Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Taylor's Vintage Port 1945

Jos

Medlem
Någon som har koll på Port och har någon info? Funderar på om den ska sparas eller knäckas... Mejlade producenten och frågade om de klämt någon på sistone eller hade något att tillägga om den men de har inte svarat.
 

Pomerol

Medlem
SV: Taylor's Vintage Port 1945

1945 ska väl vara ett legendarisk toppår? Har inte provat Taylors 1945 men drack för en tid sedan Quinta do Noval National 1966 (även detta ett mycket bra år) och den var underbart mogen. Inte helt otippat det bästa portvin jag druckit... En som var med på den middagen hade nyligen då provat National från 1963 och upplevde 66an som bättre just nu då 63an fortfarande kunde utvecklas. Häftigt att ett vin från 1963 inte är helt klart!

Jag har dock svårt att tro att Taylors 1945 kan bli så mycket bättre, den är nog så mogen som den kan bli. Drick och njut med en bit ost innan maten som apertif så går du inte miste om några nyanser som man annars kan göra när man druckit vin till förrätt, varmrätt osv... Hmmm, det är faktist så att man blir lite avundsjuk. Kul för dig att ha ett sådant portvin!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Taylor's Vintage Port 1945

Jo det är ju ett toppår men de korkas nog inte upp allt för ofta... Tack för dina erfarenheter även om jag inte blev klokare på just min flaska ;)
 

Pomerol

Medlem
SV: Taylor's Vintage Port 1945

Nej, jag är ledsen att jag inte kan ge dig en förstahandsrecension, tro mig, jag skulle gärna ha druckit 45an och gladeligen berättar för dig hur den var...

Minns att Systembolaget Passagen sålde både 45an och 54an när de öppnade. Om jag inte minns fel kom de flaskorna från producenten vilket betyder ju att de lagrats väl. Är det därifrån de kommer?

Per Bill gillar ju att sätta höga betyg men så här tycker han:

1945 Taylor Vintage

Doften är oerhört rik, djup, mogen och koncentrerad med söta julfrukter, choklad, nötter och violer. Smaken är djup, rik och oerhört koncentrerad med perfekt balans, makalös koncentration och inslag av katrinplommon, dadel, fikon, violer, russin, chokladkola, vanilj och stensöta. Ett perfekt vin med silkig, söt frukt, perfekt balans och lång, komplex eftersmak.

100 poäng

Detta makalösa vin har jag bara provat två gånger och båda gångerna har det varit lika fantastiskt. Om jag kunde ge 101 poäng till ett vin skulle 45:an få det.

http://www.dinaviner.com/artiklar/taylor.html

Och följande är klippt från http://www.stratsplace.com/rogov/port_1945_1963.htm

Taylor Fladgate, Vintage Port, 1945: If I were not such a greedy s.o.b., I’d put aside the two bottles I have left of this wine for my great-great-great grandchildren, but future generations be damned, for I intend to drink one of those bottles a decade from now and another in 2020, hopefully beating my date with the grim reaper! Whatever, at this stage this full bodied, remarkably tannic but amazingly well balanced wine is now drinking superbly, its intense red grape, almond and chocolate flavors and aromas interplaying beautifully with hints of eucalyptus, espresso coffee, dried cranberries and tobacco that rise and fall, almost like the tides to enchant at every moment the wine sits on the palate. More than that, a long, long finish in which you will do well to sit back quietly and marvel at the flavors that continue to develop long after the wine has been swallowed. Drink this one on its own now – 2200. (No, I am not exaggerating). Any food match will only harm it! Score 99. (Most recently tasted 24 Jun 2000)
 

Pomerol

Medlem
SV: Taylor's Vintage Port 1945

...måste rätta mig själv innan någon annan gör det; Det var Dow´s 1945 och 1954 som Regeringsgatan sålde för cirka 5000 respektive 3000 kr.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Taylor's Vintage Port 1945

Hade inte läst de recensionerna. Stort tack för att du tog dig tid!
 
Toppen