Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Teneriffa

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänkte ta en vecka på Teneriffa runt jul. Det blir en lugn resa utan direkt fokus på vin, men vet ju mer än väl att både producenten Envínate och Suertes del Marques finns där och gör superintressant vin.

Har bestämt mig för att bo på norra delen av ön, vilket är närmast ovannämnda producenter.

Tips och tankar mottas med glädje!
 

MagnusB

Medlem
Var i sydvästra (soliga) delen av Teneriffa på höstlovet. En producent jag provade många bra viner ifrån var Viñátigo, rekommenderar varmt deras Tintilla och Gual (vit). Du kan beställa Kanariska viner för leverans till ditt boende från arrayateunvino.com
 

jrick

Medlem
En sak att tänka på är att klimatet är klart sämre på norra än på södra Teneriffa. Jag bodde en gång en vecka i Santa Cruz de Tenerife, visserligen en småtrevlig stad i jämförelse med turistorterna i söder men på flyget hem syntes att det mest var vi i norr som bara hade haft en halv soldag på en vecka. Så stort är inte Teneriffa att du inte kan besöka producenter i norr samtidigt som du bor i söder, alternativt bo någon enstaka natt i norr bara.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En sak att tänka på är att klimatet är klart sämre på norra än på södra Teneriffa. Jag bodde en gång en vecka i Santa Cruz de Tenerife, visserligen en småtrevlig stad i jämförelse med turistorterna i söder men på flyget hem syntes att det mest var vi i norr som bara hade haft en halv soldag på en vecka. Så stort är inte Teneriffa att du inte kan besöka producenter i norr samtidigt som du bor i söder, alternativt bo någon enstaka natt i norr bara.
Är ingen soldyrkare och är väl medveten om ”riskerna” med sämre väder. Tror det mer genuina väger upp! :)

God poäng oavsett.
 

Daniel A

Administratör
Roligt! Suertes del Marques hänger till i Orotava, som ligger på nordsidan. Ingen aning om de tar emot besök, men hoppas! Ser mycket fram emot dina intryck därifrån ifall det blir av.

Envínate vet jag inte riktigt var de håller hus. Det är ju ett gäng vinmakarna som finns på flera ställen i Spanien. Han som är på Teneriffa var åtminstone tidigare vinmakare även på Suertes del Marques.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Roligt! Suertes del Marques hänger till i Orotava, som ligger på nordsidan. Ingen aning om de tar emot besök, men hoppas! Ser mycket fram emot dina intryck därifrån ifall det blir av.

Envínate vet jag inte riktigt var de håller hus. Det är ju ett gäng vinmakarna som finns på flera ställen i Spanien. Han som är på Teneriffa var åtminstone tidigare vinmakare även på Suertes del Marques.
Envinate ska ligga nordväst, vilken innebär väldigt nära vårt boende. Har dock inte hittat kontaktinformation ännu. :(
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Provning hos Suertes del Marqués idag.

Vilka viner! Stilen känns igen i alla utan Cruz Santa som är ett nytt projekt med klart renare och mindre reduktiv stil. I övrigt är det mycket spillolja, kryddor, krutrök, avlopp och massa annat gôtt i det mesta. Precis samma doft som i vinfälten för övrigt. Många av de mer ambitiösa vingårdslägena är givetvis purunga, men ändå fullt drickbara för en tannintorsk som jag.

Återkommer eventuellt längre fram med mer utläggningar. Ska bli mycket intressant att prova mer av de flaskor jag lyckas få med mig hem under lugnare förhållanden. :)

202AD110-FAF2-4FB0-8BFE-0E55FF84A03B.jpeg

DF53267D-00AF-4F1A-8D4E-A3679B8994BD.jpeg

E16F0455-508D-4317-B872-2F96F3520CD7.jpeg


D1F42723-DFF7-41F0-B26F-2D4F1B965948.jpeg


8F3BE30F-9474-4D88-8D2D-8ADD1F7CFF1D.jpeg

60EC555D-0615-4D47-A3A8-3E0E32F030F1.jpeg
 

aldenniklas

Medlem
Tänkte bara bumpa denna tråd och tacka för tipsen. Var på Teneriffa för en vecka sedan och åkte till Vinatigo som var mycket trevliga och serverade goda viner.
Reste med en 2-åring så det fanns tyvärr inte allt för mycket tid för rundvandringar eller fler besök men helt klart en spännande och rolig vinö som jag kan rekommendera.

Ön är dessutom liten så hyr man en bil går det fort och enkelt att åka förbi det mesta.
 
Toppen