Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

v_skogh

Medlem
...behöver lite hjälp.
Har ingen egentlig erfarenhet men misstänker att jag skulle kunna falla för Hermitage.
Problemet är dock att erfarenheten är i princip noll och vinerna på Bolaget säger mig vid första anblick ingenting.
Att Guigal skulle smaka bra kan jag räkna ut men jag är i nybörjarstadiet och vill initialt lägga 150-300 kr/flaska för att sortera ut om möjligt. I första hand är jag intresserad av viner som finns på just Bolaget pga tillgängligheten och enkelheten att få fram flaskor. Tänkte faktiskt knäppa en flaska redan på lördag men vad?
Kan ni hjälpa mig? Med vad och vart ska jag börja?

Är öppen och tacksam för hjälp...
 

moos

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Vincent Paris Cornas. Granit 30, en riktigt trevlig Syrah.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Kikade lite på Guigal, finns absolut viner för ganska små pengar. Vill bara rätta mig själv.
Tänkte bara La Landonne, La Turque & La Mouline och det är lite över budget. Tyvärr.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

moos skrev:
Vincent Paris Cornas. Granit 30, en riktigt trevlig Syrah.

Har du en direktlänk, får många träffar på SB på de namnet.
 

moos

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Sorry hittade den inte på systemet.... Köpte själv på vinmonopolet, såg att den var recenserad med pris när jag googlade.
 

chambertin

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Cornas: Colombo och Clape är toppnamnen och det finns viner från båda på SS. Dock ej under 300:-. Chapoutier kan också vara bra

St.Joseph: Stort distrikt som kan uppbringa viner som ibland är åt Côte-Rôtie-hållet (vissa blandar också med lite Viognier i sina cuvéer) och ibland mer åt Crozes- eller Cornas-hållet. Tardieu-Laurent och Gilles Robin kan vara värt att prova av de som finns på SS. Chave "bör" ju vara ok men inte provat. En del av Guigals Crozes-Hermitage-tappningar längre tillbaka har varit väldigt svaga så Guigal är inget säkert kort för min del här heller utan att ha provat.

Crozes-Hermitage: "Platten" runt Hermitage-kullen och stort distrikt med både toppar och besvikelser. Undvik de billigaste. Alain Graillot, Gilles Robin, Jaboulet och Tardieu-Laurent kan vara värda att prova.

Dom stora namnen i Hermitage och Côte-Rôtie behöver ju inga närmare rekommendationer utan dom hittar du nog själv. :)
Brune & Blonde från Guigal med några år på nacken brukar inte vara fel.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Grymt svar, tackar ödmjukast.
Ser att jag får sätta mig och beställa en del viner då det är riktigt glest mellan flaskorna från Norra Rhône på bolagets hyllor.
Hittar dock en flaska som finns för omgående inköp http://www.systembolaget.se/90061
Verkar faktiskt va den enda jag hittar som inte behöver beställas av namnen du nämnde.
I övrigt, tips på andra inköpsstället? Finns det Rhône specifika butiker i tex Danmark?
 

kayaker

Cyklist
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

chambertin skrev:
Cornas: Colombo och Clape är toppnamnen och det finns viner från båda på SS. Dock ej under 300:-. Chapoutier kan också vara bra
Jag skulle lägga till Yves Cuilleron och Alain Voge i den listan.

Om man ska vara våghalsig och generalisera lite grand så tycker jag att Cornas är den appellation i norra Rhône som är mest "pålitlig" vid sidan av Côte-Rôtie och Hermitage, fast till betydligt snällare priser. Både St-Joseph och Crozes-Hermitage erbjuder fler stolpskott...
 

chambertin

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

v_skogh skrev:
I övrigt, tips på andra inköpsstället? Finns det Rhône specifika butiker i tex Danmark?
Inte så hemma på vad som finns i vårt grannland tyvärr men det mesta brukar ju gå att uppbringa där till skillnad mot i "världens bästa sortiment-affären".
Har själv köpt det lilla jag har från norra Rhône i Frankrike (på plats eller hos cavister).

kayaker skrev:
Jag skulle lägga till Yves Cuilleron och Alain Voge i den listan.
Är nog inte helt fel heller... :)

Rör vi oss utanför SS sortiment så är Marc Sorrels Hermitage "Le Gréal" makalöst bra och klart billigare än Chave.
I St.Joseph har jag ibland handlad av en odlare som heter Domaine Farjon (ofta i Guide Hachette med bra recensioner) och som har en riktigt bra cuvée som heter Ma Selection.
Provade också nyligen en Crozes-Hermitage "Terre d'éclat" från Domaine de la ville rouge som var riktigt bra.

Läste någonstans att försäljningen i Sverige av viner från norra Rhône gått ner 20-30% jfrt med för 5-6 år sedan och att den volymen i huvudsak flyttat söderöver i Rhône.
Det speglas ju i SS sortiment där många viner då hänvisas till BS och däremd ofta blir 15-20:- dyrare på kuppen än om de hade varit i det fasta sortimentet.

Får väl erkänna att jag själv är en av dom som numera är mer trogen södra Rhône än norra.
En bra Hermitage eller Côte-Rôtie är dock aldrig fel och kommer nog inte att sluta köpa det heller.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Någon adress till Cavister för jag gissar att det är en webshop?
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Viner jag funderar på att beställa i 1 el. 2 st av. Åsikter mottages tacksamt:

Cornas:
-Cornas Les Méjeans Jean-Luc Colombo 2009
http://www.systembolaget.se/70897
-Cornas Les Grandes Terrasses 2009
http://www.systembolaget.se/90061


Crozes-Hermitage:
-Crozes Hermitage Tardieu-Laurent Vieilles Vignes 2009
http://www.systembolaget.se/74625
-Crozes-Hermitage Robin Gilles Cuvée Alberic Bouvet 2006
http://www.systembolaget.se/71554

St.Joseph:
-Saint Joseph Tardieu-Laurent Les Roches Vieilles Vignes 2008
http://www.systembolaget.se/70200
-Saint Joseph Robin Gilles Cuvée André Péalat 2006
http://www.systembolaget.se/82952
 

Orpale

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Delas - Marquise de la Tourette gillar jag. Den finns nog i BS.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Orpale skrev:
Delas - Marquise de la Tourette gillar jag. Den finns nog i BS.

Ska jag kika närmare på. Drack Delas igår, dock det enklare vinet Les Launes från Corzes-Hermitage. Helt ok men inte mer. Känns som det borde finnas betydligt mer att hämta hos vinet från Hermitage, dock verkar vinet slut för tillfället.

En följdfråga, vilka årgångar från Norra Rhône ska man satsa på om man ska dricka under de närmaste 6 månaderna? Vad bör va hyffsat tillgängligt nu?
 

Silenos

Medlem
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Oj vilken ilsket röd varningsruta man möttes av när man tänkte skriva ett inlägg i en gammal tråd. Istället för att starta en ny så tyckte jag denna kunde passa fint för mina undringar, men det kanske var feltänkt?

Precis som trådstartaren har jag fått för mig att jag ska börja rota runt lite i regionen. Införskaffade viner är Bernard Faurie: Hermitage (Greffieux/Bessard) 08, Hermitage (Bessard/Méal) 09 och Hermitage (Bessard/Méal) 10; Domaine Jasmin, Côte-Rôtie 10; samt Clape, Cornas 96 och 98. Orsaken till att det blev dem är nog främst Livinstone-Learmonths porträtt i hans feta bok plus allmänt gott renomé, för Clape var det nog mest flytet att springa på något med lite ålder, ifrån en känd firma, som gjorde att jag slog till. Bernard Faurie får ganska många spalter i nämnda bok men utöver det så har jag inte stött på särskilt mycket info, är det måhända någon av er som har erfarenheter av hans viner? han gör ju även en St-Joseph som jag nog prövar om testerna faller väl ut. Jasmin, några tankar kring den producenten? Just att han bara gör ett vin, i ganska stora kvantiteter, till ett rimligt pris är ju för omväxlings skull rätt skönt.
 
SV: Tänkte prova lite viner från Norra Rhône och...

Silenos skrev:
Oj vilken ilsket röd varningsruta man möttes av när man tänkte skriva ett inlägg i en gammal tråd. Istället för att starta en ny så tyckte jag denna kunde passa fint för mina undringar, men det kanske var feltänkt?

Tog ett tag innan jag hittade inställningen för varning om gammal tråd. Den är härmed borttagen. Så hittar ni en tråd som är aktuell för ämnet men inte aktuell för tiden så är det bara att köra på.
 
Toppen