Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tankar Byob

Som en som är hyfsat orutinerad på detta och första gången man ställer frågan vad är en Byob? Är det lätt att få till svar ”bring your own bottle” .. jo tack! Men sen då?:D


Vissa har ju ett tema, vissa där temat kanske är väldigt svårtolkade/open minded andra där det är väldigt tydligt.


Det finns säkert olika tänk när det kommer till byob här på finewines och med polarna.


Vilka är de oskrivna/skrivna reglerna på finewines-byob enligt er? Finns det några sådana?



Ska man ta med sig något man har stenkoll på eller är det fritt fram att ta med sig vad f*n man vill?


Om nu inte den byoben man ska på såklart redan har ett ”tema”



Så min fråga/frågor är väl,


När ni precis bokat upp er till en byob, vad är det första ni börjar tänka på?


Finns det något gemensamt ni tänker på även om det är en med tema eller utan tema?


Varsågoda att fylla på med svar & frågor
 

JonasBo

Medlem
Man kan väl ha byob med eller utan tema tänker jag. Om någon är osäker kan man kanske ge tips eller vägledning så någon inte tar med bib (om inte det är temat) ;)

Tänker också att man kanske inte alltid kan ngt om vinet man tar med men ofta går det säkert att ta redan på information som man kan dela med sig av.
 

Thirsty

Smygnykterist
Fösta tanken efter att ha signat upp sig är: Kul! :)
Andra tanken: Vad ska jag ta med mig? :confused:
Tredje tanken: ”det är lugnt, det har jag hemma” :cigarr:eller ”Shit, panik beställ leverans!” :nagelbitare:

I övrigt är det mycket som skiljer sig mellan olika tillfällen och sällskap.
- Är ”bonus” flaskor förväntade eller inte ok?
- Ska tilltugg tas med?
- Vilken prisnivå är den som folk brukar ligga på (även om det officiellt inte är någon)? Man vill ju inte vara Ove Sundberg likväl som att det känns bortkastat att komma med DRC till BIB sällskapet.

Så enklaste sättet är att fråga den som håller i det eller annan som vet.
 
Trådskapare
Rasmus Åkesson
Fösta tanken efter att ha signat upp sig är: Kul! :)
Andra tanken: Vad ska jag ta med mig? :confused:
Tredje tanken: ”det är lugnt, det har jag hemma” :cigarr:eller ”Shit, panik beställ leverans!” :nagelbitare:

I övrigt är det mycket som skiljer sig mellan olika tillfällen och sällskap.
- Är ”bonus” flaskor förväntade eller inte ok?
- Ska tilltugg tas med?
- Vilken prisnivå är den som folk brukar ligga på (även om det officiellt inte är någon)? Man vill ju inte vara Ove Sundberg likväl som att det känns bortkastat att komma med DRC till BIB sällskapet.

Så enklaste sättet är att fråga den som håller i det eller annan som vet.


De tre första tankarna stämmer ju rätt bra :D

och ja, det övriga är ju något man oftast brukar få reda på inför byoben.

men finns säkert fler roliga punkter på hur folk tänker ;)
 

chambertin

Medlem
Utifrån min devis att omväxling förnöjer och förhöjer så tänker jag så här vid BYOB med fritt tema:
  • Om det är mest Bubbleheads som kommer så tar jag INTE med mig kolsyrat
  • Om det är mest Rödvinsdrickare så tar jag snarare med mig ngt vitt än rött
  • Frankrike brukar dominera vg ursprung vid många BYOBs och dom klassiska regionerna i synnerhet så vill du inte vara som alla andra så håll dig undan frankrikes prestige-regioner.
  • Tyskland och Österrike brukar ofta lysa med sin frånvaro liksom många spanska regioner så om man inte är känslig för att ngn gissar Riesling direkt så är ett tips att ta ngt härifrån
  • Sydamerika är också plågsamt dåligt representerat på många BYOB
  • Är det många flaskor planerade från början samt ytterligare bonusflaskor så rekommenderar jag att undvika att ta med söta/fortifierade viner då dom hamnar sist i racet på kvällen och i den dimma som då helt oförklarligt brukar uppstå.
Om du känner dig osäker så fråga dom andra vilken typ av vin dom tar med så kanske ni kan få ihop en bra bredd och balans på det ni provar.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Utifrån min devis att omväxling förnöjer och förhöjer så tänker jag så här vid BYOB med fritt tema:
  • Om det är mest Bubbleheads som kommer så tar jag INTE med mig kolsyrat Håller helt med om detta!
  • Om det är mest Rödvinsdrickare så tar jag snarare med mig ngt vitt än rött Eftersom jag själv är rödvinsdrickare så brukar ofta mitt förstavin vara ett rödvin. Bonusflaskan (som alltid förekommer) blir troligen vitt.
  • Frankrike brukar dominera vg ursprung vid många BYOBs och dom klassiska regionerna i synnerhet så vill du inte vara som alla andra så håll dig undan frankrikes prestige-regioner. Mycket bra tips om nu inte temat antyder något annat. Detsamma gäller Italien men där är variationen oändlig så det fungerar ofta ändå.
  • Tyskland och Österrike brukar ofta lysa med sin frånvaro liksom många spanska regioner så om man inte är känslig för att ngn gissar Riesling direkt så är ett tips att ta ngt härifrån Tyskland kan vara ganska vanligt men en riesling kan vara ganska udda och vi har haft sådana som ingen runt bordet gissat riesling på. Kul.
  • Sydamerika är också plågsamt dåligt representerat på många BYOB Och Sydafrika (tyvärr)!
  • Är det många flaskor planerade från början samt ytterligare bonusflaskor så rekommenderar jag att undvika att ta med söta/fortifierade viner då dom hamnar sist i racet på kvällen och i den dimma som då helt oförklarligt brukar uppstå. Helt rätt!
Om du känner dig osäker så fråga dom andra vilken typ av vin dom tar med så kanske ni kan få ihop en bra bredd och balans på det ni provar. Här på forumet har vi alltid en konversationstråd där vi talar om vilka typer av flaskor vi tar med. Då kan man exempelvis styra sin bonusflaska till att det blir jämna flighter
 
Toppen