Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ta med eget vin till restaurang (BYOB)

sunqan

Vinös
Alkohollagen (2010:1622) 8 kap 24 §: "På serveringsställe där serveringstillstånd gäller får inte någon dricka eller tillåtas dricka andra alkoholdrycker än sådana som har serverats i enlighet med tillståndet. Detta gäller dock inte på hotellrum."
Notera 25 §: "Chefen för Utrikesdepartementet får medge undantag från 13 och 24 §§ på begäran av främmande stater och internationella organisationer som avses i lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall." I klartext: vi vet att de svenska bestämmelserna är så jävla korkade enligt internationellt synsätt att vi måste ge dispens från dem för internationella organisationer och ambassader m.m.
Där står väl inget som förbjuder byob?
Det enda är att det måste ha serverats enligt tillståndet :)
Vad jag kan hitta så står det inte nånstans att de måste ha köpt in varorna för att få servera.
Vad som sedan sägs i serveringstillstånden är ju en annan sak...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Där står väl inget som förbjuder byob?
Det enda är att det måste ha serverats enligt tillståndet :)
Vad jag kan hitta så står det inte nånstans att de måste ha köpt in varorna för att få servera.
Vad som sedan sägs i serveringstillstånden är ju en annan sak...
Om du tror att privatpersoner får sälja till restauranger, att restauranger får köpa från privatpersoner o.s.v. är det nog inte meningsfullt att fortsätta med citat av enstaka paragrafer. Läs igenom 1 kap 11 § samt hela 3 kap, 4 kap, 5 kap och 7 kap och återkom sedan.
 

kayaker

Cyklist
Om du tror att privatpersoner får sälja till restauranger, att restauranger får köpa från privatpersoner o.s.v. är det nog inte meningsfullt att fortsätta med citat av enstaka paragrafer. Läs igenom 1 kap 11 § samt hela 3 kap, 4 kap, 5 kap och 7 kap och återkom sedan.
Bara att ändra den puckade definitionen av servering. Å andra sidan så finns det inget som säger att ett köp av tjänsten att öppna min medhavda flaska och upphällning av innehållet i mitt glas ska kallas servering.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bara att ändra den puckade definitionen av servering. Å andra sidan så finns det inget som säger att ett köp av tjänsten att öppna min medhavda flaska och upphällning av innehållet i mitt glas ska kallas servering.
Och så var vi tillbaka på 8 kap 24 §.
 

sunqan

Vinös
Om du tror att privatpersoner får sälja till restauranger, att restauranger får köpa från privatpersoner o.s.v. är det nog inte meningsfullt att fortsätta med citat av enstaka paragrafer. Läs igenom 1 kap 11 § samt hela 3 kap, 4 kap, 5 kap och 7 kap och återkom sedan.
Har man utskänkningstillstånd är det reglerat var man får handla.

var står det att man måste ha köpt det man serverar???
 

sunqan

Vinös
Och läs min fråga och gissa inte vad jag frågar.

jag har läst alkohollagen och jag hittar inte var det står att man måste ha köpt det man serverar.

Vad i lagen förbjuder byob ?

edit - hur fan fimpar man surfplattan Autocorrect?
 
Last edited:

Arvid

Medlem
Jag kan svara här också. Se inte detta som fasta regler, men någon sorts inofficiella guidelines som många verkar eniga om:

* Man tar inte med något som finns på listan
* Man avtalar i förväg att man tar något med
* Man tar med 1 eller max 2 flaskor. Inte ok att lasta av en låda på restaurangen och kräva att de ska kyla, putsa glas, dekantera etc.
* Priset ska ungefär motsvara listans billigaste flaska (på våra krogar i Danmark "tar vi" 200 kr, i London £15 (gratis på söndagar)
* Köper man en flaska av "motsvarande dignitet" på listan brukar vi häva avgiften
* Man ger sommelieren ett ordentligt glas som tack för servicen. :)

I praktiken är 90% av de som nyttjar det antingen sommelierer eller våra goda stamgäster som har nåt riktigt spekatakulärt med. Det händer så klart att det kommer in nån tomte med en prosecco och chianti i bastflaska, men jag kan inte komma ihåg senast nån faktiskt betalade BYO-avgiften.

Och @Matlen, jag känner din smärta. Även om det känns som att det är på rätt väg så är Malmö osedvanligt trist vinmässigt, och så överdrivet dyrt för det mesta. Totalt missförstått.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kan svara här också. Se inte detta som fasta regler, men någon sorts inofficiella guidelines som många verkar eniga om:

* Man tar inte med något som finns på listan
* Man avtalar i förväg att man tar något med
* Man tar med 1 eller max 2 flaskor. Inte ok att lasta av en låda på restaurangen och kräva att de ska kyla, putsa glas, dekantera etc.
* Priset ska ungefär motsvara listans billigaste flaska (på våra krogar i Danmark "tar vi" 200 kr, i London £15 (gratis på söndagar)
* Köper man en flaska av "motsvarande dignitet" på listan brukar vi häva avgiften
* Man ger sommelieren ett ordentligt glas som tack för servicen. :)

I praktiken är 90% av de som nyttjar det antingen sommelierer eller våra goda stamgäster som har nåt riktigt spekatakulärt med. Det händer så klart att det kommer in nån tomte med en prosecco och chianti i bastflaska, men jag kan inte komma ihåg senast nån faktiskt betalade BYO-avgiften.

Och @Matlen, jag känner din smärta. Även om det känns som att det är på rätt väg så är Malmö osedvanligt trist vinmässigt, och så överdrivet dyrt för det mesta. Totalt missförstått.
Oavsett vad så åker jag till Köpenhamn imorgon, vad hittar jag dig ifall jag får ett infall att besöka något kul? Bra tillfälle att testa BYOB. o_O
 

perpro

Medlem
Hotellrum? Läste jag hotellrum? Vad är definitionen av det.. Skulle man inte kunna ställa in en lite resesäng i någon bakficka, så kan man hyra "hotellrummet" och få BYOB och mat? :)

Jag har för övrigt även ett fack på Le Village Wine Club i Göteborg. Det är en helt vinkällare som ligger bakom restaurangen. Ner dit kan man beställa catering från restaurangen. Grymt faktiskt.
 
Toppen