Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tarlant La Vigne d'Antan Non Greffée Blanc de Blancs Extra Brut 2000

moos

Medlem
Nån som har erfarenhet av detta vin? På Cellartracker så är det både högt och lågt omdöme från de olika provarna.

Så kort frågat: är det vits att springa till vinmonopolet och köpa 3 flaskor idag?
 
SV: Tarlant La Vigne d'Antan Non Greffée Blanc de Blancs Extra Brut 2000

moos skrev:
Nån som har erfarenhet av detta vin? På Cellartracker så är det både högt och lågt omdöme från de olika provarna.

Så kort frågat: är det vits att springa till vinmonopolet och köpa 3 flaskor idag?
Om du läst på Cellartracker så har du väl redan läst min kommentar. Tycker detta är ett bra vin. 2000 är en mellanår men Tarlant har lyckats bra. Finns ju mycket i världen att köpa så det är en fråga om du gillar Tarlants still. Är två år sedan mina anteckningar och läser jag de andra så verkar folk lite tveksamma om vinet sedan dess gått in i en "tunnel"

BdB från oympade stockar. Fina toner på näsan, initalt lite kall men med värme så växer vinet, Röda äpplen, blommor, plommon, lite vanilj. Bra syra, torr, fruktig smak, mycket rik och bred. Lite åt Selosse-hållet.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Tarlant La Vigne d'Antan Non Greffée Blanc de Blancs Extra Brut 2000

Jag har inte provat tarlant själv, men har hört en del om dem.... Om man uppskattar Charlemange, Prevost, Pierre Peters & Egly Ouriet. Är då Tarlant en vettig fortsättning då?


Eller jag köper nog tre flaskor idag....
 
SV: Tarlant La Vigne d'Antan Non Greffée Blanc de Blancs Extra Brut 2000

moos skrev:
Jag har inte provat tarlant själv, men har hört en del om dem.... Om man uppskattar Charlemange, Prevost, Pierre Peters & Egly Ouriet. Är då Tarlant en vettig fortsättning då?


Eller jag köper nog tre flaskor idag....
Tarlant som odlare är nog mest lik Prevost av de du räknar upp. De andra är mer "traditionella" Nu är ju La Vigne d'Antan 100% chardonnay så Egly Ouriet med sina överekade pinotdominerade är nog längst ifrån stilmässigt (även om La Vigne d'Antan är ekad så är den inte SÅ ekad som Egly Ouriet)
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Tarlant La Vigne d'Antan Non Greffée Blanc de Blancs Extra Brut 2000

Då är det bestämt jag skall ha några flaskor, tack för snabbt svar.
 
Toppen