börjar rabbla Télégraphe, Beaucastel etc etc ännu. För högt pris i Sverige , dålig årgång eller har smaklökarna utvecklats?

"etc etc"? Jag ser inga fler än de två du nämner.
Inte alls omöjligt att jag kompletterar med några ytterligare Télégraphe, årgången är bra och priset är helt OK även om det går att hitta billigare.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Segolas skrev:
"etc etc"? Jag ser inga fler än de två du nämner.
Inte alls omöjligt att jag kompletterar med några ytterligare Télégraphe, årgången är bra och priset är helt OK även om det går att hitta billigare.

Jag drar allt över en kant :) det är ju ett gäng syltade Syrah från Australien med på listan också. Amon-Ra bland annat
 

Håkan

Medlem
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Giaconda är allt annat än syltig, väldigt väldigt bra vin från en bra Giacondaårgång. Så nära Cote Rotie man kan komma utan att vara där. Jag vill också slå ett slag för Pommard la Chaniere, väldigt bra kommunpommard till vettigt pris. Drack 2002 för några veckor sen och den var mycket trevlig.
 

kayaker

Cyklist
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Håkan skrev:
Giaconda är allt annat än syltig, väldigt väldigt bra vin från en bra Giacondaårgång. Så nära Cote Rotie man kan komma utan att vara där. Jag vill också slå ett slag för Pommard la Chaniere, väldigt bra kommunpommard till vettigt pris. Drack 2002 för några veckor sen och den var mycket trevlig.
Hyssj! De har bara köpt in 360 flaskor och jag vill ha ett gäng... ;)
 
Trådskapare
A
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Håkan skrev:
Jag vill också slå ett slag för Pommard la Chaniere, väldigt bra kommunpommard till vettigt pris. Drack 2002 för några veckor sen och den var mycket trevlig.

Tack för tipset. Om 2002an levererar nu så låter det inte som några som helst problem att låta en 2010 ligga till 2020+
 

perpro

Medlem
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Pga systembolagets kassa webbsystem så avbröts min beställning i lördags. Jag beställde om en låda Beaucastel, en Guigal Ampuis och en halvlåda Warner Giaconda. Testade igen. Och vips, så dök det upp två mail med bekräftelse på två olika beställningar. Jag mailade och avbokade båda idag. (Får se om de går med på de, annars får jag hämta ut dem och returnera dem direkt...)

Beaucastel finns billigare på Millesimes, och de andra klarar jag mig utan. Och jag skulle ju inte köpa mer Rhône just nu förresten.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

-Beställde några Beaucastel och Telegraphe till mitt lokala bolag och har sedan kollat kontinuerligt för att se om någon förändring sker i webbsaldot men icke... Känns som att det antal som skall finnas enligt webbsaldot inte har någon som helst verklighetsanknytning utan det handlar mer om tur om man får en flarra tillslut...
 

Magikern

Medlem
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Någon som köpt Chasse-Spleen 94?

Mycket spännande att höra feedback från någon som provat en flaska.

Känns som risken att den är past prime är stor.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Trots två olika beställningar av Butteaux Pattes Loup, 2011 (nr 99324) som bekräftades så visade det sig att ordern inte blev bokad.

Tråkigt då jag verkligen var intresserad av att köpa vinet men det är ju inte mycket att göra.
 

ae

Medlem
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Anders Landström skrev:
Trots två olika beställningar av Butteaux Pattes Loup, 2011 (nr 99324) som bekräftades så visade det sig att ordern inte blev bokad.

Tråkigt då jag verkligen var intresserad av att köpa vinet men det är ju inte mycket att göra.

Samma för mig. Det var ca 25 flaskor i websaldont när jag beställde, men det blev inget trots det.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

ae skrev:
Samma för mig. Det var ca 25 flaskor i websaldont när jag beställde, men det blev inget trots det.

Då var det inte bara för mig det gick snett. Det var en bit över 100 då jag beställde min första omgång, 10:02 men det fungerade ju som sagt mindre bra. Drar ett mail till Wine Trade så får vi se vad de säger.
 

Per Stade

Lege artis
SV: T6-T8 lansering 1 juni 2013

Anders Landström skrev:
Trots två olika beställningar av Butteaux Pattes Loup, 2011 (nr 99324) som bekräftades så visade det sig att ordern inte blev bokad.

Tråkigt då jag verkligen var intresserad av att köpa vinet men det är ju inte mycket att göra.

Hade samma problem men mina vänliga kontakter på bolaget här i stan
lyckades hitta en flaska i Malmö, som jag hämtade ut idag.
 
Toppen