Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Temperatur- och luftfuktighetsmätare

gbgpatrik

Medlem
Man vill ju ha nördig kontroll på sin vinkällare med avseende på temperatur och luftfuktighet... Uppe, nere, sydsidan...
Köpte 3 temp/hydromätare på Claes Ohlsson som jag fick lämna tillbaka då det diffade 1,5 grad samt 20% luftfuktighet när dom låg bredvid varandra.
Vet någon några tillförlitliga mätare?
 
Trådskapare
gbgpatrik

gbgpatrik

Medlem
Sjukt bra respons på tråden! ;-) Ingen som mäter temp. och luftfuktighet i sin källare?
 

Mats

Gone todash....
Sjukt bra respons på tråden! ;-) Ingen som mäter temp. och luftfuktighet i sin källare?

Jorå, jag använder den här från Jula men jag har aldrig jämfört den med någon annan så jag vet inte hur exakt den är. Den har två sensorer så man kan mäta både vid golv och tak.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mäter ni bara momentant eller ackumulerar ni mätdata?
Kör ni bara eller har ni kopplat till automation/processtyrning och/eller larm?
 
Trådskapare
gbgpatrik

gbgpatrik

Medlem
Mäter ni bara momentant eller ackumulerar ni mätdata?
Kör ni bara eller har ni kopplat till automation/processtyrning och/eller larm?
Har oreglerad källare delvis under jord så ingen automation här. Hade funderingar på att köpa tellstick-kompatibla sensorer och övervaka via nätet för att kunna köra ut statistik mm. Inte för att jag kan påverka utfallet utan snarare för att det är tekniskt möjligt och lite kul att veta...
 

CH

Medlem
Vinerna ligger i en vinkällare så där mäter jag inte alls. Kör däremot med 2st av denna fast i mitt humidorskåp (längst upp/ner i skåpet) och tycker det funkar bra. Har inte kalibrerad dem däremot så vet inte hur exakta de är. Har ett gäng analoga också på cigarrlådor inne skåpet samt en integrerad i skåpet och alla säger ungefär samma (+/- någon %). Bryr mig egentligen inte om exakt vad det är för luftfuktighet så länge som den håller sig över 70%.
 
Toppen