Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ta med eget vin till restaurang (BYOB)

merlotsmile

Medlem
Skapar egen tråd istället för att fråga @Arvid i investeringstråden.

Hur vanligt är detta? Brukar ni göra det när ni är utanför Sveriges gränser? Vad brukar det kosta? Kan man göra detta på alla restauranger?

Hur tänker man vad gäller vilka viner man skall ta med sig? Kollar ni menyn och planerar innan? Eller väljer ni rätter efter vilket vin ni tar med er? Hur gör ni med luftning? Kan man ta flera flaskor med sig? Vad brukar det kosta?

Oj, det blev många frågor :eek:. Tror bara jag gjort detta en enda gång och det var i Australien på någon restaurang som inte hade en egen vinlista :). Det känns ju dock som att man borde göra detta oftare!
 

Vino fino

Medlem
Jag gick ofta på BYOB-restauranger när jag bodde i London. Priset då var £ 5 i "korkavgift". Kändes utmärkt att ta med sig ett vin man betalat 30 pund för och lägga på en femma. På den tiden fanns det ett tjugotal BYOB i London men nu är de betydligt fler.
http://www.wine-pages.com/food/byoblist.shtml

På de andra ställen jag bott i världen (Spa, Sydamerika) har det aldrig varit riktigt aktuellt, delvis därför att restaurangerna hade ett intressantare utbud än många vinbutiker, men främst därför att påslaget jämfört med butik ligger på 10-25%. Då känns det helt rimligt att stötta restaurangen.

Jag har någon gång tagit med mig en egen pava till någon högtidsstund, men då har jag inte ens behövt betala korkavgiften. En rimlig krögare gör ju en avvägning: den här kunden är här varannan vecka och spenderar sina pengar. Då kan han få ta med sig en pava någon gång. Han köper ju ändå resten av mig.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
French Laundry höjde nyligen sin korkavgift till 150 USD...
I Tokyo stöter vi på korkavgifter på 1500 till 3000 JPY (100-200 SEK) även om de ibland bjuder på kostnaden och en av våra älskade Yakiniku-restauranger bara tar 500 yen (~30 spänn) för medhavd flaska...
 

Karl

Medlem
Ok. Men i Sverige då? Finns detta på svenska krogar? Detta skulle ju kunna leda till att man tar sig mer ut på restaurang igen. Det är så tråkigt på 90% av krogarna här i Malmö. Skitviner för 500 spänn.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok. Men i Sverige då? Finns detta på svenska krogar? Detta skulle ju kunna leda till att man tar sig mer ut på restaurang igen. Det är så tråkigt på 90% av krogarna här i Malmö. Skitviner för 500 spänn.
Det är tyvärr fortfarande olagligt. Men visst är det trist att betala 500 spänn för ett relativt standardmässigt vin.
 

Karl

Medlem
Det är tyvärr fortfarande olagligt. Men visst är det trist att betala 500 spänn för ett relativt standardmässigt vin.
Olagligt? Sjukt! Det är ju under kontrollerade former på restaurang. Man häpnar över vår lagstiftning ibland. Ska det inte vara så att det är medborgarnas vilja som politiker ska föra fram för lagstiftning. Eller har jag helt missuppfattat det här med demokrati?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Olagligt? Sjukt! Det är ju under kontrollerade former på restaurang. Man häpnar över vår lagstiftning ibland. Ska det inte vara så att det är medborgarnas vilja som politiker ska föra fram för lagstiftning. Eller har jag helt missuppfattat det här med demokrati?
Surt sa räven...tur att vi kan rösta på partiet "Fina Vinare" som kämpar för en god dryckeskultur...eller vänta nu...vi väntar fortfarande på att det skall bildas. o_O
 

Livermore

Medlem
Olagligt? Sjukt! Det är ju under kontrollerade former på restaurang. Man häpnar över vår lagstiftning ibland. Ska det inte vara så att det är medborgarnas vilja som politiker ska föra fram för lagstiftning. Eller har jag helt missuppfattat det här med demokrati?
Demokrati var nog tänkt att funka så, men det har aldrig och verkar inte bli så på ett bra tag framåt. Politiker ska tjäna folket, inte stifta lagar som inskränker frihet.
 

Siripim

Medlem
Olagligt? Sjukt! Det är ju under kontrollerade former på restaurang. Man häpnar över vår lagstiftning ibland. Ska det inte vara så att det är medborgarnas vilja som politiker ska föra fram för lagstiftning. Eller har jag helt missuppfattat det här med demokrati?
Jag tror dock att de som önskar BYOB i Sverige är rätt få. Så även om det skulle bli en folkomröstning i frågan så vore utgången »osäker« för att inte säga oönskad. Tyvärr gäller detsamma med monopolet. Tror inte att ett avskaffande skulle gå igenom även om det vore en folkomröstning. Man ska inte underskatta propaganda!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Olagligt? Sjukt! Det är ju under kontrollerade former på restaurang. Man häpnar över vår lagstiftning ibland. Ska det inte vara så att det är medborgarnas vilja som politiker ska föra fram för lagstiftning. Eller har jag helt missuppfattat det här med demokrati?
Du kanske bara har missat vilket land du bor i? :D

När jag besökte Alsace för några år sedan hade en kompis bokat in oss på en rätt bra restaurang i Riquewihr som tillämpade droit de bouchon, d.v.s. korkavgift. Kanske 10 euro? Mest för att testa upplägget tog jag med mig en flaska mogen Bordeaux (kan ha varit en Smith Haut Lafitte 1995) och så valde vi huvudrätt som passade till det. Vi drack också något av restaurangens egna Alsaceviner, så vi körde inte egna viner rakt igenom.
Det är nog enda gången jag har provat detta upplägg.
 

sunqan

Vinös
Jag har försökt hitta vad i alkohollagen som omöjliggör BYOB i sverige.dessutom försöker jag förstå hur ställen som grappe kan existera om byob inte är möjligt.
Men jag hittar inget uttryckligt förbud mot förtäring eller servering av medhavda drycker. (Däremot får personalen på McDonalds inte förvara alkohol från bolaget på arbetsplatsen)
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Jag har försökt hitta vad i alkohollagen som omöjliggör BYOB i sverige.dessutom försöker jag förstå hur ställen som grappe kan existera om byob inte är möjligt.
Men jag hittar inget uttryckligt förbud mot förtäring eller servering av medhavda drycker. (Däremot får personalen på McDonalds inte förvara alkohol från bolaget på arbetsplatsen)
"Slutet sällskap" per definition på Grappe? Eller?
 

Karl

Medlem
Så det skulle alltså supas mer om det vore lagligt att ta med eget vin till restaurang, och därför måste det finnas lagar som förhindrar denna ytterligare konsumtion som detta skulle kunna medföra? Ytterst tveksamt om det skulle konsumeras mer vin om detta skulle vara möjligt. De som är intresserade av att dricka mycket alkohol sitter nog fortfarande och klunkar i sig sin BiB i soffan och slipper betala 300 kr i korkavgift. Kanske har restauranger inte uppfattat det ökade vinintresset som kommer nu, också bland yngre. Jag tror det skulle kunna leda till en mycket större omsättning för restaurangbranchen. Tänk er själva att man som ett gäng vinintresserade skulle kunna samlas på en restraurang med ett vintema och passande mat och där umgås. Nu måste man ha dessa tillställningar hemma(eftersom det är olagligt på restaurang??). Vart är lobbyorganisationerna när man behöver dom? Hallå!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har försökt hitta vad i alkohollagen som omöjliggör BYOB i sverige.
Alkohollagen (2010:1622) 8 kap 24 §: "På serveringsställe där serveringstillstånd gäller får inte någon dricka eller tillåtas dricka andra alkoholdrycker än sådana som har serverats i enlighet med tillståndet. Detta gäller dock inte på hotellrum."
Notera 25 §: "Chefen för Utrikesdepartementet får medge undantag från 13 och 24 §§ på begäran av främmande stater och internationella organisationer som avses i lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall." I klartext: vi vet att de svenska bestämmelserna är så jävla korkade enligt internationellt synsätt att vi måste ge dispens från dem för internationella organisationer och ambassader m.m.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så det skulle alltså supas mer om det vore lagligt att ta med eget vin till restaurang, och därför måste det finnas lagar som förhindrar denna ytterligare konsumtion som detta skulle kunna medföra? Ytterst tveksamt om det skulle konsumeras mer vin om detta skulle vara möjligt. De som är intresserade av att dricka mycket alkohol sitter nog fortfarande och klunkar i sig sin BiB i soffan och slipper betala 300 kr i korkavgift. Kanske har restauranger inte uppfattat det ökade vinintresset som kommer nu, också bland yngre. Jag tror det skulle kunna leda till en mycket större omsättning för restaurangbranchen. Tänk er själva att man som ett gäng vinintresserade skulle kunna samlas på en restraurang med ett vintema och passande mat och där umgås. Nu måste man ha dessa tillställningar hemma(eftersom det är olagligt på restaurang??). Vart är lobbyorganisationerna när man behöver dom? Hallå!

Det är en liten egenhet med den svenska alkoholdebatten att den, åtminstone sedan ansökan om EU-medlemskapet lämnades in 1990, till stor del handlar om monopolet eller mer specifikt monopolets bevarande, skatter och tillåtna införselmängder från annat EU-land (som nästan enbart är en "påhängsfråga" till skattefrågan). Det förekommer däremot knappast någon debatt om serveringsfrågor. Jag har inte sett IOGT-NTO kräva "förbjud all alkoholservering efter kl. 23 (så antalet dödsfall minskar med 10 000/alla barn blir glada/...)", "halvera antalet utskänkningsställen genom att dra in tillstånden" eller liknande.

En liten parantes: låter mina två exempel ovan konstiga? Jag hävdar att dessa saker är juridiskt och politiskt betydligt enklare att ordna än att minska införselkvoterna från andra EU-länder, eftersom de enbart handlar om nationella regler. Att de låter konstiga, men att ingrepp i EU:s fria rörlighet inte låter konstigt, har enbart att göra med hur debatten bedrivs i Sverige och med vanans makt (och i någon mån med svenska "alkoholpolitikers" okunnighet om EU, och det tycks även inkludera de som sitter i EU-parlamentet på feta löner).

Internationellt och historiskt har dock alkoholdebatten, i de länder som haft den (i huvudsak länder i brännvinsbältet, i första hand protestantiska sådana), mer handlat om servering/regler för krogar än den handlat om detaljhandel. Även i Sverige fanns överväganden om servering mer med i debatten förr i tiden. Systembolaget brukar ju hävda att deras bakgrund är Göteborgssystemet av 1865 eller brännvinsmonpolet i Falun av år 1850. Detta blir dock rätt missvisande med tanke på att Systembolaget AB alltid har varit ett företag som driver butiker, för dessa äldre konstruktioner handlade i första hand om servering av brännvin i krogform. Det är dock rätt att själva monopolet har denna bakgrund, även om det sammanslagna nationella Systembolaget (från 1955) aldrig har sysslat med detta. Det gjorde dock de lokala/regionala systembolagen fram till början av 1900-talet. Sverige hade sedan fram till 1955 ett statligt monopol på restauranger/krogar för vanligt folk/arbetarklassen i form av de s.k. folkrestaurangerna som drevs av det statliga företaget SARA. "Finkrogar" slapp monopolet, såvitt jag vet. (Ifall någon undrar varför Sverige har en förhistoria av rätt outvecklad restaurangkultur behöver ni inte undra längre...)

Varför då detta märkliga svar på din fråga? Jo, det svenska monopolet har växt fram via monopol på servering, där monopol på all tillverkning, import och detaljhandel har tillkommit senare. Idag återstår enbart monopol på detaljhandel. Förbudet mot att dricka medhavd sprit på krogen lär dock ha funnits där sedan tidernas begynnelse, för annars skulle det ju inte ha varit ett monopol. I tidernas begynnelse och ända fram till motbokens avskaffande 1955 handlade detta i första hand om att inte tillåta att folk drack mer än sin tillåtna krogranson och att de inte fick ta med hembränt in till krogen. Vi talar alltså om sprit och inget annat. Det har inte egentligen handlat om att vin på krogen skulle vara ett problem för folkhälsan.

På sätt och vis är det märkligt att regeln finns kvar, med tanke på hur många andra liberaliseringar som över åren skett på just serveringssidan: mycket längre öppettider, betydligt fler tillstånd, enklare att ordna kommersiellt vinprovning o.s.v.
 
Last edited:
Toppen