Teneriffa

Diskussion i 'Resor' startad av Mattias Schyberg, 4 december 2018 kl 15:26.

1. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Jag tänkte ta en vecka på Teneriffa runt jul. Det blir en lugn resa utan direkt fokus på vin, men vet ju mer än väl att både producenten Envínate och Suertes del Marques finns där och gör superintressant vin.

Har bestämt mig för att bo på norra delen av ön, vilket är närmast ovannämnda producenter.

Tips och tankar mottas med glädje!

Poussard, glenn_peter och Daniel A gillar detta.
  2. MagnusB

MagnusB Medlem

Var i sydvästra (soliga) delen av Teneriffa på höstlovet. En producent jag provade många bra viner ifrån var Viñátigo, rekommenderar varmt deras Tintilla och Gual (vit). Du kan beställa Kanariska viner för leverans till ditt boende från arrayateunvino.com

Mattias Schyberg gillar detta.
  3. jrick

jrick Medlem

En sak att tänka på är att klimatet är klart sämre på norra än på södra Teneriffa. Jag bodde en gång en vecka i Santa Cruz de Tenerife, visserligen en småtrevlig stad i jämförelse med turistorterna i söder men på flyget hem syntes att det mest var vi i norr som bara hade haft en halv soldag på en vecka. Så stort är inte Teneriffa att du inte kan besöka producenter i norr samtidigt som du bor i söder, alternativt bo någon enstaka natt i norr bara.

Poussard och Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Mattias Schyberg

Är ingen soldyrkare och är väl medveten om ”riskerna” med sämre väder. Tror det mer genuina väger upp! :)

God poäng oavsett.

jrick gillar detta.
  5. Daniel A

Daniel A Medlem

Roligt! Suertes del Marques hänger till i Orotava, som ligger på nordsidan. Ingen aning om de tar emot besök, men hoppas! Ser mycket fram emot dina intryck därifrån ifall det blir av.

Envínate vet jag inte riktigt var de håller hus. Det är ju ett gäng vinmakarna som finns på flera ställen i Spanien. Han som är på Teneriffa var åtminstone tidigare vinmakare även på Suertes del Marques.

6. Mattias Schyberg

Envinate ska ligga nordväst, vilken innebär väldigt nära vårt boende. Har dock inte hittat kontaktinformation ännu. :(

7. glenn_peter

glenn_peter Medlem

Kanske kan kolla med Winetrade om dom har nån kontaktinformation?
    Det är ju iaf dom som importerar Envinate.
    http://winetrade.se/vinbonder/spanien-2/envinate/

I övrigt ser även jag fram emot rapporter från resan. Ha det gôtt!! :)

8. sunqan

sunqan Vinös

Deras hemsida http://www.envinate.es har en mailadress och ett telefonnummer.

9. Poussard

Poussard Medlem

Envinate finns både i Orotava och Taganan.

10. sunqan

sunqan Vinös

De verkar ha odlingar på minst tre ställen, men vinmakningen verkar husera i santiaho del teide (i fd kooperativets lokaler)

De är hyffsat aktiva med inlägg på facebook, och fb messenger säger att de brukar svara inom en dag.

Poussard och Mattias Schyberg gillar detta.
  11. Skaggs

Skaggs Medlem

Från en kompis med boende på ön tipsade om:
    Vinatigo
    Borja Perez
    Bodegas Crater
    Bodegas Marba

Daniel A och Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan